L’Observatori de Neologia (OBNEO) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) han llançat per setè any consecutiu una crida oberta a participar en la tria del neologisme de l’any.
De la llista dels deu candidats d’enguany —tots relacionats amb la pandèmia—, la paraula guanyadora del «Neologisme de l’any» ha estat coronavirus (15,8 %). El segon, el tercer i el quart lloc han estat, amb pocs vots de diferència, per a videotrucada (12,8 %), conspiranoic -a (12,3 %) i mascareta (12,1 %). La resta de candidats han rebut els percentatges de vot següents: teletreballar (10,4 %), infodèmia (9,9 %), grup bombolla (9,6 %), desconfinament (7,3 %), traçabilitat (6,4 %) i desescalada (3,2 %). |
Així doncs, si la Secció Filològica de l’IEC ho considera oportú, la paraula coronavirus podria aparèixer aviat en el Diccionari de la llengua catalana, com ho han anat fent els neologismes guanyadors dels anys anteriors.
Una altra vegada és l’èxit de participació el que consideren més important les dues institucions organitzadores. Com cada any, el nombre de persones que han participat en l’elecció del neologisme ha augmentat considerablement: enguany han votat 9.643 persones, mentre que l’any passat ho van fer unes 6.400 persones. De fet, l’objectiu de la campanya «Neologisme de l’any» és precisament acostar les decisions sobre la llengua als parlants, oferint-los la possibilitat d’opinar un cop l’any sobre el neologisme que voldrien veure incorporat en el diccionari normatiu. |
|