Número 252
desembre 2020

Alta/baixa butlletí  Seguiu l'IEC a Twitter  facebook

La SOCS inaugura un cicle de taules rodones sobre el model lingüístic de l’educació a Catalunya

El passat dimecres 9 de desembre, la Societat Catalana de Sociolingüística (SOCS), filial de l’Institut d’Estudis Catalans, va inaugurar un cicle de quatre taules rodones en format virtual sobre el model lingüístic de l’educació de noies i nois a Catalunya, amb l’objectiu de fer dialogar diferents agents socials perquè aportin reflexions al voltant de la realitat i els reptes de la formació lingüística d’infants i joves del país. La primera taula rodona va tenir com a títol: «Principis i resultats del model de conjunció en català».

El moderador de la primera taula va ser el president de la SOCS, Miquel Àngel Pradilla, que va plantejar dues qüestions als participants. La primera demanava quins són els trets essencials del model d’immersió a Catalunya i quins resultats ha tingut, mentre que la segona qüestionava si el model està ben adaptat a les circumstàncies actuals o necessita canvis, tenint en compte que, després de dècades d’ensenyament del català, hi ha hagut canvis notables respecte a la demografia i s’ha incorporat una perspectiva multilingüe a l’educació obligatòria.

Joaquim Arnau, de la Universitat de Barcelona, va ser l’encarregat d’obrir el bloc de ponències. Va afirmar que el 26 % de la població escolar és d’origen migrat i que, per tant, el model necessita un nou plantejament: «Si un alumne s’incorpora a l’escola catalana després dels set anys, tindrà moltes dificultats per a aprendre una llengua nova alhora que els continguts de les matèries». Un dels canvis que va proposar va ser innovar la didàctica del professorat: «Els alumnes parlen poc entre ells dins l’aula, i una llengua s’ha d’aprendre llegint, escoltant, escrivint i interactuant».

El segon ponent va ser Xavier Vila, de la Universitat de Barcelona. Va subscriure l’afirmació d’Arnau que es treballa poc l’oralitat del català en els centres educatius, i va afegir que el model viu en un estat de ficció: «No és cert que el català sigui la llengua vehicular majoritària». Vila va recordar que la situació política nacional pot influir en el compliment estricte del model d’immersió en alguns centres: «Estem en un context de repressió greu, i a l’Administració li pot fer por intervenir».

Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, va ser la tercera participant de l’acte. Va destacar tres virtuts essencials del model d’immersió, que creu que no s’haurien de perdre: la no segregació d’estudiants per raons de llengua; el model d’aprenentatge de la llengua per mitjà de l’ús, i l’acceptació social que hi ha respecte al model. Per a respondre a la segona pregunta del debat, Martí també va destacar tres aspectes «fonamentals» per a adaptar el model a les noves circumstàncies: la conscienciació del professorat de la importància de la llengua; la necessitat de crear altres maneres d’aprendre-la, i el tractament integrat de les àrees de llengua.

L’última ponència va ser a càrrec de Carme Rider, presidenta de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’IEC. La ponent no va coincidir amb la visió de Martí sobre l’acceptació social del model d’immersió per part de la societat: «Si féssim una enquesta als pares i mares, ja veuríem què prefereixen». És per això que va assegurar que «cal modificar el discurs perquè sigui un relat actualitzat i sense perdre els principis fundacionals de l’escola immersiva».

Notícies

* Coronavirus, elegit neologisme de l’any 2020

* L’IEC completa la col·lecció «Catalunya Carolíngia», el projecte centenari de Ramon d’Abadal

* L’Institut d’Estudis Catalans incorpora Joan Ramon Torres com a nou membre de la Secció Històrico-Arqueològica

* Ramon Pinyol, president de la Secció Històrico-Arqueològica de l’IEC, participa en el llibre Women in European academies. From patronae scientiarum to path-breakers, editat per l’ALLEA

* Joandomènec Ros: «Els discursos d’Eva Serra evidenciaven el seu enorme coneixement i la força de les seves conviccions»

* Clara Ponsatí: «Aquest llibre explica per què els catalans volem ser independents»

* Dolors Comas: «És contradictori alegrar-nos de viure més anys i alhora relegar la gent gran»

* La Secció Filològica de l’IEC i l’Institut d’Estudis Aranesi, reunits per a intercanviar criteris sobre un model estàndard de llengua

* Jordi Corominas: «No tots els perills es poden evitar o ni tan sols controlar»

* La Societat Catalana de Química commemora el Premi Nobel de Química 2020

* La SCE commemora el Premi Nobel d’Economia 2020

* El turisme en temps de COVID-19 centra una taula rodona a l’IEC

* La SOCS inaugura un cicle de taules rodones sobre el model lingüístic de l’educació a Catalunya

* Linguapax presenta la revista Linguapax Review 2020, enguany dedicada a la traducció

* L’ACCA aborda els principals reptes de l’alimentació

* Josep Peñuelas Reixach: «L’alcohol és molt tòxic; si el descobríssim ara, estaria prohibit, però l’associem a la nostra cultura»


Butlletins anteriors

Pàgina principal de l'IEC

Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. comunicacio@iec.cat - Informació legal

Subscriure-us o Donar-vos de baixa