Sergi Cortiñas Rovira, president de la SCC, va iniciar l’acte subratllant que l’entitat continua amb la seva activitat tot i la pandèmia. Així, va anunciar que aquest estiu organitzaran una nova edició del Congrés Internacional de Recerca en Comunicació.
El debat sobre la comunicació en plena crisi sanitària va comptar amb Ana Macpherson, periodista de La Vanguardia, especialitzada en temes de salut, i Carlos Elías, catedràtic de la Universitat Carlos III de Madrid, investigador especialitzat en comunicació científica. Marta Civil i Serra, vicepresidenta de la SCC, va ser la moderadora.
Macpherson va qualificar la informació generada en temps de COVID-19 d’«intensa, enorme i desigual». Va subratllar que els periodistes «reben una gran pressió dels equips directius per a tenir novetats diàries» i que no sempre n’hi ha. Va afegir que això fa que sovint la seva feina hagi perdut perspectiva: «He arribat a perdre el punt de vista, a pensar en xifres, a entrar massa en els detalls». La periodista també va ser crítica amb alguns tipus d’informacions: «Hi ha suposats experts, hàbils a les xarxes, que saben com cridar l’atenció».
Carlos Elías, per la seva banda, va admetre que el món del periodisme i l’acadèmic no estan prou en contacte i que treballar el dia a dia de la informació és difícil. Ha recordat que, a l’inici de la crisi, les notícies arribaven de la Xina, «on no hi ha periodisme lliure» i, també, que hi ha hagut una saturació tan important d’informació que hi ha una part de la ciutadania que està cansada i ja no en vol saber res més. Malgrat tot, per a ell, la informació en temps de pandèmia ha estat, fins ara, «interessant i positiva». Considera que hi ha hagut avenços, perquè «tothom sap què és un virus i què és una vacuna; la població ha après sobre informació científica».
Lliurament dels XXXII Premis CAC a la investigació sobre comunicació audiovisual
La presentació va ser a càrrec de Roger Loppacher Crehuet, president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).
Les persones guardonades van ser: Cristina Sánchez Sánchez, primer premi per La felicidad como problema y solución políticos. Análisis sobre lo socialmente deseable a través de las medidas de bienestar de gobiernos e instituciones internacionales y de los spots electorales españoles de antes y de después de la crisis económica de 2008; Guillem Suau Gomila, segon premi per Microblogging electoral: usos y funciones en Twitter de la política emergente española en las campañas electorales del 20 de diciembre de 2015 y del 26 de junio de 2016, i Veronica Israel Turim, que va rebre una menció especial per Big data y recomendaciones algorítmicas en las SVOD: el caso de Netflix. Una propuesta metodológica para estudiar la percepción y la satisfacción de los usuarios.
L’organització de la jornada va anar a càrrec de la Societat Catalana de Comunicació i del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans i el Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya. |