Pere Macias i Arau, coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya i conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya entre el 1997 i el 2001, va oferir la conferència «Rodalies, quo vadis?», organitzada per la Secció de Ciències i Tecnologia de l’IEC. El conferenciant va exposar algunes de les dades que, per a ell, expliquen la situació actual del servei i va detallar què preveu per als pròxims anys.
Macias es va referir a l’històric d’inversions per part de l’Estat espanyol per explicar el mal estat de la xarxa i les constants incidències que pateixen els usuaris: «Es pot veure com l’any 2014 el 88,9 % de les inversions ferroviàries anaven a l’alta velocitat, mentre que a Rodalies només es destinava un 11 %. Això s’ha anat revertint, els últims anys d’una manera una mica més accelerada. L’any 2021, que és l’últim que hi ha liquidat, la proporció ja és un 60-40. Això vol dir que aquell període negre, negre, negre, ferroviari, com a mínim, ha començat a canviar, és un factor positiu».
A la mala gestió de la companyia i de l’Estat, l’exconseller hi va sumar el fet que Rodalies és un servei complex, que «travessa tot el país, amb més de 1.100 quilòmetres de longitud i 200 estacions. No té res a veure amb el metro, hi passen trenta tipus de trens diferents i pateix les inclemències del temps, a diferència del metro».
Macias també va exposar l’objectiu principal del Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030: «En aquest període hem de passar dels 410.000 usuaris d’un dia feiner, dada del 2018, a 600.000». Aquest increment suposaria augmentar els clients un 46 %, un repte que, admet, no serà fàcil: «Cal que millorem l’oferta, ampliar la capacitat de la xarxa i augmentar les seves prestacions. Hem d’aconseguir que la gent se’n refiï. Els ciutadans no agafaran el tren si això comporta arribar tard a treballar cada dia». |