La Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), ha presentat al·legacions a la proposta del Ministeri d’Universitats en què s’estableixen els requisits per a la verificació dels plans d’estudi per a exercir de mestre d’educació infantil i mestre d’educació primària. El document ha estat elaborat en el marc d’un grup de treball amb representants de totes les universitats públiques catalanes.
|
La comunitat matemàtica demana en aquest document que el Ministeri retiri la seva proposta i promogui un nou procés de debat que compti amb les facultats de ciències de l’educació i experts en les diferents àrees del coneixement.
La SCM denuncia que la proposta del Ministeri redueix «dràsticament» la formació prevista en l’àrea de matemàtiques i llengües. El document apunta que «en el sistema actual, en què tots els perfils de mestres poden ser responsables de l’educació en matemàtiques, és imprescindible garantir una formació obligatòria suficient, que incrementi si és possible els actuals divuit crèdits obligatoris».
En el document d’al·legacions també se subratlla que la proposta representa una retallada de l’autonomia universitària, ja que «no deixa prou marge perquè les universitats puguin adaptar els continguts i les competències a les necessitats de cada context».
La presidenta de la SCM, Montserrat Alsina, alerta sobre la regressió que es pot produir en els ja deficients resultats en coneixements i competència matemàtica: «No ocupem un bon lloc en les avaluacions internacionals. Reduir la formació en dues terceres parts, com pretén el Ministeri, seria alarmant. Espanya seria el país de la Unió Europea amb menys formació matemàtica per als seus mestres.» Per a Alsina, «les matemàtiques són una llengua universal per a entendre el funcionament del món». |
|