El primer concert va ser el dimecres 23 de setembre i es va titular «El lied català i els poetes de la Renaixença», dedicat a la creació romàntica d’obres musicals per a veu i piano. Amb aquest concert, es va commemorar el 150è aniversari del naixement de Matilde Escalas i Xamení (Palma, 1870-1936). La directora general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, M. Àngels Blasco i Rovira, va ser l’encarregada de presentar el concert. A continuació, van pujar a l’escenari el tenor David Alegret i el pianista Albert Guinovart.
«La missa polifònica a Catalunya (1360-1670)» va ser el segon concert del cicle, que va tenir lloc el dijous 1 d’octubre. El grup vocal De Canendi Elegantia ens va oferir una audició d’obres vocals i instrumentals que, interpretades amb instruments d’època, van esdevenir un testimoni artístic de l’esplendor de la polifonia catalana. El concert va ser organitzat en col·laboració amb la Societat Catalana de Musicologia, filial de l’IEC.
En tercer lloc, el dijous 15 d’octubre el pati de la Casa de Convalescència va rebre el conjunt instrumental de corda Kaimerata. El quartet ens va relacionar l’obra de Beethoven amb el Romanticisme instrumental mitjançant peces de compositors catalans, en el marc del concert titulat «Beethoven i el Romanticisme des de Catalunya».
Finalment, el darrer concert es va celebrar a la Sala Prat de la Riba de l’IEC el dijous 22 d’octubre. El concert «Música de dones compositores», com bé indica el títol, va estar dedicat a les obres de piano compostes per dones dels segles XIX i XX. Pilar Bayer, pianista i membre emèrita de l’IEC adscrita a la Secció de Ciències i Tecnologia, ens va recuperar obres silenciades per raons històriques i socials. Els temes que va tocar van ser clàssics i contemporanis, originals i transcrits, i tots compostos per dones. El concert es va organitzar amb la col·laboració de l’Academia Europaea - Barcelona Knowledge Hub.
Així doncs, l’Institut d’Estudis Catalans dona per finalitzada aquesta edició del cicle Música al claustre. Un any més, i malgrat les dificultats, la Casa de Convalescència ha acollit el conjunt de concerts amb el desig de recuperar la tradició musical que acompanyava les activitats de les antigues acadèmies de Barcelona i amb la voluntat de reconèixer i gaudir de la riquesa cultural i artística de la tradició musical catalana, en un projecte que permet compartir la nostra identitat amb la d’altres comunitats. |