Durant l’acte, Borja de Riquer va subratllar la necessitat de fer una reflexió profunda sobre el paper de les acadèmies avui dia: «Les acadèmies hauríem de repensar el que som i atrevir-nos a innovar, és a dir, introduir noves pràctiques i objectius i obrir-nos molt més a la societat. Ens cal aconseguir una major projecció i presència entre la ciutadania per a ser considerades socialment útils. Per això faig una crida a endegar una reflexió, per a crear un fòrum català sobre la presència i el paper de les acadèmies en la societat actual. Si ens tanquem, si no canviem, les acadèmies aviat podem semblar institucions d’un altre temps».
El conferenciant també va reivindicar la importància de les humanitats. Considera que avui «són imprescindibles per a la comprensió del món que s’està configurant, per a educar una ciutadania amb pensament crític, amb valors». Va afegir que «les humanitats poden ser un antídot davant el discurs de l’utilitarisme i de la raó econòmica i simplificadora, només interessada en els rendiments a curt termini».
Cèlia Marrasé i Peña va oferir la lliçó inaugural, titulada «L’oceà tempera, produeix i recicla». Marrasé va descriure el paper de l’oceà en la regulació del clima i va reflexionar sobre el canvi global, el canvi climàtic i la salut, i va apuntar que, en aquest context de transformació, és urgent que coneguem més bé la dinàmica dels oceans.
Joandomènec Ros, president de l’IEC, va cloure l’acte recordant que aquest ha estat un curs difícil per la pandèmia i que, aquest any, la situació seguirà sent difícil, però que l’Institut «continuarà treballant per donar a conèixer el nostre patrimoni i per fer de la societat catalana una societat més culta i més lliure».
|