Serentill fa un balanç molt positiu del congrés, que va aplegar més de tres-centes persones d’arreu dels països de parla catalana i d’altres indrets com Polònia, França, el Canadà, el País Basc i Andalusia: «Vivim un moment de transformació, de canvis, per això el debat és tan gran i important. El congrés va ser una bona ocasió de compartir experiències i volem repetir-lo. De fet, ens agradaria que fos biennal».
Durant la trobada es va plantejar quin és el camí que cal seguir per a millorar la qualitat educativa a Catalunya, que està alineada amb els objectius fixats per l’Assemblea General de les Nacions Unides per al 2030: «Estem fent passos en la bona direcció. El repte més gran que tenim és la integració de la immigració, que cada vegada representa un percentatge més important del nou alumnat. La nostra escola ha de continuar sent catalana, però també acollidora i oberta. Per això, cal treballar en un projecte educatiu inclusiu, equitatiu i ètic». Serentill avança, també, que la SCP treballa en un projecte d’avaluació del compliment dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l’ONU a les escoles catalanes: «També vam col·laborar amb el Govern de la Generalitat en el nou currículum, i volem seguir treballant en propostes per a millorar-lo».
El paper de la tecnologia a les aules, la connectivitat, també va ser una de les qüestions que es van tractar al congrés: «Cal reflexionar molt sobre com hem d’orientar l’ús de les eines informàtiques, no té per què ser un problema, però s’ha d’abordar». En aquest sentit, Pere Marquès apunta: «La formació del professorat és un dels temes més importants. Els mestres han de ser competents, se’ls ha de formar perquè sàpiguen utilitzar tot el que va arribant, com els robots, que ja són una realitat». Jordi Vivancos afegeix: «La formació s’està fent, però va per darrere de la velocitat dels canvis. Hem de complementar la tasca docent amb altres actors, especialistes en temes concrets. Estem demanant molt al professorat: la societat és cada cop més complexa, i ells no ho poden resoldre tot».
La capacitat crítica dels estudiants en un món cada vegada més digital també és un dels reptes educatius que preocupa la Societat Catalana de Pedagogia. Marquès remarca que els alumnes «han de ser editors de tota la informació que reben, i això requereix una capacitat d’anàlisi crítica molt alta». Per això, els membres de la SCP subratllen la importància de comptar amb un marc adequat que defineixi les competències digitals, un projecte que ja ha estat formulat al Parlament Europeu.
Més informació |