Número 274
Desembre 2022

Alta/baixa butlletí  Seguiu l'IEC a Twitter  facebook

Josep Serentill, president de la Societat Catalana de Pedagogia: «La qualitat educativa passa per una escola inclusiva, equitativa i ètica»

La Societat Catalana de Pedagogia (SCP), filial de l’IEC, va celebrar el seu primer congrés internacional els dies 1, 2 i 3 de desembre, a la Universitat de Lleida. Experts europeus d’educació van debatre, amb famílies i alumnat, sota el lema «La qualitat educativa en els processos de transformació: per a la inclusió, la sostenibilitat i l’ètica formativa». Hem parlat amb el president de la SCP, Josep Serentill, i amb Jordi Vivancos i Pere Marquès, membres de la Societat, sobre el congrés i sobre el present i el futur de l’educació.

Serentill fa un balanç molt positiu del congrés, que va aplegar més de tres-centes persones d’arreu dels països de parla catalana i d’altres indrets com Polònia, França, el Canadà, el País Basc i Andalusia: «Vivim un moment de transformació, de canvis, per això el debat és tan gran i important. El congrés va ser una bona ocasió de compartir experiències i volem repetir-lo. De fet, ens agradaria que fos biennal».

Durant la trobada es va plantejar quin és el camí que cal seguir per a millorar la qualitat educativa a Catalunya, que està alineada amb els objectius fixats per l’Assemblea General de les Nacions Unides per al 2030: «Estem fent passos en la bona direcció. El repte més gran que tenim és la integració de la immigració, que cada vegada representa un percentatge més important del nou alumnat. La nostra escola ha de continuar sent catalana, però també acollidora i oberta. Per això, cal treballar en un projecte educatiu inclusiu, equitatiu i ètic». Serentill avança, també, que la SCP treballa en un projecte d’avaluació del compliment dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l’ONU a les escoles catalanes: «També vam col·laborar amb el Govern de la Generalitat en el nou currículum, i volem seguir treballant en propostes per a millorar-lo».

El paper de la tecnologia a les aules, la connectivitat, també va ser una de les qüestions que es van tractar al congrés: «Cal reflexionar molt sobre com hem d’orientar l’ús de les eines informàtiques, no té per què ser un problema, però s’ha d’abordar». En aquest sentit, Pere Marquès apunta: «La formació del professorat és un dels temes més importants. Els mestres han de ser competents, se’ls ha de formar perquè sàpiguen utilitzar tot el que va arribant, com els robots, que ja són una realitat». Jordi Vivancos afegeix: «La formació s’està fent, però va per darrere de la velocitat dels canvis. Hem de complementar la tasca docent amb altres actors, especialistes en temes concrets. Estem demanant molt al professorat: la societat és cada cop més complexa, i ells no ho poden resoldre tot».

La capacitat crítica dels estudiants en un món cada vegada més digital també és un dels reptes educatius que preocupa la Societat Catalana de Pedagogia. Marquès remarca que els alumnes «han de ser editors de tota la informació que reben, i això requereix una capacitat d’anàlisi crítica molt alta». Per això, els membres de la SCP subratllen la importància de comptar amb un marc adequat que defineixi les competències digitals, un projecte que ja ha estat formulat al Parlament Europeu.

Més informació

Notícies

* El Nomenclàtor mundial, que inclou 8.500 topònims d’arreu del món, ja es pot consultar en línia

* L’IEC estudia noves vies de col·laboració amb acadèmies europees de la Mediterrània

* Birra, elegit neologisme de l’any 2022, i salut mental en segon lloc

* Josep Serentill, president de la Societat Catalana de Pedagogia: «La qualitat educativa passa per una escola inclusiva, equitativa i ètica»

* El portal de recursos lingüístics de l’IEC, guardonat en la novena edició dels Premis Pompeu Fabra de la Generalitat de Catalunya

* L’IEC acull un seminari sobre recerca en vies romanes

* La magistrada Àngels Vivas participa en un acte de la Societat Catalana d’Estudis Jurídics

* L’Associació Catalana de Sociologia debat sobre el potencial i els riscos de la intel·ligència artificial

* Nous episodis del pòdcast Pioneres del coneixement. Les dones de l’IEC

* Discurs de presentació del científic Albert Folc i Folch com a nou membre corresponent

* La Secció de Ciències i Tecnologia i tres societats filials de l’IEC renoven els seus òrgans de govern

* El Ple de l’IEC felicita els membres de l’Institut que han rebut guardons i reconeixements

* La Societat Catalana de Química ret homenatge al Premi Nobel d’enguany d’aquesta àrea científica

* Experts en diferents àmbits del desenvolupament sostenible dialoguen a l’IEC sobre l’assoliment dels ODS

* La Societat Catalana d’Economia lliura el Premi Ferran Armengol i Tubau 2022

* La presentació del llibre El ferrocarril en les arts i la literatura catalanes, de Jordi Font-Agustí, omple la Sala Pi i Sunyer de l’IEC

* L’Institut d’Estudis Catalans i la Institució Francesc de Borja Moll signen un conveni de col·laboració


Butlletins anteriors

Pàgina principal de l'IEC

Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. comunicacio@iec.cat - Informació legal

Subscriure-us o Donar-vos de baixa