La pedagoga va reflexionar sobre els principals reptes de l'educació: «en un moment de molta foscor i molta incertesa, el gran repte de l'educació avui és continuar imaginant un futur millor, de convivència en pau i respecte per la diversitat». «En temps com els actuals», va subratllar, «cal potenciar els lideratges educatius compartits, col·laboratius».
La investigadora va citar nombrosos estudis que avalen la importància d'un bon lideratge dels equips de direcció als centres educatius, una condició necessària, després de la qualitat dels docents, per a garantir bons resultats a les aules: «Entre una direcció mediocre i una direcció formada, excel·lent, la preparació dels alumnes pot variar fins a un 20 %».
L’obra de Viviane Robinson Canviar l’escola o millorar-la? va servir a Jolonch per a remarcar que ens trobem en una època «de massa reformes, que sovint ni tan sols arriben a les aules i que no transformen l'educació». Per a la investigadora, caldria deixar els canvis de banda i posar el focus a reforçar els lideratges: «Una de les mesures que pot tenir més impacte és que la direcció dels centres dediqui més energies i recursos a potenciar el desenvolupament professional del professorat, calen mestres motivats». Jolonch també va advocar per una gestió menys burocratitzada, pel treball en xarxa i per la inversió en recerca.
Durant la sessió inaugural del curs també es va fer la presentació del treball guanyador d'Exporecerca Jove 2022: Estudio del origen de la arena de nuestras playas, signat per alumnes del centre valencià Santa Maria. |