El passat 14 de juliol es va celebrar la primera edició de la Jornada d’Actualització i Innovació Docent en Bioquímica i Biologia Molecular (AID-BBM), organitzada per la Societat Catalana de Biologia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans. Es tracta d’una jornada adreçada principalment a docents dels àmbits de la bioquímica i la biologia molecular que pretén crear un punt de trobada on poder intercanviar experiències, així com facilitar la difusió del coneixement entre el professorat de diferents campus i graus i fomentar-ne la col·laboració.
L’edició d’enguany va tenir una gran rebuda i va comptar amb més de dos-cents inscrits, entre els quals destaquen professorat universitari, de batxillerat i de cicles formatius, juntament amb personal investigador de les àrees de bioquímica i biologia molecular.
Aquesta primera jornada, que es va poder seguir de forma presencial i virtual, va incloure dues xerrades d’actualització i dues sessions de presentacions orals curtes, en les quals els docents van compartir metodologies d’aprenentatge.
La jornada va començar amb una xerrada d’actualització a càrrec de Josep Quer, investigador al Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR), en la qual es va donar una visió àmplia sobre la biologia del virus SARS-CoV-2, la seva capacitat de variació genètica i l’evolució que ha seguit des de l’inici de la pandèmia.
Seguidament, es va donar pas a la primera sessió de presentacions orals, centrades en l’aprenentatge actiu i la ludificació, una metodologia que aplica la mecànica dels jocs en un àmbit educatiu amb l’objectiu que els alumnes aprenguin d’una manera divertida i motivadora. Al llarg de la sessió es van presentar diverses experiències docents, tals com l’ús de bases de dades genòmiques i biomèdiques per a treballar la cerca i interpretació de resultats, l’ús de la «Fitxa molecular» per a l’aprenentatge de biologia molecular o bé l’ús de les eines «Cito-Escape» i «Perdut en el nucli» per a resoldre enigmes en els àmbits de la genètica i biologia molecular. Es van presentar també metodologies per a fomentar l’aprenentatge basat en l’estudiant, com ara les sessions d’autoaprenentatge tutoritzat (SAT) o bé el projecte Adapta’t. La sessió es va tancar recalcant la importància d’iniciatives com la «I tu? Jo, bioquímica», que al llarg de vint-i-cinc anys ha permès apropar els estudiants de darrer any de secundària a la bioquímica i la biologia molecular.
La següent xerrada d’actualització va ser a càrrec d’Andy Méndez, de la Universitat de Barcelona, que va fer un repàs del metabolisme del càncer i de com utilitzar aquest coneixement per a crear nous tractaments antitumorals. Aquesta ponència va donar el tret de sortida a la segona sessió de comunicacions orals, centrada en l’aprenentatge basat en problemes (ABP) i l’avaluació. Al llarg de la sessió, els ponents van compartir experiències sobre l’ús d’ABP en assignatures i graus universitaris diferents. També es va presentar un exemple d’unitat didàctica titulada «Tenim un repte», utilitzada per a la implementació de l’ABP per a l’alumnat de cicle formatiu de grau superior (CFGS). La sessió es va tancar amb dues comunicacions que van fer èmfasi en la bona rebuda per part de l’alumnat de metodologies innovadores i en la millora de les notes mitjanes de l’alumnat al llarg de fins a dotze anys durant els quals s’han anat implementant noves formes d’avaluació.
Amb aquesta jornada, s’ha evidenciat la implicació dels professionals docents i les ganes d’implementar noves metodologies que estimulin els estudiants per tal que construeixin activament el coneixement i desenvolupin les competències necessàries. Trobades com la Jornada AID-BBM, doncs, ofereixen un espai idoni per a compartir les experiències i metodologies més innovadores, alhora que propicien noves col·laboracions entre docents, amb l’objectiu final d’impulsar una educació de qualitat i necessària per a preparar els joves de la nostra societat.
Trobareu més informació aquí. |