La jornada, adreçada especialment al professorat de llengua catalana i literatura, responsables de biblioteca escolar i a altres professionals interessats, va permetre fer un intercanvi d’experiències educatives entorn de la vida i l’obra de Pompeu Fabra amb l’objectiu de fer més atractiu l’aprenentatge del seu llegat.
L’obertura de la jornada va anar a càrrec de Mariàngela Vilallonga, vicepresidenta de l’Institut d’Estudis Catalans; Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, i Josep Vallcorba, director general de Currículum i Personalització del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Mariàngela Vilallonga va destacar la presència de professionals d’arreu del país a la jornada i va destacar que l’intercanvi d’experiències serà molt útil «per posar en marxa projectes entorn de Fabra». Per la seva banda, Ester Franquesa va subratllar la importància de la tasca del professorat de llengua, que «ha d’ensenyar a l’alumnat a explicar el món en la llengua del país». També va recordar que Fabra va posar molt èmfasi en fer arribar el català a les escoles i als entorns més oficials. Per a Franquesa, «el repte és continuar aquesta tasca en una Catalunya tan diversa com l’actual.»
Jordi Ginebra, comissari de l’Any Fabra, que va dictar la conferència inaugural, va convidar tots els participants a apropar-se a la figura de Pompeu Fabra, a «documentar-se» a fons per poder traslladar-la als seus alumnes en totes les seves dimensions i de la manera més atractiva possible. «La meva intenció és convèncer-vos que l’aproximació didàctica a Fabra es pot fer des de molts angles i que per fer-ho cal conèixer molt bé la seva obra i la seva vida».
Durant la jornada, diversos centres educatius van explicar els seus projectes didàctics, es va presentar la novel·la gràfica de Gemma Pauné i Oriol Garcia Quera Pompeu Fabra. L’aventura de la llengua, i David Paloma, professor de llengua catalana a la Universitat Autònoma de Barcelona, va parlar de la Ruta Pompeu Fabra. L’actor i músic Jordi Oriol va posar el punt i final a la trobada amb Fabracedari.
La jornada, organitzada pel Servei de Suports i Recursos Lingüístics del Departament d’Educació i el Gabinet de la Presidència de l’Institut d’Estudis Catalans, és fruit de la col·laboració establerta recentment entre les dues entitats, que l’octubre de 2017 va iniciar-se amb la I Jornada de Literatura Catalana per a Alumnes de Batxillerat a l’Institut d’Estudis Catalans. |