La prova forma part del certamen internacional Kangourou 2016, en el qual participen més de sis milions de nens i joves de tot Europa, que organitza la Kangourou sans Frontières (KSF), una associació que agrupa seixanta-nou països i en la qual Catalunya està representada amb la seva pròpia delegació per mitjà de la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). Marta Berini, presidenta de la Comissió Cangur de la SCM, és, a més, membre electe del Consell de la KSF.
Amb un augment de més de cinquanta-cinc mil participants inscrits respecte de l’edició del 2015, enguany es va celebrar la vint-i-unena edició catalana d’aquest concurs que la SCM organitza des del 1995 i va tenir lloc —per als alumnes de primària, primer, segon i tercer d’ESO— en els seus centres, que en van ser més de mil. Pel que fa als estudiants de quart d’ESO i batxillerat, es van concentrar en dues-centes cinquanta seus repartides pel territori. Algunes d’aquestes seus eren l’Institut d’Estudis Catalans i totes les universitats públiques de Catalunya, a més d’altres centres de secundària i centres cívics.
Els enunciats de la prova Cangur se seleccionen en el míting internacional que anualment convoca la KSF. La reunió per a la preparació del Cangur 2016 va tenir lloc a Göteborg (Suècia) el mes d’octubre del 2015. Posteriorment, la Comissió Cangur de la SCM i les subcomissions territorials corresponents (Catalunya, les Balears i el País Valencià) i dels diferents nivells del Cangur en fan la traducció i adaptació al català.
Els enunciats es presenten agrupats en tres nivells de dificultat, amb problemes de 3, 4 i 5 punts. La durada de la prova per als alumnes de primària va ser d’una hora per a respondre vint preguntes, mentre que la resta de participants van disposar d’una hora i quinze minuts per a respondre un total de trenta enunciats.
Segons la carta fundacional de l’associació internacional Kangourou sans Frontières (KSF), en el marc de la qual es convoca l’edició catalana, l’objectiu d’aquesta iniciativa és estimular i motivar tants alumnes com sigui possible en l’estudi de les matemàtiques i contribuir a la popularització d’aquesta ciència entre la mainada i els joves. El concurs vol atreure el màxim nombre de participants sense cap objectiu de selecció nacional ni de comparació entre països.
|