L’esdeveniment ha rebut el suport i la implicació de la Universitat de Barcelona, de la Universitat Ramon Llull, del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, del Consorci d’Educació de Barcelona i de totes les altres facultats d’Educació del país. Ha aplegat un gran nombre d’educadors, professors universitaris i representants de les màximes institucions educatives internacionals i ha girat al voltant de la innovació en la formació del professorat dins un context global.
L’objectiu ha estat reflectir la necessitat de capacitar el professorat per a acompanyar l’alumnat en el procés d’adquisició de les habilitats que els permetran donar resposta als reptes de la societat dins un context de globalització. També s’ha volgut destacar l’estreta relació entre la formació del professorat i la innovació educativa, tot valorant la vinculació entre la didàctica i la cultura com a element clau primordial per a la creació de coneixement reflexionat.
El comitè organitzador local, amb seu a Barcelona i dirigit per la presidenta electa, la Dra. Mireia Montané, ha desglossat el tema principal en quinze subtemes que van des del multiculturalisme i el plurilingüisme fins a l’avaluació; tot passant per les STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i l’educació infantil, entre d’altres. Enllaç al programa de la conferència.
Els diferents subtemes ―desenvolupats en grups de treball dirigits per destacats experts― han permès als assistents projectar una mirada integradora entre la perspectiva local respecte a la formació docent i la visió global necessària per a la col·laboració entre institucions de diferents països. Si bé cada sistema educatiu és singular, el lema de la conferència constata la necessitat de superar les diferències per a comprendre cada particularitat dins un context general que permeti ampliar cada perspectiva i la definició de comunitat.
Cal destacar que el congrés ha aconseguit trencar els compartiments que sovint separen escoles, facultats i administració educativa, i ha obert les portes a la col·laboració internacional entre els tres costats del triangle com a estaments necessaris per a la innovació educativa.
En aquesta línia, no només experts en administració educativa, professors d’universitat, professors de centres educatius de Catalunya i d’arreu han presentat ponències en aquest congrés internacional, sinó també els seus alumnes: estudiants de secundària italians, grecs i catalans que estan treballant des de fa anys en projectes col•laboratius com l’Archaeoschool for the Future i el projecte ComConèixer i que han mostrat els resultats d’aquestes recerques conjuntes.
WFATE i la Universitat Ramon Llull publicaran en línia les actes de la conferència amb l’apèndix de cada subtema i el document de conclusions generals. A més, el tercer número de la revista de la Federació Mundial d’Associacions per a la Formació del Professorat, amb previsió de ser publicat l’agost del 2016, contindrà tots els treballs presentats en versió completa.
En darrer lloc, i per donar una projecció de futur al desenvolupament de les idees i el diàleg encetat, la voluntat de les entitats organitzadores és que els grups de treball mantinguin contacte i intercanvis de col·laboració fins al proper congrés internacional, previst per a l’any 2018 a Melbourne.
Carme Rider i Serra, Societat Catalana de Pedagogia |