Miquel Puig i Raposo rep avui el IX Premi Societat Catalana d’Economia
|
Miquel Puig, en una foto del diari ARA, de què és col·laborador |
L’obra La sortida del laberint, el camí per superar la crisi creant llocs de treball decents, de Miquel Puig i Raposo, publicada per Edicions 62 (Barcelona, 2013), és el treball guardonat amb el IX Premi Societat Catalana d’Economia, que es convoca biennalment i que reconeix la millor obra, treball o estudi en general sobre temes d’economia realitzat en l’àmbit dels Països Catalans. L’acte de lliurament del Premi es va fer el 9 de febrer al Palau Macaya . El Premi ha rebut la col·laboració de la Fundació Bancària Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona (Obra Social La Caixa).
El Jurat del IX Premi Societat Catalana d’Economia és constituït per Eduard Arruga i Valeri, president de la Societat Catalana d’Economia, filial de l’IEC; Jordi Galí i Garreta, membre de l’IEC; Jordi Gual i Solé; Guillem López Casasnovas; Àngel Pes i Guixà; Joan Tugores i Ques, i Antoni Montserrat i Solé. Els premiats fins ara han estat Joan Maria Esteban, Xavier Vives, Guillem López Casasnovas, Esther Martínez, Joan Mogas, Ignasi Nieto, Joaquim Solà, Germà Bel, Jordi Galí i Francisco Pérez. |
|
|
Ens humanitza o ens deshumanitza la tècnica?
Aquesta és la pregunta sobre la qual van dissertar els setanta-tres alumnes de segon de batxillerat catalans, procedents de trenta-nou centres, que van participar en la II Olimpíada de Filosofia de Catalunya. Les proves es van celebrar el 21 de febrer al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), i el mateix dia es van lliurar els premis. Els guanyadors van ser Marc Franco, del Complex Cultural i Esportiu Montessori-Palau (Girona) i Cristina Iruela de l’Institut Infanta Isabel d’Aragó (Barcelona), que representaran Catalunya en la II Olimpiada Filosófica de España, que se celebrarà els dies 24 i 25 d’abril a Madrid. |
Tot seguit, reproduïm dos fragments dels textos dels guanyadors: el de Marc Franco: «Què hi ha més humà que l’ànsia de perfecció o, més ben dit, de superació? D’aquí en faig néixer una definició de tècnica: tot procés, conducta o metodologia que ens permet superar una dificultat»; el de Cristina Iruela: «La técnica está allí, existe y sería necio renegar de ella. Depende de si los valores con los que nos acercamos a ella son humanos o, por el contrario, no lo son».
La jornada va incloure una taula rodona oberta al públic en què es va discutir sobre la filosofia en diferents àmbits professionals. Hi van participar Judit Carrera, cap de debats i conferències del CCCB; Marta García-Matos, física de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), i Laura López Granell, poeta i professora d’escriptura a l’Ateneu Barcelonès. Va moderar la taula rodona Josep Macià, professor de la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona.
L’organització de la II Olimpíada de Filosofia de Catalunya va ser a càrrec del Comitè Organitzador de l’Olimpíada de Filosofia de Catalunya, format per membres del Grup de Didàctica de la Filosofia de la Societat Catalana de Filosofia, filial de l’IEC, amb la col·laboració del Centre de Cultura Contemporània (CCCB), la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona (UB), el Centre de Recursos per a l’Ensenyament, Aprenentatge i Innovació de la Filosofia (CREAIF), i el Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya.
|
|
|
Es lliuren a l’IEC els premis de la V Olimpíada de Biologia de Catalunya
Mariona Colomer i Adam Teixidó, de l’Institut Jaume Vicens Vives de Girona, i Inés Martínez, del col·legi Claret de Barcelona, són els tres estudiants guanyadors de la medalla d’or de l’Olimpíada de Biologia de Catalunya 2015, que es va lliurar el 20 de febrer a la Sala Prat de la Riba de l’IEC. Els noms dels guardonats amb la medalla de plata i amb la de bronze es poden consultar en el web de l’Olimpíada. En l’edició d’enguany, que és la cinquena, van participar tres-cents vint estudiants de batxillerat catalans. Les proves van consistir en una part teòrica, que es va dur a terme el 7 de febrer, i una de pràctica, en què van participar els vint-i-un millor classificats, i que es va celebrar l’11 de febrer. L’Olimpíada té l’objectiu d’estimular i implicar els estudiants en la biologia a partir del coneixement de qüestions com la contaminació ambiental i el canvi climàtic, la biotecnologia, la conservació de la biodiversitat, i el diagnòstic i el tractament de les malalties, entre moltes altres. |
Els sis estudiants més ben classificats podran participar en representació de Catalunya a la X Olimpíada Espanyola de Biologia (OEB), que se celebrarà a Lleó del 12 al 16 de març de 2015; els quatre millor classificats de l’OEB podran participar en la XXVI Olimpíada Internacional de Biologia, que se celebrarà a la ciutat d’Aarhus (Dinamarca) del 12 al 19 de juliol. A més, els quatre següents millor classificats de l’OEB tindran l’opció de participar en la IX Olimpíada Iberoamericana de Biologia (OIAB), que es farà a El Salvador la primera setmana de setembre. Tots els alumnes participants en l’OEB també podran gaudir durant una setmana de formació per part d’un investigador en el centre de recerca del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) que escullin.
L’organització de l’Olimpíada de Biologia de Catalunya és a càrrec de la Societat Catalana de Biologia, filial de l’IEC, juntament amb la major part de les universitats catalanes, el Centre de Documentació i Experimentació en Ciències, el Col•legi de Biòlegs de Catalunya, el Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, l’Oficina d’Organització de Proves d’Accés a la Universitat, el Seminari Permanent de Ciències Naturals i la Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular.
|
|
|
Cent cinquanta alumnes participen en la fase catalana de l’Olimpíada Internacional de Física
Per dinovè any consecutiu, la Societat Catalana de Física, filial de l’IEC, ha organitzat la fase catalana de la XXVI Olimpíada Internacional de Física, que es va celebrar el 6 de febrer simultàniament a Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona. Hi van participar cent cinquanta alumnes catalans de segon de batxillerat i del darrer curs de formació professional de segon grau. En les proves de l’Olimpíada, no s’avalua que els estudiants tinguin un nivell mínim de coneixements sobre física ―fonamentalment, sobre cinemàtica, dinàmica del punt, treball i energia, corrent continu, ones i camp gravitatori―, sinó la comprensió de les lleis de la física i els graus de maduresa i creativitat. |
Els millors classificats, que representaran Catalunya en la fase espanyola de l’Olimpíada, se sabran en l’acte de lliurament de premis que tindrà lloc a la Sala Prat de la Riba de l’IEC el 6 de març, a dos quarts de cinc de la tarda. L’acte, en què també es lliuraran els premis als millors treballs de recerca de batxillerat sobre física del 2014, inclourà una conferència de Ramon Vilaseca, catedràtic del Departament de Física i Enginyeria Nuclear de la Universitat Politècnica de Catalunya, en el marc de l’Any Internacional de la Llum.
|
|
|
El comportament en relació amb la informació científica dels professors i els investigadors de les universitats catalanes s’estudia en una trobada a l’IEC
Quins són els principals recursos d’informació per a la recerca que utilitzen els professors universitaris i els investigadors: són les revistes, les obres de referència, els manuals? On inicien la cerca de bibliografia? Llegeixen en paper o en format electrònic? Quins són els principals canals que utilitzen per a difondre la recerca que fan i quins serveis de suport a la recerca troben a faltar? L’estudi Comportament informatiu del professorat de les universitats catalanes respon a aquestes qüestions amb l’objectiu d’ampliar el coneixement sobre el comportament informatiu del personal docent i d’investigació i guiar les actuacions de les biblioteques o d’algunes polítiques referents a la informació científica i la recerca. Ho fa a partir de l’anàlisi de les 2.330 respostes a un qüestionari distribuït per correu electrònic entre el professorat de dotze universitats catalanes. |
|
|
La Casa de Velázquez obre una seu a Barcelona
|
Foto: Universitat Pompeu Fabra |
El president de l’IEC, Joandomènec Ros, va assistir el 10 de febrer a l’acte d’inauguració de la nova oficina de la Casa de Velázquez a Barcelona, a l’edifici Jaume I del campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra. La Casa de Velázquez, un centre de recerca i creació artística que té la seu a Madrid i que es troba sota la tutela del Ministeri d’Educació Nacional, d’Ensenyament Superior i de Recerca de la República Francesa, comparteix projectes amb l’IEC des del 2010, any en què es va signar un conveni de col·laboració, i durant aquest temps l’Institut ha acollit l’activitat de la Casa de Velázquez a Barcelona. |
La col·laboració amb la Casa de Velázquez es va iniciar l’abril del 2010 amb la presentació a l’IEC del llibre Au nom du Roi i, aquell mateix any, al desembre es va celebrar un seminari conjunt sobre la Mediterrània. L’any 2011, l’IEC va acollir el Congrés Internacional «Construcció i projecció de la memòria personal a l’època moderna» i, el 2013, el Col·loqui Internacional: «Reforma i dissidències religioses a la península Ibèrica al segle XVI». |
|
|
|
|