El rector de la UIB, Jaume Carot, va donar la benvinguda als assistents i es va mostrar honorat que un dels membres de la Universitat de les Illes Balears, el Dr. Sureda i Garcia, catedràtic de teoria i història de l’educació, sigui nomenat membre numerari de l’IEC.
Carot va definir Bernat Sureda com «una persona afable, intel·ligent i ocupada a transmetre coneixement»: «Demostra en la seva trajectòria acadèmica que és un representant genuí del cultiu de la recerca científica. La tasca docent i investigadora del Dr. Sureda és impecable.»
Va posar èmfasi en el fet que Sureda ha sabut «analitzar, sistematitzar, disseccionar i universalitzar l’educació, entesa com a àrea d’estudi, en l’era contemporània i a les Illes Balears».
Jaume Guillamet, president de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC, per la seva banda, va destacar que l’IEC, com a autoritat lingüística, té una relació estreta amb la UIB com a autoritat lingüística reconeguda per l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears, i va subratllar la bona entesa entre l’IEC, la UIB i l’AVL en l’actualització de la normativa de la llengua.
Després va ser el torn de Bernat Sureda, que va llegir el seu discurs, anomenat Les veus dels mestres en la història de l’educació. «És un goig fer aquest acte en aquesta universitat —va afirmar—, que estimo i és casa meva des de fa més de 45 anys.»
Sureda va començar la seva intervenció amb una pregunta: on eren els mestres en la història tradicional de l’educació? «Els arxius s’omplen de documents que identifiquen els mestres, però no sempre la història ha parlat d’ells amb noms i llinatges. La història de les ciències socials ha viscut des de fa dècades un ric debat sobre la significació dels individus, en contraposició a les estructures i als mecanismes que poden regir els esdeveniments fora de tota intenció subjectiva.
»No es pot negar que el subjecte, amb els seus sentiments, les seves emocions i la seva racionalitat no poden ser considerats variables dependents en uns processos històrics regits per lleis i dinàmiques alienes al subjecte.»
Sureda, en el seu discurs, va analitzar on eren els mestres; els mestres, subjectes de la moderna història; la professionalització i l’empoderament dels mestres; els mestres i la cultura de l’escola, i els mestres i les mestres en la memòria històrica.
A la intervenció de Sureda va respondre-hi Josep González-Agàpito, membre emèrit de la Secció.
L’acte va ser organitzat per la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC. |