|
Martí Teixidó articula, en aquest breu assaig, els principis estables de la pedagogia, i per no reduir-la a teoria, la situa en la societat catalana i en el temps present. L’autor analitza, amb una perspectiva sistèmica, vint-i-un temes sobre pedagogia que preocupen la societat actual, classificats en cinc categories ―principis, tensions, referents, accions i cultura―, i complementa aquesta anàlisi amb un plantejament argumentat sobre algunes qüestions que cal tenir en compte i amb propostes per a dinamitzar l’acció escolar.
La pedagogia és una qüestió que afecta tots els ciutadans i «és molt present en la vida pública de Catalunya», afirma Teixidó, i potser per aquest motiu tothom en parla i, a hores d’ara, «pateix un gran desprestigi». «El model escolar actual és ineficaç perquè ha aplicat reformes parcials», afirma l’autor, que defensa el valor de la pedagogia a l’escola, a la família i a la societat, i en reclama més presència als mitjans de comunicació.
L’objectiu de Pedagogia, ara és que mestres i professors «es puguin fer un mapa mental clar per a establir una bona relació educativa amb els infants i joves i organitzar les situacions d’aprenentatge amb ciència pedagògica», atès que, si bé «hi ha principis i reflexions fonamentades, les decisions i accions han de ser consistents internament i coherents amb la realitat». |