|
Aquest volum és una selecció de treballs inèdits realitzats per diversos investigadors del CUSC (Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona) entorn del multilingüisme social en el domini català, amb una atenció especial als usos lingüístics. F. Xavier Vila, responsable de l’edició de l’obra i autor del primer article, destaca que «el llibre pretén posar a l’abast del lector un seguit d’estudis que permeten entendre una mica millor el calidoscopi de pràctiques lingüístiques que es desenvolupen al nostre país, tant des del punt de vista descriptiu com des del punt de vista més analític».
«Algunes bases per a la recerca sociolingüística en sentit ampli» és el títol del treball de Vila, que obre el volum. El segueixen dos treballs empírics que se centren en l’estudi dels usos lingüístics en entorns escolars: «Estratègies comunicatives a l’aula», de Carles de Rosselló, i «Sobre la història i l’extensió de la norma de convergència lingüística a Catalunya», de Mireia Galindo i F. Xavier Vila. El quart estudi és «“Et dóna la base”: itineraris biogràfics d’adquisició i ús del català del jovent castellanoparlant de Sabadell i Santa Coloma de Gramenet», de Vanessa Bretxa i M. Àngels Parera. Els dos treballs següents s’introdueixen en els usos lingüístics familiars de dos col·lectius marcats per la diversitat lingüística: «Usos lingüístics dels gallecs a Catalunya», de Sabela Labraña, i «Repertori lingüístic quadrilingüe i usos lingüístics de les famílies nipocatalanes/nipocastellanes residents a Catalunya», de Makiko Fukuda. La relació entre els usos interpersonals fora de la llar i els factors macrosocials és la base per al treball «Estabilitat i canvi de la llengua inicial en els usos lingüístics interpersonals. Una anàlisi comparativa del País Valencià, la Franja, les Illes Balears i Catalunya», de Natxo Sorolla. Tanca el volum l’article «L’anglès com a llengua global», d’Albert Bastardas.
|
|