L’European Conference on Research in Chemical Education (ECRICE) és un congrés europeu de referència per a investigadors i professors de química que té com a finalitzat compartir dades de la recerca en didàctica de la química i pràctiques d’aula innovadores relacionades amb la química a tots els nivells educatius. La darrera edició d’aquest esdeveniment va ser organitzada per la Societat Catalana de Química, conjuntament amb l’European Association for Chemical and Molecular Sciences (EuCheMS), a Barcelona, del 7 al 9 de setembre d’enguany, i hi van assistir un total de dos-cents cinc participants. La seu del congrés va ser l’Institut d’Estudis Catalans, i la conferència de clausura i la cloenda del congrés es van celebrar al Museu de la Ciència Cosmocaixa. ECRICE2016 va comptar amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament, la Fundació “la Caixa”, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i patrocinadors, entre ells la revista Journal of Chemical Education i alguns relacionats amb instrumental i tècniques de treball experimental en l’ensenyament de la química. Es pot trobar la informació detallada al web ECRICE2016.com.
Els ponents convidats van ser els protagonistes de cinc conferències plenàries, onze conferències destacades i cinc demostracions químiques. Aquest important conjunt d’experts en l’àmbit —procedents de diversos països europeus i cinc d’ells dels Estats Units— van constituir una peça clau en l’èxit de la conferència. Les seves aportacions van cobrir l’ampli ventall de temàtiques del congrés relacionades amb l’avaluació dels aprenentatges, l’alfabetització científica en química, l’ensenyament de la química basat en el context i en la indagació, la incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en l’ensenyament-aprenentatge de la química, la naturalesa i història de la química, les competències científiques, les noves tendències en la recerca en didàctica de la química, i la formació inicial del professorat de química i el seu desenvolupament professional.
Al llarg del congrés es van presentar un total de cent nou comunicacions orals, disset de les quals formaven part de quatre simposis, i les sessions de pòsters van comptar amb cinquanta-nou aportacions. Tot això representa un total de cent seixanta-vuit comunicacions, els autors de les quals provenien de trenta-sis països. Aquest important nombre de comunicacions van complementar i enriquir les ponències invitades i van fer del congrés un autèntic fòrum de comunicació i debat de recerca i pràctica relacionades amb l’ensenyament i aprenentatge de la química.
La destacada proposta científica s’acompanyava d’esdeveniments de caràcter social i cultural, i els participants van poder gaudir d’una recepció i de visites guiades al MNAC, al Cosmocaixa i als indrets més rellevants de la Casa de la Convalescència i la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya.
Finalment, en nom del comitè organitzador d’ECRICE2016, fem arribar l’agraïment a totes les entitats col·laboradores, a Pacific World per la bona feina de gestió realitzada, i en concret a l’IEC per l’acollida de la conferència en les seves esplèndides sales i claustre. Sens dubte, l’ambient de treball sempre es torna més gratificant i profitós si es desenvolupa en un entorn tan especial. |