|
Núm. 20. Juliol – desembre del 2012.
Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana
El nou número de la Revista d’Història de l’Educació se centra en l’estudi dels models europeus d’acollida de les infàncies i adolescències durant el segle XX, un tema que, segons Jordi Planella ―un dels autors i qui firma la presentació de l’obra―, estava «pendent en les revistes especialitzades del sector». El monogràfic és compost per cinc treballs que exposen alguns dels models de la vella Europa, atès que «és en aquest context geogràfic on s’han gestat els grans canvis i una part significativa de les idees pedagògiques del segle XX».
El primer dels treballs tracta de les formes d’atenció i protecció a les infàncies en el context austríac, a partir de l’exposició de les idees gestades per August Aichhorn i Siegfried Bernfeld. El segon està dedicat a la recerca al voltant de la figura d’Adolphe Ferrière i la seva implicació pedagògica al Home-Chez-Nous, un centre de protecció de la infància creat el 1919 i que és considerat «un vaixell emblema de l’aplicació de la pedagogia activa en el sector socioeducatiu», segons s’afirma en la presentació de la revista.
L’Auxilio Social Falangista és l’eix del tercer dels treballs de la revista i recull testimonis que van passar-hi la infància. S’hi exposen les vicissituds, els diferents entramats i la dura realitat del que representava ser nen en els sistemes de protecció de les infàncies del franquisme. Els dos últims articles de la revista versen, per una banda, sobre el treball del psiquiatre suec Gustav Jonsson, que va revolucionar, en la dècada dels anys 1940, el tractament terapèutic i educatiu dels infants i joves considerats irrecuperables des del punt de vista social. Per una altra banda, tracten sobre la vida i l’obra de Fernand Deligny, autor de referència de l’educació social francesa i que representa la cara més radical dels processos i models de protecció a les infàncies i adolescències del segle XX.
|