Equip de recerca:
Milagros Guardia, Catedràtica d’Història de l’art, Institut de Recerca en Cultures Medievals (IRCVM), UB
Carles Mancho, Catedràtic d’Història de l’Art, IRCVM, UB
Roser Piñol Bastidas, doctora en Història de l’art, Professora col·laboradora d’Història de l’Art, IRCVM, UB
Juan Antonio Olañeta, doctor en Història de l’art, Professor associat, UB i UdL
Begonya Cayuela, doctora en Història de l’art, investigadora independent
Cristina Tarradellas, doctora en Història de l’art, professora associada, UdL
Carmen Perrotta, doctora en Història de l’art, Institut Amatller d’Art Hispànic
Josep M. Palau Baduell, doctor en Història medieval, IEC – Oficina d’assessorament històric
Marta Espinosa, responsable del projecte informàtic, IEC – Servei d’Informàtica
|
Síntesi
PIRINEUS ROMÀNICS (PROM) és un projecte de transferència del coneixement sobre el patrimoni romànic pirinenc, un territori que s’estén a cada banda de la cadena muntanyosa i que configura una gran regió artística en època romànica.
PROM es va iniciar el 2020 i consisteix en la construcció d’un portal web d’accés obert i multilingüe per a posar a l’abast el Romànic dels Pirineus d’una manera integrada, contextualitzada, amb continguts actualitzats i comprensible, tot «acostant» les obres deslocalitzades als monuments d’on procedeixen. L’art romànic avui sovint es conserva fragmentat i dispers perquè les esglésies han anat sent despullades de les obres que en el seu moment conformaven l’escenari litúrgic.
La plataforma vol contribuir a la millora qualitativa de la difusió de l’art romànic, alhora que és una eina útil per als gestors, conservadors i restauradors del patrimoni, i pot ser el nucli a partir del qual generar projectes de col·laboració en el terreny de la difusió i el turisme cultural.
El desenvolupament informàtic del portal web quedarà enllestit el 2024. La plataforma permet, per part d’usuaris autoritzats, la introducció de dades en línia en una complexa base de dades, que està preparada per a contenir la informació d’un mateix monument en cinc llengües i ser cercada i consultada de manera oberta. Presenta continguts de diferent tipus, dades, text i recursos gràfics, als quals s’afegiran recursos multimèdia. Els conjunts romànics hi són explicats no només des de la història de l’art, sinó també en el seu context històric i els seus precedents, sense oblidar la perspectiva patrimonial, amb breus informacions sobre les restauracions que s’hi han dut a terme.
Els principals objectius del projecte són:
- Posar a l’abast d’un públic el més ampli possible informació actualitzada i rigorosa sobre els monuments i les obres d’època romànica dels Pirineus, fent accessible els continguts en les llengües del territori i en anglès.
- Presentar l’edifici romànic com una unitat integral de la qual en formaven part l’arquitectura, la seva decoració, el mobiliari, els objectes, etc., per tal de poder-ne explicar millor la seva raó de ser i la seva funció.
- Explicar el monument també des d’un punt de vista “biogràfic”, de manera que es pugui entendre millor com és el patrimoni romànic avui.
- Desenvolupar una eina útil per a professionals i gestors del patrimoni, així com per als docents.
Abstract
Design and planning of an international project on Romanesque art that will focus attention on the Pyrenees and its northern and southern territories. It is a knowledge transfer project in which new information and communication technologies (ICT) will contribute to an updated and attractive presentation of Romanesque art. The project consists in creating an open access portal, with a complex online database, with rigorous and up-to-date content, accompanied by an important graphic apparatus of the Romanesque monuments and their georeferencing and the works of art. The portal will incorporate both the latest research results and changes in the historical-artistic perspective on the Romanesque building and the elements that were part of it. In addition, the construction of a new geography of Romanesque art is another main point of this portal: a rigorous historical perspective, the political and religious geographical divisions of the period, the communication routes through which people, objects, ideas, etc. passed through, and the iconographic and stylistic characteristics that draw spaces for artistic connections.
Paraules clau
Art romànic, Pirineus romànics, TIC, patrimoni cultural
Antecedents
- En els inicis de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), l’Art romànic va ocupar un espai molt destacat, i la institució va tenir un indiscutible paper protagonista en la seva redescoberta, estudi i difusió. En la reunió fundacional, J. Puig i Cadafalch i J. Pijoan van proposar respectivament dues iniciatives que serien de gran transcendència: l’expedició a la Vall d’Aran i la Ribagorça (la van anomenar “missió a la ratlla de l’Aragó”) i la publicació de Les pintures murals catalanes –la primera publicació de l’IEC. Ambdues iniciatives van ser pioneres i sens dubte van contribuir a dotar de prestigi científic l’Institut en els seus moments inicials. Així mateix, ambdues van tenir conseqüències molt importants que han condicionat la manera com avui coneixem l’art romànic català: les primeres publicacions, la intervenció dels antiquaris i la dispersió d’objectes mobles de les esglésies i, finalment, l’arrencament de les pintures murals.
- La Secció Històrico-Arqueològica va iniciar l’any 1984 la base de dades de l’Art Romànic (ARCAT), sota la direcció de Joan F. Cabestany i Fort, un projecte que el 1990 va ser assumit per l’IEC. La base de dades i l’arxiu fotogràfic digital es conserven a l’Arxiu de l’IEC.
- La realitat de l’art romànic es caracteritza per la dispersió, que es dona en diferents graus. Sovint, l’edifici està desposseït no només de tots o part dels elements mobles, imatges de culte i objectes litúrgics, que es troben en museus i col·leccions, sinó que moltes vegades la decoració mural ha estat totalment o parcial arrencada. Aquesta situació dificulta la percepció i comprensió del monument en la seva integritat.
- El grup de recerca Ars Picta (IRCVM-UB), al qual pertanyen molts dels membres del projecte, treballa des de fa temps sobre el romànic de l’espai geogràfic dels Pirineus, així com en bases de dades de pintura i iconografia romànica.
Més informació
Col·laboren en el projecte:
- Direcció General de Patrimoni, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya
- Conselh Generau d’Aran
- Departament de Patrimoni cultural, Ministeri de Cultura, Joventut i Esports, Govern d’Andorra
|