La formació dels museus d’art i d’arqueologia a Catalunya ha estat un fenomen històricament recent. El fet de no tenir col·leccions reials o nobiliàries fa que el col·leccionisme privat ha estat una llavor essencial de la nostra riquesa artística patrimonial. És ben coneguda la tasca d’alguns col·leccionistes, com ara Plandiura, Cambó, Sala o Marès, però ens falta un instrument més exhaustiu per fer visible l’amplada i la profunditat del fenomen que abasti l’itinerari de les col·leccions que han passat al domini públic, per venda, donació o llegat, però també de les que, sempre dins de l’àmbit privat, han perdurat o per contra han desaparegut per herències o vendes successives.
Aquest Repertori vol omplir aquest buit d’informació ja que intenta recollir i posar en xarxa una sèrie d’informacions i notícies que han de posar nom i fer visibles totes aquestes iniciatives individuals –i excepcionalment col·lectives- de recull i valoració del nostre patrimoni artístic i arqueològic. El gruix del projecte s’ocuparà de col·leccions i col·leccionistes ja desapareguts, però no renunciem a incorporar les que es fan actualment, especialment aquelles que ja s’han manifestat mitjançant la creació de fundacions amb vocació de servei públic o aquelles que, essent privades, han prestat peces a exposicions amb denominacions pròpies i no anònimes.
Abstract
The development of art and archaeological museums in Catalonia has been a recent historical issue. The private art collecting has been essential for the Catalan artistic heritage wealth because of the lack of royal or noble collections. The work of some private collectors, such as the Catalan Plandiura, Cambó, Sala or Marès, is well known. However, a more exhaustive instrument is needed to show the depth of this issue. This instrument must include the itinerary of the collections which have been incorporated into the public domain by sale, donation or legacy. In addition, it must include those that, within the private sphere, have survived or have disappeared due to inheritance or successive sales.
This collection has the aim to collect and publish online a series of information and news in order to display all these artistic and archaeological initiatives. The project mainly will deal with collections and collectors that have already disappeared. Despite that, those that are currently being done will be also incorporated.