Torna a les notícies
Les societats científiques de l'IEC consideren que la modificació anunciada per la Generalitat suposa una greu pèrdua del pes curricular de les ciències al batxillerat
Secció: General
23/12/2024

 Comunicat

El Departament d’Educació i Formació Professional ha anunciat un projecte per modificar el Decret 171/2022, que regula l’ordenació dels ensenyaments de batxillerat. Aquesta proposta inclou canvis que comportaran una pèrdua significativa de qualitat en la formació dels joves, especialment en l’àmbit científic i tecnològic, que ja arrossega un dèficit important, tal com han mostrat avaluacions internacionals sobre les etapes educatives de primària i ESO. Entre les mesures més preocupants hi ha la fusió de química i física en una sola assignatura a primer de batxillerat, així com la unificació de biologia, geologia i ciències ambientals en una única matèria el curs 2025-2026. Cadascuna d’aquestes assignatures comptarà només amb 3 hores setmanals. 

 

Els canvis introduïts per la LOMLOE, fa dos anys, ja van reduir les matèries de modalitat, incloses les matemàtiques, de 4 a 3 hores setmanals. Amb aquesta nova modificació, l’alumnat passaria de 16 hores setmanals de ciències bàsiques a 9 hores. Aquesta reducció inacceptable implica una greu pèrdua en el pes curricular de les ciències, que són fonamentals per a establir una base sòlida en educació científica. En un context d’augment dels discursos pseudocientífics i resultats mediocres en competència científica en avaluacions internacionals, és imprescindible mantenir un currículum coherent que garanteixi una formació científica robusta per a futurs professionals i ciutadans crítics capaços de prendre decisions informades.

 

Si els joves no adquireixen coneixements bàsics sobre com funcionen la Terra i els organismes que hi habiten, mai no podran valorar-los prou, ni entendre la importància de preservar-los. Sense nocions adequades de física i química, tampoc no comprendran la necessitat d’un medi ambient equilibrat per a frenar el canvi climàtic i mantenir el planeta habitable. Sense una formació sòlida en matemàtiques, no podran descriure el món ni utilitzar els models matemàtics en la resta de ciències bàsiques, experimentals o socials. La proposta curricular contradiu l’objectiu d’una formació científica mínima, i relega hores d’aquestes assignatures a optatives anuals.

 

Instem el Departament d’Educació a retirar aquesta proposta i a reformular el currículum d’una manera coherent i consensuada. Mantenir un mínim de 3 hores setmanals per a cadascuna d’aquestes ciències bàsiques (física, química, biologia i geologia) i retornar a les 4 hores de matemàtiques és essencial per a garantir una educació científica de qualitat. Aquesta dedicació horària separada ha estat una característica clau dels currículums de batxillerat a Catalunya i ha contribuït al desenvolupament d’una formació científica sòlida. 

 

En resum, les societats científiques signants rebutgem aquest projecte de modificació del Decret 171/2022. Considerem gens raonable i pregonament errat reduir continguts essencials per a comprendre i protegir el planeta, la biodiversitat i la salut humana. Demanem que la planificació educativa sigui elaborada per persones amb coneixement i sensibilitat cap a les matèries, amb l’objectiu primordial i inexcusable de treballar per un ensenyament de qualitat, equilibrat i adequat per a construir una societat futura culta i crítica. També oferim el nostre assessorament com a societats científiques per assegurar que les decisions es prenguin amb rigor. 

 

Ens hi juguem el futur de tothom.

 

Societat Catalana de Química

Societat Catalana de Biologia
Societat Catalana de Física

Societat Catalana de Tecnologia

Societat Catalana de Matemàtiques

Institució Catalana d’Història Natural

Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica