Torna a les notícies
«No calen més impostos, sinó un canvi de model de finançament»
Secció: Filosofia i ciències socials
18/09/2024

Contestar «depèn» a una interrogació total sembla una manera de fugir d’estudi. I no obstant això, quan es parla d’impostos i sobretot de si són massa alts, segurament és l’única resposta possible. De fet, els ponents de la conferència dedicada a aquest tema, organitzada per la Societat Catalana d’Economia, que es va celebrar a l’Institut d’Estudis Catalans el proppassat 16 de setembre, hi van estar d’acord. 

«Perquè els ingressos són insuficients, el sistema és just tot i que existeixen iniquitats i no genera greus problemes d’eficiència», va dir Marta Espasa, exsecretària d’Hisenda del Departament d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya. «Perquè el que en realitat cal tenir en compte és el PIB per capita», va reclamar l’investigador CREI Jordi Galí. «Perquè és important que l’estructura del sistema fiscal generi “externalitats positives”», va afirmar el soci del despatx d’advocats Cuatrecasas Joan Hortalà. 

En una conferència animada, a la qual van assistir altres economistes de prestigi del país, els tres ponents van deixar clar que, malgrat tot, hi ha marge de millora. Marta Espasa va repassar els tres grans objectius del sistema fiscal, que són la suficiència financera, la redistribució i l’eficiència. 

Una certa efectivitat

Tenint en compte que el 2023 el PIB català va registrar una pujada del 2,6 %, davant el 0,5 % de mitjana a la zona euro i que la desigualtat ha millorat tot i que encara hi ha un 18 % de la població en risc de pobresa, es podria pensar que el sistema «té certa efectivitat». El 2023, els pressupostos de la Generalitat van superar la barrera dels 40.000 milions. El Departament de Salut és el que s’emporta una major part del pastís (més d’11.000 milions). Després ve el Departament d’Educació i Formació Professional (gairebé 7.000 milions)  i en tercera posició el Departament de Drets Socials i Inclusió (més de 3.000 milions).  

Però els nivells d’endeutament són molt alts (1.376 milions d’euros d’interessos el 2024), «el model de finançament està caducat i és injust i insuficient, la capacitat fiscal és molt limitada i amb la competència fiscal entre comunitats autònomes i països propers com Andorra es poden generar deslocalitzacions», va remarcar Espasa.  

 

La investigadora de l’Institut d’Economia de Barcelona també va posar en relleu que «la càrrega fiscal dels més rics és més baixa que la que suporten els més pobres», però, curiosament, si es demana a la població si cal mantenir els impostos actuals, que se situen un punt per sobre de la mitjana espanyola, la majoria (52 %) es mostra a favor de deixar les coses com estan. Espasa, però, va defensar que el que cal «és un canvi del model de finançament». 

 

Model de creixement
 
Jordi Galí, al seu torn, va posar l’accent en el PIB per capita, que és la relació que hi ha entre el producte interior brut d’un país i el nombre d’habitants i mesura la distribució de la riquesa i el desenvolupament econòmic. Segons el catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra i doctorat pel Massachusetts Institute of Tecnology (MIT), Catalunya no ha acabat de fer-ho bé en aquest sentit els darrers anys, però és impossible saber quin paper hi té la fiscalitat, tot i que «clarament no hi ha ajudat i segurament hi ha contribuït».
 
 
 
L’economista també va desmuntar l’argument que «Madrid és un paradís fiscal», va argumentar que «l’impost sobre el patrimoni és injust» perquè a partir d’un cert nivell és regressiu i va considerar que el fet que es digui que «els impostos alts només afecten una minoria és gairebé immoral». En definitiva, «per a promoure l’actual model de creixement, no cal tocar-los». Ara, si volem «redreçar la decadència de les darreres dècades, sí», perquè «són molt alts i en alguns casos regressius», va manifestar. 
 
Finalment, Joan Hortalà va recordar, fent servir la definició del diccionari de l’IEC, que alt és un concepte relatiu i va en funció dels serveis obtinguts. Però també va admetre que Catalunya té uns tipus «més alts que les comunitats autònomes del seu entorn», que el sistema no genera la progressió adequada i que l’impost de societats té un pes important en l’existència de paradisos fiscals. 
 
En aquest punt del debat la pregunta que clamava al cel i que es feia la sala era: però, aleshores, hi ha alguna solució? Hi ha marge per a reduir la despesa pública? Marta Espasa va remarcar que un terç de la recaptació es perd pels beneficis fiscals i que «cal fer més pedagogia sobre el que costen els serveis públics». 
 
En el mateix sentit, Jordi Galí va assegurar que «s’hauria d’acabar amb els privilegis fiscals de les grans fortunes» i va insistir que «és fonamental augmentar el PIB per capita i tota la resta vindrà de franc».
 
Tot depèn, efectivament, de com es vulgui fer.