Torna a les notícies
El Romanticisme català del XIX, Casals, Garreta i Clavé omplen de notes els capvespres del claustre de l’Institut d’Estudis Catalans
Secció: General
26/06/2024

El calorós juliol ja s’acosta i com cada any torna el cicle Música al claustre per omplir de notes musicals el claustre de la Casa de Convalescència, seu de l’Institut d’Estudis Catalans. Tres concerts —el 4, el 10 i el 18 de juliol— per deixar-nos captivar pel Romanticisme català del segle XIX, per les composicions de Casals i Garreta, o pels cants corals de Josep Anselm Clavé, de qui enguany es commemoren els dos-cents anys del seu naixement.

El primer concert per a veu i piano del cicle, programat el 4 de juliol, està dedicat al músic català Marià Obiols, compositor representant del Romanticisme català. Va estrenar l’òpera Odio ed amore (1837) a la Scala de Milà i, en tornar a Barcelona, va ser el primer director del Gran Teatre del Liceu. Les seves obres, cançons i romances per a veu i piano perduren com a testimoni del nostre deute envers la música vocal italiana dels segles XIX i XX i de l’afició que hi va haver envers aquesta música. Els intèrprets seran Míriam Trias, soprano, i Robin Sansen, piano.

El dimecres 10 de juliol, en el segon concert, la Cobla Marinada, dirigida per Edmon Colomer, ens oferirà una selecció d’obres que transcendeixen èpoques i estils. Des dels autors més clàssics, com Pau Casals o Juli Garreta, fins als més contemporanis, com Xavier Pagès-Corella. També hi sonaran obres tan emblemàtiques com Festa Major a Vilafranca, de Pau Casals, un petit poema simfònic, estrenat el 1928 a Londres, que captura l’essència festiva d’una festa major catalana; la transcripció per a cobla de la Sardana, de Joaquín Turina, una peça que esdevé un autèntic homenatge a Catalunya, o Nupcial, de Ricard Lamote de Grignon, per a commemorar el 125è aniversari del seu naixement.

En el darrer concert, previst per al dijous 18 de juliol, De Canendi Elegantia («L’elegància del cant») ens oferirà un programa commemoratiu del naixement de Josep Anselm Clavé (1824-1874), en el qual trobarem obres que s’estenen des de la Renaixença fins a l’associacionisme de les societats corals fundades per aquest músic. L’ensemble vocal De Canendi Elegantia és un grup de vuit cantants formats a l’Escolania de Montserrat. El grup centra la seva activitat en la recuperació del repertori i, en especial, dels polifonistes catalans del Renaixement.

Aquest cicle de concerts compta amb la col·laboració del Museu de la Música de Barcelona, que dona en préstec instruments d’època, els quals trameten més autenticitat al so i a la interpretació de les obres històriques.

El cicle, organitzat per l’Institut d’Estudis Catalans, compta amb la col·laboració d’Helvetia, Laudis, el Museu de la Música, la Societat Catalana de Musicologia, així com les bodegues Castell del Remei, Carles Andreu i Vinyes dels Aspres.

Per a més informació i adquisició d’entrades: http://musicaalclaustre.iec.cat