Els acadèmics responen

Torna a les notícies
L’IEC celebra el Dia Mundial de la Dona i la Nena en la Ciència

Alícia Casals, presidenta de la Secció de Ciències i Tecnologia de l’IEC, i Montserrat Alsina, presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques, filial de l’IEC, reflexionen sobre la igualtat de gènere en l’àmbit científic.

Avui, 11 de febrer, se celebra el Dia Mundial de la Dona i la Nena en la Ciència, amb l’objectiu de visibilitzar i reconèixer les contribucions de les dones en el camp de la ciència i la investigació, així com de promoure la igualtat entre les dones i els homes en aquests àmbits. L’Institut d’Estudis Catalans se suma al reconeixement de les aportacions de les dones en la ciència.

Alícia Casals, enginyera industrial i doctora en informàtica, reflexiona sobre la situació de les dones en el món de la ciència: «S’ha avançat, però moltes vegades ens trobem en minoria». Montserrat Alsina, al capdavant de la Societat Catalana de Matemàtiques, s’hi mostra d’acord i afegeix que «a banda del sostre de vidre, moltes nenes no imaginen un futur en el qual elles siguin les protagonistes en l’àmbit científic i, a mesura que creixen, perden la confiança». Per això, recalca la importància de «presentar-los referents, perquè vegin que elles també ho poden aconseguir» perquè «el talent no té gènere».

Fins i tot aquelles dones que decideixen optar per una carrera de ciències han d’enfrontar-se a estereotips de gènere. Segons Casals, l’assignació d’unes feines a les dones i d’unes altres als homes «provoca irregularitats en el balanç entre gèneres» a les disciplines científiques, tot i que percep un increment de talent femení en alguns sectors com la robòtica i la medicina. Per la seva banda, Alsina denuncia que «sembla que les dones només poden exercir aquestes feines si és amb voluntat de servei, com ara els treballs de cures» i reivindica la necessitat de trencar amb aquesta visió, ja que «els homes també poden ser bons cuidadors i demostrar compromís social».

La passió per la recerca i per ampliar coneixements ha mogut Alícia Casals i Montserrat Alsina durant les seves trajectòries professionals. Tancar la bretxa de gènere en la ciència requereix derrocar estereotips, promoure models de conducta que inspirin les nenes, donar suport a l’avanç de les dones a través de programes específics i fomentar entorns inclusius mitjançant polítiques i mesures que promoguin la inclusió, la diversitat i l’equitat.

Des de l’Institut d’Estudis Catalans continuem treballant perquè el talent femení tingui les mateixes oportunitats per a créixer i desenvolupar-se en l’àmbit de la ciència i la tecnologia.