La Secció
Històrico-Arqueològica de l'IEC, a favor d'emprar
“totes les vies legítimament possibles, incloent-hi
la judicial” en la preservació de la Col·lecció
del Museu de Lleida
“Resulta
molt clar que el patrimoni museístic de l'antic Museu Diocesà
de Lleida, aportat per l'Església al Consorci del Museu
de Lleida Diocesà i Comarcal, està format per béns
desafectats del culte des d'antic, integrats a la col·lecció
diocesana i museografiats sense cap coacció ni espoli.
Ben al contrari, han estat adquirits pacíficament i legalment,
tal com consta en els documents que en garanteixen la propietat
per part del Museu, i amb la conformitat i la satisfacció
de les parròquies de procedència, que, al llarg
d'un segle, mai no els han reclamat. No hi ha, doncs, cap argument
ètic ni legal que aconselli de lliurar graciosament aquests
béns a la seu episcopal de Barbastro-Monzón, on
no han estat mai.” Amb aquesta contundència comença
l'informe emès per la Secció Històrico-Arqueològica
de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), que el president del Institut,
Salvador Giner , ha lliurat a la consellera de Cultura de la Generalitat
de Catalunya, Caterina Mieras.
Els
membres de la Secció Històrico-Arqueològica
de l'Institut han debatut la qüestió de les obres
artístiques de l'antic Museu Diocesà de Lleida
procedents de la Franja de Ponent que reclama el bisbat de Barbastro-Monzón.
A tall de conclusió, han elaborat l'esmentat informe,
en el qual subratllen que “la ciutat de Lleida ha estat
el centre espiritual, intel·lectual i artístic
del seu bisbat des de l'època medieval” i consideren
“indispensable contextualitzar la història i l'art
d'aquest territori en el seu conjunt per poder-los comprendre”.
A parer de la Secció Històrico-Artística
de l'IEC, “ni Lleida ni cap dels municipis de la seva
diòcesi històrica, incloent-hi els de la Franja
, no poden ser desarrelats dels orígens i desvinculats
de la resta del territori sense sofrir un greu perjudici cultural
i identitari”. En aquest context, les obres que conserva
el Museu Diocesà de Lleida “només tenen
ple sentit integrades en el seu àmbit cultural”,
per la qual cosa ”la unitat de la col·lecció
diocesana és, doncs, irrenunciable.
Qualsevol
alternativa que no sigui la unitat de la col·lecció
del Museu de Lleida, “representaria una imprudència
temerària que podria portar a conseqüències
imprevisibles, però, de ben segur, culturalment funestes”.
L'informe dels acadèmics de l'IEC afegeix que “la
ciutat de Barbastro i el bisbat que reclama aquests béns
són aliens al seu entorn històric i cultural”
i, per tant, “els arguments històrics, artístics
i museològics desaconsellen absolutament de disgregar
la col·lecció per lliurar-ne una part a Barbastro-Monzón”.
El
risc d'un “gravíssim precedent”
A
més, “ignorar o obviar tot el que està en
joc en aquest moment seria indicatiu d'una perillosa irresponsabilitat,
des d'una òptica tant tècnica com política”
i “la dispersió de les col·leccions de l'antic
Museu Diocesà de Lleida representaria un gravíssim
precedent, puix que altres grans museus catalans integrats totalment
o parcialment per fons diocesans (Museu Episcopal de Vic, Museu
d'Art de Girona, Museu Diocesà i Comarcal de Solsona,
etc.) podrien viure en el futur situacions semblants en el cas
que es fragmentessin o es modifiquessin els territoris de les
respectives diòcesis”.
La
disgregació del patrimoni museístic lleidatà
suposaria també “malbaratar els recursos, el treball
i l'esforç invertits fins ara en el nou projecte museològic
i el nou edifici del Museu de Lleida Diocesà i Comarcal,
projectat d'acord amb un discurs museogràfic que compta
amb totes les obres i que havia de ser —i ha de ser—
un dels projectes culturals més ambiciosos per a les
Terres de Ponent”.
Finalment,
l'informe de l'IEC, per esguard dels articles 5 i 45 de la Llei
9/1993, de 30 de setembre, del patrimoni cultural català,
indica: “Ens considerem amb l'obligació moral i
legal de col·laborar, mitjançant totes les vies
legítimament possibles, incloent-hi la judicial, en la
preservació de tots els valors del patrimoni cultural,
els quals resultarien perjudicats amb la dispersió de
qualsevol dels objectes que formen el conjunt de la col·lecció
diocesana de Lleida.” En aquesta mateix línia argumental,
la Secció Històrico-Arqueològica de l'IEC
cita “ la Resolució de 20 de maig de 1999, en la
qual el conseller de Cultura de la Generalitat inclou en el
Catàleg del Patrimoni Cultural Català «la
col·lecció, que consta de 1.810 objectes, del
Museu Diocesà de Lleida»; a aquests se'ls ha d'aplicar
l'esmentat article 45 de la Llei del patrimoni «atès
que la unitat dels fons del Museu Diocesà de Lleida constitueix
un element rellevant dels seus valors culturals»”.
Com
a conclusió, en l'informe enviat a la consellera de Cultura,
els membres de la Secció Històrico-Arqueològica
de l'Institut informen que, “a parer nostre, el valor
del conjunt de la col·lecció és absolutament
superior al de la suma de cadascun dels objectes que la integren,
i us demanem que, per preservar aquest valor d'interès
general per a tots els estudiosos de la història i de
l'art i per a tota la societat, no es permeti la dispersió
de cap d'aquests objectes”.
Consulteu el text íntegre de l'informe