«És l’únic escriptor
català que va viure exclusivament de la ploma».
Així ho va sentenciar el periodista i escriptor Lluís
Permanyer, que va pronunciar la conferencia amb què va obrir la Jornada d’homenatge a Josep M. de Sagarra en el cinquantenari de la seva mort,
coordinada per Narcís Garolera, que es va celebrar a l’IEC
el 27 d’octubre. Durant tot el dia, diversos experts i estudiosos
van analitzar la vida i, sobretot, l’obra, del qui va ser membre
de la Secció Filològica i president de l’IEC, amb
l’objectiu de retre-li homenatge en el cinquantè
aniversari de la seva mort, el 27 de setembre de 1961.
En la seva intervenció, Permanyer es va centrar,
sobretot, a repassar la seva personalitat i els moments clau de la vida
de l’autor de Vida Privada. Des del seu naixement,
«en el si d’una família d’una vella nissaga
aristocràtica», passant pel moment que va finalitzar els
estudis de dret i va decidir dedicar-se a la vida consular, fins
arribar al moment que va dedicar-se, de ple, a la literatura. Primer,
«va entrar en contacte amb el verí del teatre, del qual
l’esperonava l’ambient maliciós i sensual de les
actrius i aquell aiguabarreig que es mou entre els talons».
L’etapa de periodista la va iniciar quan es va desplaçar a
treballar, un any, de corresponsal a Berlin, moment en què
«va conèixer el verí del col·laborador
literari, i en què es va adonar que volia dedicar-se a la
literatura. A finals dels anys vint i a principis dels trenta, Sagarra
era l’escriptor més popular del moment.
Però més enllà del creador, hi
havia el contrapunt: el personatge. Josep M. de Sagarra, tal com va
explicar Permanyer, havia esdevingut una llegenda «pel tipus de
vida que feia: empaitava les senyores, era un solter cobejat i tenia
uns estirabots que la gent comentava, després, en les
tertúlies; no li interessaven els pisos ni el món de
l’Eixample», sinó que el que l’atreia era el
que hi havia per sota de la plaça de Catalunya: «la
Rambla, el Cabaret Excelsior, el barri xino i, sobretot, La
Criolla». I és que, durant molts anys, va freqüentar
sovint aquest «món nocturn esqueixat, descordat i
canalla».
|
|
|
Permanyer, Giner, Marí i Garolera, a l'inici de la Jornada
|
Compromès amb Catalunya i la llengua
De Sagarra, Permanyer va destacar el seu
compromís amb la terra i amb la llengua catalana. Va definir
l’homenatjat com «un creador de llenguatge» en una
novel·la d’escàndol, com era Vida privada.
En aquest sentit, va recordar com n’estava, de subratllat,
l’exemplar de la novel·la que va pertànyer a Fabra.
Una altra mostra del seu compromís amb el país i la
llengua és que Sagarra «va traduir Shakespeare amb la
voluntat de posar aquest corpus a disposició del teatre
català». La traducció no va ser literal,
sinó que es va prendre llicències de dramaturg amb
l’objectiu d’emocionar el públic, la qual cosa
«no es va interpretar positivament, en aquells moments».
Com tampoc no va ser gaire ben rebut que «es deixés
estimar a Madrid», on va ser reconegut, l’any 1960, amb la
Gran Cruz de Alfonso X el Sabio, pel retrat que va fer de la capital
espanyola en les seves memòries.
Tot i això, segons Permanyer, a Sagarra
«no se li pot retreure res: la seva actitud i la seva obra van
estar sempre al servei del país». És més,
segons l’escriptor i periodista, cal reivindicar la figura del
qui va ser «l’últim poeta popular de
Catalunya», l’obra del qual, amb el temps,
«s’ha convertit en un clàssic que honora la nostra
cultura», però que malgrat tot, no ha rebut el
reconeixement que mereixeria: «en complir-se el cinquantè
aniversari de la seva mort, no s’estava representant cap obra
seva en cap teatre de Catalunya».
|
|
|
La novel·la més cèlebre
|
|
L’obra literària
El president de la Secció Filològica, Isidor Marí,
va moderar la taula rodona dedicada a l’activitat
literària de Sagarra, que va definir com «una obra
polifacètica, prolífica i popular». De
l’autor, en va destacar el fet que «va cultivar una llengua
viva, exuberant, amb un coneixement directe de la llengua de la
terra».
Jordi Malé, professor de la Universitat de
Lleida, va ser l’encarregat de recórrer la
trajectòria poètica de Sagarra, partint de la seva
estrena, com a poeta, als vuit anys, fins a la culminació de la
seva obra, amb la publicació, el 1945, del Poema de Montserrat.
Segons Malé, el recorregut per la prehistòria
poètica de Sagarra apunta les tendències en què
s’anirà desplegant l’obra de Sagarra, que ja es
manifestava, de forma embrionària, en la seva època de
preadolescència.
Carme Arnau, crítica literària, va centrar-se en la prosa de Sagarra, en especial en Vida privada
―«una obra que desplega un fris molt ampli de Barcelona», i
«molt ben muntada, que demostra un bon domini del
gènere»―; Miquel M. Gibert, professor de la Universitat
Pompeu Fabra, en el teatre ―un gènere en el qual «es va
mantenir fidel al públic», i de què destaquen peces
―; mentre que Raffaele Pinto, professor de la Universitat de Barcelona,
va parlar de la traducció que va fer Sagarra de la Divina Comèdia, de Dante, «un text prodigiosament fidel a l’original».
L’articulisme
|
|
|
Casasús va parlar de l'articulística de Sagarra
|
|
Josep M. Casasús, catedràtic de periodisme
de la Universitat Pompeu Fabra i membre de l’IEC, va pronunciar
una conferència sobre l’articulisme de Sagarra, que va
definir com «una de les primeres personalitats modernes del
periodisme tant per la sensibilitat innovadora ―que va aplicar a les
formes articulístiques―, com per la seva prosa ―molt amena i
imatjada―, però també per la seva capacitat
crítica i per un talent literari que va conrear sense
petulàncies i academicismes».
Per a Casasús, en la faceta com a articulista de
Segarra cal parlar de tres etapes: la primera, com a corresponsal a
Berlin, per al diari El Sol, és aquella «més
professional», on va demostrar «un compromís
informatiu i on va trepitjar terreny». Entre els anys 1920 i
1936, Sagarra va practicar un articulisme «molt brillant i
incisiu, molt propi i genuí» al diari La Publicitat i al
setmanari Mirador. En aquella etapa va demostrar «una cultura
periodística que li venia de grans tradicions foranes»,
com l’anglesa o la francesa. Va excel·lir com un
«renovador del periodisme literari català, en la
línia del gran periodisme europeu d’entreguerres».
Posteriorment, en l’etapa de la postguerra, va publicar en el setmanari Destino i al diari La Vanguardia,
però «potser perquè hi escrivia en castellà,
els articles tenien menys color estilístic que el que havia
publicat als anys trenta». D’aquella època,
Casasús en destaca l’article La Burguesía Catalana, publicat a La Vanguardia
el 22 de gener de 1961, «un dels textos més incisius de la
seva obra periodística». Tal com va explicar el
catedràtic de la UPF, «és una anàlisi feta
amb lucidesa i claredat de l’evolució històrica de
la classe dirigent ciutadana».
|
|
|
Espadaler, Singla i Espinàs van analitzar l'articulística de Sagarra
|
|
La intervenció de Casasús va donar peu a
una taula rodona en què van intervenir Anton M. Espadaler,
professor de la Universitat de Barcelona; Josep M. Espinàs,
escriptor i articulista, i Carles Singla, professor de la Universitat
Pompeu Fabra. Va moderar Narcís Garolera, el coordinador de la
Jornada.
El primer a intervenir va ser Josep M. Espinàs,
que es va autodefinir com «un admirador global de Sagarra i, en
especial, de la prosa», de què va lloar « una
característica molt important: la precisió».
Espadaler, per la seva part, va centrar la seva intervenció en La ruta blava
―el diari que va escriure Sagarra en el seu viatge a Tahití―,
que es caracteritza pel «to de conversa, que es tradueix en una
proximitat al lector, on es combinen diversos registres, i que remet a
un àmbit de tertúlia, que és on va néixer
el gran periodisme barceloní dels anys vint i trenta».
Finalment, Carles Singla va fer un repàs a la temàtica
dels articles que va publicar Sagarra al setmanari Mirador entre els
anys 1929 i 1936: en totall, va publicar-hi 352 textos, dels quals 328
sota l’epígraf «L’aperitiu». Segons
Singla, «el ventall inacabable i colorista com l’arc de
Sant Martí dels temes que va tractar són el tret
principal d’aquesta conversa setmanal que mantenia Sagarra amb
els seus lectors».
Podeu veure les diferents sessions de la Jornada a la videoteca de l'IEC
Recull de premsa: