En un concert de música clàssica sona una
simfonia de Mozart. En acabat, la majoria d’assistents creuaran
la porta de l’auditori sense saber que la peça ha estat
interpretada gràcies a la feina d’un musicòleg. I
és que, fins a arribar a les mans d’un intèrpret,
la partitura —escrita al segle xviii pel genial músic
austríac— ha estat estudiada críticament per
algú que abans n’ha comprovat l’autenticitat, ha fet
un treball editorial, ha estudiat quins són els instruments amb
què la peça es deuria interpretar en l’època
i ha recopilat la informació històrica que han de tenir
en compte els intèrprets en el moment de tocar-la.
La musicologia, que és l’estudi
científic de la música, té per objectiu principal
sistematitzar els coneixements relatius a la música per
mitjà del mètode científic i la relació amb
altres àrees del coneixement, com són les
matemàtiques, la física, la sociologia o la
lingüística. «La música és una altra
faceta de la història cultural», segons Tess Knighton,
professora de la Institució Catalana de Recerca i Estudis
Avançats (ICREA) de la Institució Milà i Fontanals
del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC),
i aporta informació molt valuosa, per exemple de
l’època en què va ser composada. I és que
«la història no és sorda», sentencia Emili
Ros, de la Societat Catalana de Musicologia, filial de l’IEC.
|
|
|
Giner i Escalas amb els organitzadors, Kinghton i Ros
|
IEC
|
Knighton i Ros són els coordinadors del
Congrés Internacional sobre Música de l’Edat
Mitjana i el Renaixement, Med&Ren 2011, que va tenir lloc a
l’IEC del 5 al 8 de juliol i que durant uns dies va situar
Barcelona al centre del mapa musicològic mundial. Organitzat per
l’IEC i la Institució Milà i Fontanals del CSIC,
aquest Congrés és considerat el més important del
món. L’edició d’enguany és la que ha
comptat amb més participants ―més de dos-cents experts
musicòlegs procedents de vint-i-dos països i de més
de cent institucions―, per la qual cosa l’organització
l’ha qualificat d’«èxit total».
Un congrés de llarg recorregut
El Med&Ren se celebra anualment des dels anys setanta. En anys
alterns, té lloc en una ciutat britànica i en una ciutat
d’algun altre país, i tal com explica Tess Knighton, la
celebració del Congrés a Barcelona «ha servit per a
donar a conèixer què es fa aquí en el camp de la
musicologia», però també «per a intercanviar
coneixements amb altres investigadors». D’altra banda,
afegeix que en aquesta edició s’ha volgut fomentar la
participació dels joves investigadors, «que tenen
l’oportunitat de presentar la seva recerca i d’interactuar
amb grans musicòlegs, presents al Congrés».
Un d’aquests grans musicòlegs és el
britànic David Fallows, un dels fundadors del Med&Ren i
considerat un dels més importants del món quant a
l’estudi de la música del segle xv. Durant el
Congrés es va presentar Essays on Renaissance Music,
un llibre elaborat en honor seu i que ha estat editat per Fabrice Fitch
i Jacobijn Kiel. Una altra de les grans figures que van assistir al
Congrés i a qui també es va retre homenatge és
l’intèrpret Bruno Turner, també amb la
presentació d’un llibre sobre ell, editat per Tess
Knighton.
Capital de la musicologia per uns dies
La inauguració del Congrés es va fer el
dia 5 de juliol a l’Aula Magna de la Facultat de Geografia i
Història de la Universitat de Barcelona (UB). En l’acte
van intervenir Ros i Knighton; Xosé Aviñoa,
catedràtic de Musicologia de la UB; Lluís Calvo, director
de la Institució Milà i Fontanals (CSIC), i Romà
Escalas, secretari general de l’IEC.
En el decurs del Congrés es va presentar la
recerca més recent sobre la música de l’edat
mitjana i el Renaixement, des del cant gregorià i l’antiga
polifonia de Notre Dame fins a gèneres musicals com el motet, la
missa polifònica i el madrigal. També es van exposar
estudis sobre compositors com Josquin, Senfl, Morales i
Victòria, i treballs sobre altres temes com ara la
relació entre la música i les dones de l’edat
mitjana i el Renaixement. Com a activitat paral·lela al
Congrés, el grup de música de cambra Musica Reservata de
Barcelona va oferir, el dia 5 de juliol, un concert a la capella de
Santa Àgata de Barcelona, dirigit per Peter Phillips. I,
l’endemà, després que el president de l’IEC,
Salvador Giner, donés la benvinguda als congressistes, va ser el
torn del grup musical La Caravaggia.
Gràcies a aquest Congrés, Barcelona va
ser durant uns dies la capital mundial dels estudis de la música
de l’edat mitjana i el Renaixement. El Med&Ren és el
primer congrés d’aquesta categoria que s’ha celebrat
a Espanya, on hi ha una gran tradició musicològica en
aquest àmbit, on excel·leixen exponents com Pedrell,
Anglès i Llorens, «uns musicòlegs d’una
brillantor difícilment igualable», segons Emili Ros.
D’aquests, Knighton posa en relleu Felip Pedrell, «la
figura més destacada del país». Pedrell va ser el
primer músic modernista català que va contactar amb la
música estrangera i va ser un dels introductors de la
música de Wagner a Espanya. Va fundar els estudis de musicologia
al país i, entre els seus deixebles, hi ha Enric Granados,
Manuel de Falla o Isaac Albéniz.
Recull de premsa: