|
L’estudi adverteix sobretot de les carències en relació amb les infraestructures ferroviàries
|
|
El dia 12 de gener els responsables polítics
catalans, valencians, murcians i andalusos, juntament amb una nombrosa
representació d’empresaris, entitats i institucions, es
van aplegar a Brussel·les, en un acte organitzat per
l’associació FERRMED per a reclamar el corredor
mediterrani. Aquesta infraestructura ferroviària, que ha
d’unir l’arc mediterrani amb el nord d’Europa, es
considera clau per a potenciar el desenvolupament d’aquesta zona.
Precisament, el dèficit d’infraestructures és un
dels aspectes que s’analitzen en el treball «El desenvolupament de l’arc mediterrani espanyol. Trajectòria i perspectives»,
realitzat per un equip d’investigadors de l’Institut
Valencià d’Investigacions Econòmiques (IVIE) i
dirigit per Francisco Pérez, catedràtic
d’Anàlisi Econòmica de la Universitat de
València, que va rebre el novembre del 2010 el VIII Premi
Societat Catalana d’Economia, que atorga la filial de l’IEC
conjuntament amb Catalunya Caixa i que té per objectiu
reconèixer i estimular els esforços per a millorar la
investigació en l’àmbit de l’economia.
|
|
|
Les regions de l'arc mediterrani
|
IVIE
|
L’estudi analitza la dinàmica conjunta i
específica de l’arc mediterrani i confirma el paper
d’aquesta àrea com a eix difusor del desenvolupament. No
obstant això, la investigació també evidencia que,
malgrat alguns avenços importants, els avantatges competitius
que aquests territoris havien tingut en el passat no els garanteixen
avantatges en el futur, ja que s’enfronten a taxes d’atur
elevades i a seriosos desafiaments de competitivitat, com a
conseqüència de la forta dependència que tenen de
les activitats relacionades amb la construcció i la crisi de les
indústries tradicionals.
El treball assenyala els punts forts de la zona, com
són la capacitat d’atraure població i
inversió (l’eix mediterrani concentra la meitat de la
població espanyola i representa el 47 % del producte
interior brut d’Espanya), però també n’apunta
les febleses, com la manca de feina o uns nivells de productivitat i
competitivitat baixos. Un altre dels punts febles subratllats és
el poc pes de la despesa pública en la major part dels
territoris de l’arc mediterrani espanyol (AME), que, excepte a
Andalusia, es troba per sota de la mitjana espanyola. Per aquesta
raó, el director de l’estudi, Francisco Pérez,
destaca la necessitat que el sector públic «reforci
l’eficàcia de les seves polítiques en aspectes que
debiliten la competitivitat de l’AME».
Dèficit d’infraestructures
On s’evidencia més aquesta manca d’inversió
pública és en el sector de les infraestructures. Segons
l’estudi, el capital públic en infraestructures de
l’arc mediterrani representa només el 80 % del
percentatge que li correspondria per la importància
demogràfica, el volum d’activitat i
l’especialització que presenta. A més, per
Francisco Pérez, «el model d’infraestructures
està molt marcat per la centralitat de Madrid i les prioritats
sempre han estat més en la línia d’aquesta
estructura radial». L’estudi adverteix sobretot de les
carències en relació amb les infraestructures
ferroviàries, que contrasten amb la importància de
l’arc mediterrani com a plataforma logística i limiten
l’aprofitament del potencial competitiu de les regions que el
formen.
|
|
Salvador Giner lliurant el premi a l'autor de l'obra
|
IVIE
|
|
D’aquí la necessitat de prioritzar el
projecte del corredor mediterrani, una infraestructura que segons el
president de la Societat Catalana d’Economia (SCE),
Eduard Arruga, comportarà un estalvi dels costos de transport
«enorme» i repercutirà en el bé de tota
l’economia espanyola, no solament en la dels territoris
implicats. És per aquest motiu que tant Eduard Arruga com
l’economista Pere Puig —president de la SCE fins al mes de
desembre passat— destaquen que cal més suport de Madrid.
L’arc mediterrani davant la crisi
«El corredor del mediterrani no és una infraestructura per
sortir de la crisi, però quan en puguem sortir ens
ajudarà molt a créixer, a ser més
competitius», afirma Arruga. I és que l’arc
mediterrani, malgrat els avenços, també pateix els
efectes de la crisi. «El creixement ha deixat coses positives i
hi continua havent més ocupació que l’any 2005,
però ara estan sortint algunes febleses que havien quedat
tapades durant el boom»,
explica el professor Francisco Pérez, per qui «s’ha
perdut un temps preciós per introduir canvis».
D’altra banda, Pere Puig defensa la tesi següent:
«L’arc mediterrani ha fet coses bones i no tan bones. Ha
viscut un boom immobiliari desaforat, amb certa disbauxa i
embogiment. L’impacte de la crisi és molt visible, hi ha
una gran quantitat d’atur que és difícil de
reconduir. Ens esperen bastants anys d’estancament
econòmic. La iniciativa privada també s’hi ha de
comprometre». El director de l’IVIE afegeix que «la
competitivitat millorarà si s’incrementa
l’eficiència productiva, es redueixen els costos i
s’augmenta la grandària de les empreses», i compara
l’economia amb un organisme viu: «Hi ha
cèl·lules que creixen i d’altres que
desapareixen».
|
|
|
Taxa d'atur el 2n trimestre de 2009 (%)
|
IVIE
|
Els economistes consideren que la gravetat de la crisi
actual també ha de servir per a fer la societat més
conscient que algunes de les direccions del creixement anterior no eren
sostenibles. «L’arc mediterrani necessita conjurar
l’amenaça que comporta per al desenvolupament a llarg
termini la degradació de l’entorn natural,
l’esgotament d’alguns recursos —especialment els
hídrics— i la saturació de zones costaneres
—causada per la forta expansió demogràfica— i
de les superfícies artificials», assegura Francisco
Pérez. Abordar les transformacions necessàries per
recuperar el dinamisme de l’arc mediterrani «requereix
visions a llarg termini i estratègies que transcendeixin
l’àmbit de cada regió i facilitin la
cooperació publicoprivada i la cooperació entre
territoris».
L’estudi «El desenvolupament de l’Arc
Mediterrani Espanyol. Trajectòria i perspectives», ofereix
una àmplia i detallada panoràmica de les múltiples
dimensions geogràfiques, laborals, econòmiques i
mediambientals que configuren l’activitat de l’AME. Tal com
afirma el director, «sobre bases sòlides es poden
dissenyar millor les polítiques».