|
Ferran Requejo, Joaquim Torres, Salvador Giner, Isidor Marí, Antoni Milian i Francesc Xavier Vila
|
|
«La Sentència del Tribunal Constitucional
ha provocat una sèrie de disfuncions i l’IEC no en pot ser
aliè». Així ho manifestava el president de
l’Institut, Salvador Giner, en l’inici de l’acte
«La llengua catalana i la Sentència del Tribunal
Constitucional sobre l’Estatut. Anàlisi i
perspectives», que es va celebrar el 8 de setembre a la Casa de
Convalescència, organitzat per l’IEC, la Secció Filològica i la filial Societat Catalana de Sociolingüística (SOCS),
amb la col·laboració d’Òmnium Cultural. Tres
experts van analitzar de manera «lúcida i
reveladora», tal com va dir el mateix president, l’impacte
de la Sentència del Tribunal Constitucional sobre la llengua des
de diferents punts de vista: Antoni Milian, catedràtic de Dret
Administratiu de la Universitat Autònoma de Barcelona, ho va fer
des del vessant jurídic; Francesc Xavier Vila, professor de
sociolingüística de la Universitat de Barcelona, es va
centrar en la llengua i l’ensenyament, mentre que Ferran Requejo,
catedràtic de Ciència Política de la Universitat
Pompeu Fabra, en va fer una anàlisi des de la ciència
política.
|
|
|
El Tribunal Constitucional
|
ACN
|
«La Sentència posa una forta
limitació a la llengua catalana, que queda molt desafavorida i
no té cap valor en l’àmbit estatal, i això
és molt greu», va afirmar Antoni Milian. Segons el
professor, la Sentència del Tribunal Constitucional declara inconstitucional l’article 6.1 de l’Estatut,
en què es diu que «el català és la llengua
d’ús normal i preferent de les administracions
públiques i dels mitjans de comunicació
públics». Per contra, els magistrats de l’alt
òrgan de l’Estat van declarar que sempre hi ha
d’haver un ús equitatiu del català i de
l’espanyol, i que tan normal és l’ús
d’una llengua com de l’altra. Pel que fa al terme llengua pròpia,
el ponent va explicar que només vol dir que es parla a
Catalunya, una idea que el catedràtic de dret va qualificar,
durant la conferència, de «penosa».
En aquesta línia, Milian va exposar que la
Sentència declara inconstitucional el «deure» de
conèixer el català i que hi ha la presumpció que
tothom conegui l’espanyol. Amb relació al model
lingüístic escolar, va recordar que l’Estatut afirma
que «totes les persones tenen dret a rebre l’ensenyament en
català» i que «s’ha d’utilitzar
normalment com a llengua vehicular i d’aprenentatge en
l’ensenyament universitari i en el no universitari». El
professor va apuntar que el model educatiu anterior ja era
constitucional i que, tot i que l’actual ho continua sent,
«el Tribunal Constitucional potser en retocarà algun punt
quan arribi la llei d’ensenyament».
Una constitució obsoleta
El catedràtic de Dret va assegurar que el
Tribunal Constitucional «de vegades és ambigu
volent» i que ha tingut «poc pudor» a l’hora de
fer interpretacions. També va denunciar el fort i greu desgast
envers el català que comporta la Sentència i va assegurar
que els conceptes jurídics que hi apareixen «són
molt poc elaborats». Milian també va afirmar amb
rotunditat que «si aquest és l’espai que hi ha a la
Constitució espanyola en matèria de llengua, és
obsoleta». Per això va reclamar com a solucions reformar
la Constitució o sortir-ne «perquè ofega la llengua
catalana».
Els tres ponents van subratllar les contradiccions i les
ambigüitats de la Sentència, el canvi d’escenari que
comporta i també la necessitat d’actuar i prendre
decisions. D’altra banda, el professor de
sociolingüística de la Universitat de Barcelona Francesc
Xavier Vila va denunciar que la Sentència «soscava la
legitimitat del català i intenta reforçar la
presència del castellà a Catalunya». També
va lamentar que «liquida» el concepte de preferència aplicat al català i que «juga ambiguament amb el concepte de normalitat».
Segons el professor, la Sentència és «tortuosa i
afirma coses contradictòries» i fa «una
interpretació abusiva del concepte d’oficialitat»,
ja que «fonamenta l’obligatorietat d’utilitzar una
llengua vehicular en la seva oficialitat». No obstant
això, va assegurar que «podria haver estat pitjor, ja que
les demandes eren més restrictives».
Per Francesc Xavier Vila, el model
lingüístic educatiu ha quedat tocat i caldrà trobar
una via alternativa «perquè continuaran collant en aquest
aspecte». En aquest sentit, va explicar que hi ha una demanda
social creixent per a incorporar terceres llengües en el model
actual i que potser, dins d’aquest replantejament, serà
més fàcil de redefinir.
Cap a una etapa conflictiva
«És una sentència dura
perquè ataca directament el cor de l’Estatut», va
afirmar amb contundència Ferran Requejo. I és que, tal
com va explicar, afecta els quatre grans objectius en què es
fonamentava la reforma estatutària: aconseguir un reconeixement
explícit de la realitat nacional catalana, ampliar i protegir
l’autogovern, establir unes noves bases de finançament
—segons Requejo, basades en l’espoli— i, finalment,
establir un tracte més bilateral entre la Generalitat i el poder
central.
El catedràtic de Ciència Política
de la Universitat Pompeu Fabra va recordar que el Tribunal ha declarat
inconstitucionals catorze articles dels 223 que té
l’Estatut i que vint-i-set més s’han sotmès a
interpretació. En total són quaranta-un articles,
vint-i-sis dels quals tracten de llengua. «La Sentència
obre ambigüitats respecte a la llengua catalana, té un alt
contingut polític i planteja un canvi d’escenari».
Requejo va assegurar que no es tracta del mateix context jurídic
de fa cinc anys i que el nou escenari no és precisament
favorable.
El ponent va denunciar que tots els magistrats del
Tribunal Constitucional siguin nomenats per institucions del poder
central i va afirmar que és un òrgan «mal regulat
constitucionalment». En referència a les 234
pàgines de fonaments jurídics que formen la
Sentència, va dir que contenen molta retòrica,
repeticions constants i una obsessió pel terme nació:
«Per als magistrats només hi ha una comunitat
política». Requejo va assegurar que «per als jutges,
interpretar un article vol dir laminar-lo, no hi ha cap
interpretació favorable en tota la Sentència». Per
aquesta raó, va advertir que «s’obre una etapa
conflictiva, com la dels anys vuitanta».
I ara, què?
|
|
|
Assistents a l'acte
|
IEC
|
El politòleg va subratllar que amb la
Sentència han canviat les regles del joc i que hi ha tres camins
possibles per a emprendre en un futur immediat. Basant-se en les
diferents solucions de les democràcies liberals, va parlar, per
una banda, del federalisme com una opció possible. Una segona
solució pot ser la creació d’ institucions
consensuals, és a dir, una representació dins les
mateixes institucions tant de les majories com de les minories, com fan
a Suïssa o Bèlgica; i, finalment, una darrera opció
seria la secessió, és a dir, constituir un estat propi.
«L’esperança que l’Estat de les autonomies
pogués anar cap a un federalisme plurinacional ―o
clàssic― està morta», va declarar.
Davant d’aquest panorama, el professor va reclamar
als partits polítics la necessitat de prendre decisions i va
afirmar que «no poden dir el mateix que fa cinc anys
perquè hi ha una ruptura de model». També va
lamentar que cap partit tingui un programa elaborat sobre el
federalisme o l’independentisme, fet que va definir com «un
dèficit de país».
El president de la Secció Filològica, Isidor Marí
―que estrenava el càrrec en aquest acte―, va ser
l’encarregat de tancar la sessió. Ho va fer amb un discurs
en què va alertar que la Sentència «no és
una més del Tribunal Constitucional amb la qual ens hàgim
de conformar resignadament» i que, contràriament,
«la situació ens reclama que anem més enllà
de la Sentència». Per Marí, «ens ha de moure
la fonamentació ferma i inequívoca dels drets
legítims de la nostra llengua, cultura i societat en termes
d’estricta igualtat amb qualsevol altra» i, per
això, cal «aixecar una base argumental que ens faci
inassequibles a les fal·làcies que ja han començat
a difondre els que voldrien reduir-nos a la submissió i la
subordinació emparant-se en el marc esquifit de la
Sentència».
Article «Més enllà de la Sentència», d’Isidor Marí
Aquest acte es pot veure a la videoteca de l’IEC