|
|
|
|
|
Bust d'Eixmenis a l'Institut
|
IEC
|
|
Lo Regiment de la cosa pública
|
BC
|
Com és possible que sorgís una figura tan
interessant com la d’Eiximenis al segle XIV? En quin punt es
troba la recerca de les seves obres? Què ens en queda avui? Amb
l’objectiu de respondre aquestes qüestions, l’IEC ha
organitzat els dies 16 i 17 de desembre el cicle de conferències
«Francesc Eiximenis: el context i l’obra d’un gran
pensador català medieval». L’historiador Antoni Riera,
membre de l’Institut i coordinador del cicle, assegura que
«Eiximenis és el més gran dels
intel·lectuals medievals» i que les seves obres
«són d’una modernitat sorprenent». Eiximenis
era un escriptor innovador i també un home inquiet i molt ben
relacionat.
Conseller de Pere el Cerimoniós i apreciat pels
papes, Eiximenis va escriure sobre els pecats capitals, la cultura,
l’urbanisme, les dones, la política i l’economia; i
a més, va ser un dels pocs que va alternar el llatí amb
el català. Per això, avui continua sent un testimoni de
primer ordre per a estudiar la llengua culta i popular de la segona
meitat del segle XIV, així com una font imprescindible per a
conèixer la mentalitat popular de l’època.
Un gironí instal·lat a València
Francesc Eiximenis va néixer a Girona, vers el 1330, en el si
d’una família burgesa benestant. Va ingressar al convent
dels franciscans de la seva ciutat, on va pronunciar els vots, i va
estudiar a les millors universitats de l’època, com
París, Oxford, Cambridge, Colònia i Roma. El 1374,
gràcies al mecenatge de la família reial, va obtenir el
títol de teologia a la Universitat de Tolosa. Des
d’aleshores, va compaginar la docència amb la
redacció de les seves obres. Entre el 1374 i el 1383 va residir
a Barcelona, on va iniciar el primer gran projecte literari, Lo Crestià.
Es tractava, tal com va explicar a l’IEC el professor de la
Universitat de Girona Xavier Renedo, d’una vasta
introducció als principis fontamentals del cristianisme que
havia de tenir tretze volums, tot i que al final només en va
redactar quatre.
|
|
A. Riera, M. T. Ferrer, S. Giner i R. Torrents
|
IEC
|
|
Per comprendre el període històric viscut
per Eiximenis, el professor de la Universitat de Lleida Flocel
Sabaté va analitzar les estructures polítiques de la
Corona catalanoaragonesa, mentre que la presidenta de la Secció Històrico-Arqueològica (SHA) de l’Institut, Maria Teresa Ferrer i Mallol,
va repassar a bastament la projecció exterior de la Corona. Tots
dos van parlar d’un període de crisi, pandèmies,
guerres i dedadència, i van destacar que actualment es té
una visió menys dramàtica d’aquell temps. Fins i
tot, el professor de la Universitat de València, Enric Guinot,
va explicar que en els darrers vint anys, la interpretació
històrica ha començat a canviar i que actualment,
més que de crisi medieval, es parla d’un model de
reconstrucció econòmica, amb una veritable
expansió de la indústria manufacturera i la
consolidació de les ciutats com a centres de gestió
política.
Precisament, Guinot va parlar de la ciutat de
València de la segona meitat del segle XIV, on Eiximenis es va
instal·lar des del 1383 fins al 1408 i va actuar de conseller
dels jurats. Va ser en aquesta ciutat on va redactar la major part de
les seves obres. En primer lloc, Lo regiment de la cosa pública, un avançament del Dotzè del Crestià,
el volum de la seva gran enciclopèdia destinat a la
política. És en aquesta obra on Eiximenis estableix els
principis de la filosofia política republicana, tal com va
exposar el president de l’IEC, Salvador Giner,
en la conferència «Els orígens del
republicanisme». L’escriptor gironí creia que la
comunitat era cosa de tothom i que la virtut cívica era
l’essència del bon regiment de la societat humana. Tal com
va explicar el president de l’Institut, «el tractat
conceptualitza allò que els juristes catalans de tots els temps
expressen: la necessitat que els grans —des del rei fins als
magistrats— governin i dictin les lleis segons els drets i les
autonomies reconegudes a cadascú, i que mai no les
violin». Així mateix, Eiximenis volia una ciutat en
què cadascú vetllés pels seus interessos, tenint
en compte el bé de tothom i sense «haver d’obeir
cegament la voluntat arbitrària de cap tirà». I
és que segons l’historiador Antoni Riera, «Eiximenis
no creia en la monarquia, no hi veia prou llibertat. El republicanisme
li deu molt».
El treball dignifica l’home
Eiximenis, com es desprèn de les seves obres, no
tenia cap escrúpol a l’hora de criticar o defensar una
posició pejorativa de la monarquia. Instava els magistrats a
donar bon exemple i rebutjava de manera enèrgica el parasitisme
en el cos de Govern, però sobretot proclamava
l’obligació universal de treballar dels ciutadans i veia
en la classe ociosa «un gran perill de destruir la
comunitat», com va explicar Salvador Giner. De la mateixa manera,
elogiava les ciutats, com a centres d’irradiació de
coneixements, mentre que tenia una visió absolutament despectiva
dels pagesos pel seu analfabetisme.
En realitat, el treball va esdevenir una virtut arreu
d’Europa, com va explicar, a l’inici del cicle, el
professor Flocel Sabaté: «Eiximenis participa
d’aquesta lloança de l’actitut treballadora, que
s’incorpora dins un codi cívic que va lligat amb el bon
comportament a taula, a l’hora de vestir o de parlar. Aleshores
ser un bon ciutadà, era ser un bon cristià».
|
|
|
|
Llibre dels àngels
|
|
Llibre de les dones
|
BC
|
|
Un cop acabat el projecte de Lo Crestià, el franciscà no va parar d’escriure. El 1392 va acabar el Llibre dels àngels i el 1396 el Llibre de les dones.
Precisament, s’ha considerat un avançat al seu temps
perquè defensava que les dones aprenguessin a llegir:
«Jamés a ta muller no veds que no sàpiga llegir e
escriure per les raons següents. La primera és car, si vol
ésser mala, ja per no saber llegir ne escriure no se
n’estarà. Aprés, car fembra qui açò
sap és de molt major valor que si no ho sabia».
Així que, tot i els malvats instints femenins, era millor que la
dona sabés llegir perquè així podria fer-li de
secretària al marit.
En el repàs per l’extensa i diversa obra
d’Eiximenis, el professor de la Universitat de Barcelona, Josep
Hernando Delgado, va endinsar-se en el Tractat d’usura,
un tractat d’ètica econòmica escrit poc
després de la seva estada a Tolosa; mentre que el membre de
l’IEC i professor de la Universitat de València, Albert Hauf, va centrar-se en la Vida de Jesucrist
(1397-1398). Durant aquests anys, Eiximenis va formar part d’una
junta de teòlegs creada per a posar fi al cisma
d’Occident. Poc després de participar en el Concili de
Perpinyà, el 1408, va ser nomenat bisbe d’Elna, on va
morir un any després.
Francesc Eiximenis va ser un escriptor reconegut i
popular en l’època. Les seves obres es van traduir a les
principals llengües europees, fet que explica que avui dia
disposem de nombrosos manuscrits i edicions, tal com va recordar el
membre de l’Institut, Jaume de Puig.
De Puig va participar al cicle després de la intervenció
de Curt Witllin, del Centre d’Estudis Francesc Eiximenis,
titulada «El Psalterium, un llibre per a papes, reis i
bisbes». Finalment, una taula rodona sobre el llegat
intel·lectual d’Eiximenis, a càrrec de Salvador
Giner, Albert Hauf i Antoni Riera, va posar el punt final a aquest
cicle de conferències dedicat a l’escriptor català
més llegit i influent de la baixa edat mitjana. Un escriptor,
l’obra del qual contiua tenint una gran importància, tant
per als filòlegs com per als historiadors, i a qui l’IEC
ha volgut homenatjar en el sisè centenari de la seva mort.