|
Carta de Gabriel de Vallseca de 1439 |
IEC
|
|
|
|
Astrolabi nàutic de 1571 |
Les cartes portolanes van ser una eina molt útil
per als mercaders cristians que navegaven per la Mediterrània i
la mar Negra. Mallorca va ser especialment activa en la
confecció d’aquestes cartes per al comerç
internacional, com també Catalunya, Gènova,
Sicília, València i Venècia.
El llibre va començar com un projecte de tesi doctoral i
s’ha convertit en el treball de tota una vida. Ramon J. Pujades
ha trigat dotze anys a recopilar, estudiar i contextualitzar tot el
material que existeix sobre la cartografia portolana o cartografia
nàutica medieval. El resultat és l’obra Les cartes portolanes: La representació medieval d’una mar solcada,
publicada per l’Institut cartogràfic de Catalunya en
coedició amb l’IEC i l’Institut Europeu de la
Mediterrània, i que ha estat confeccionada per l’editorial
Lunwerg, que també té cura de comercialitzar-la.
Es tracta d’una monografia que recull tot el material
produït abans del 1470 i conté una gran quantitat de
material inèdit. «Hi havia peces que estaven escampades
des de Turquia fins als Estats Units. He recorregut una part
d’Europa, però no tot el món; ha estat també
fonamental la petició de diapositives de gran format a les
institucions», explica Pujades. Gràcies a la seva intensa
tasca, el públic té a les mans, per primera vegada, tot
el material necessari per a estudiar a fons la cartografia
nàutica medieval. Per això, l’autor assegura que
«l’obra no és un final, és un principi, ja
que serà el punt de partida de molts treballs».
Tot aquest material es pot consultar al DVD que inclou
l’obra, que conté tres-centes trenta imatges, una gran
part de les quals són parcialment o totalment inèdites.
«Fins ara s’havia escrit molt sobre aquesta
qüestió, però sempre a partir de les poques peces
que s’havien vist; per això es deien molts disbarats,
perquè no es coneixia el material. Es tenia la imatge d’un
material que és l’excepció productiva»,
apunta l’historiador. Fins ara, les cartes més
reproduïdes, i per tant les més conegudes, són les
de luxe, que eren les que tenien més elements ornamentals i les
que més s’han conservat. Però l’autor
considera que no són l’autèntica cartografia
nàutica medieval, sinó que ho eren els mapes que es feien
servir cada dia, que es mullaven als vaixells i que, per les condicions
d’ús, es deterioraven i es llençaven.
Un extens procés d’elaboració
|
|
Ramon J. Pujades, autor de l'obra |
|
Un cop recopilat tot el material, Pujades va
començar a estudiar les cartes datades. Quan en va tenir
analitzades les característiques, per comparació va datar
les anònimes i les va situar geogràficament.
Després d’ordenar cronològicament tota la
informació, va poder començar a descriure
l’evolució de la cartografia portolana, cosa que fins
aleshores era impossible.
Una altra part del treball ha consistit a contextualitzar
l'època en la història de la cartografia portolana, cosa
que tampoc no s’havia fet. Gràcies a això, a Les cartes portolanes
s’hi poden descobrir aspectes com l’escriptura catalana de
l’època, la mentalitat de la gent, l’art medieval,
les condicions econòmiques o informació sobre
comerç marítim. Precisament, s’aprecia en aquestes
cartes l’ús ja generalitzat de les llengües
romàniques en la toponímia, i també el de la
numeració de base decimal al món àrab.
Per mitjà de la documentació i la literatura
d’aquella època es constata que circulaven una gran
quantitat de cartes i que se’n conserven ben poques. Es
produïen en tallers molt ben organitzats i amb un ritme intens. Hi
treballaven diverses persones i les produïen de manera seriada;
per aquest motiu eren força assequibles. Costaven el que
guanyava en una setmana un oficial; així doncs, qualsevol
especialista les podia comprar.
Un inventari dels posseïdors de cartografia nàutica enumera
mercaders (32), mariners, nauxers, còmits i pilots (27), patrons
de nau (17), mestres d’aixa i calafats (5), escrivans de nau (2),
cirurgians, metges i doctors en medicina (5), notaris (5),
juristes (4), clergues (5), i nobles, cavallers i donzells (5), a
més, lògicament, dels prínceps sobirans de
diferents territoris.
L’autoria de les cartes és molt variada, i normalment hi
figurava la signatura del cartògraf amb uns signes miniats que
recorden els ex-libris.
Mariners i eclesiàstics, coautors del fenomen
|
|
|
Iconografia de Mansa Musa, 1455 |
L’últim capítol aborda la
qüestió principal de l’obra: com va néixer
aquest producte? Qui va fer els primers patrons de les cartes per a
navegar? Segons Ramon Pujades, els mariners, que ja estaven
alfabetitzats en llengua vulgar, van anar compendiant una quantitat
important de distàncies i direccions, fet que permetria elaborar
posteriorment un croquis més o menys esquemàtic de la
Mediterrània. El món de la navegació, doncs, va
proporcionar aquesta informació; però, segons
l’autor, no va ser capaç de fer els primers dissenys.
«Probablement els van fer eclesiàstics amb formació
erudita, que ja tenien el concepte mental de mapa. Devien fer els
primers models i, aleshores, el món de la navegació va
aprofitar aquest treball i en van perfeccionar el disseny, fent-lo
més realista i transformant-lo en un instrument per a
mariners». En definitiva, van adonar-se que podien tenir una gran
utilitat pràctica, i per això, a partir del segle XIII,
es van començar a expandir, i al segle XIV ja n’hi
havia moltes.
Es pot dir, doncs, que aquest llibre ja és un clàssic. En
paraules del seu autor, «d’aquí a cinquanta anys, es
podran corregir moltes coses i se’n coneixeran de noves,
però sempre hauran de tornar a obrir aquesta obra. La quantitat
d’informació i d’imatges que recull és
única; ningú no havia tingut la possibilitat de
fer-ho».