El fons d'art de l'acadèmia
catalana aplega un gran nombre de peces d'alt valor artístic
dels principals autors dels Països Catalans
|
Institut d'Estudis
Catalans 1997-1998, obra de Josep Guinovart |
Fotos: Jordi Pareto
|
El 2 de març passat, l'Institut d'Estudis Catalans (IEC)
va rebre la donació de l'obra La consciència (1982),
de Josep Salvadó Jassans, de mans de la vídua de
l'autor. Aquest fet, que podria passar desapercebut enmig de la
proliferació d'activitats que organitza l'Institut, enguany
encara més, amb motiu del centenari, té, però,
una rellevància especial, ja que serveix per a donar a conèixer
una vessant molt desconeguda de l'IEC: el fons d'art. L'Institut
d'Estudis Catalans disposa, avui, d'un important nombre d'obres
d'art que, ja sigui per encàrrec o per donació, han
anat augmentant de manera exponencial en els darrers anys i que
el converteixen, de fet, també en un museu.
L'Institut d'Estudis Catalans és l'acadèmia catalana
de les ciències i les humanitats que, d'acord amb l'esperit
fundacional i els Estatuts, acull i «promou l'alta recerca
científica i principalment la de tots els elements de la
cultura catalana». No té, certament, com a objectiu,
convertir-se en un museu o en un espai de referència per
als artistes i els amants de l'art. Tanmateix, l'art ha estat present
a l'IEC des dels primers anys de la institució. Qualsevol
persona que hagi entrat (o que entri) a la seu de Barcelona de
l'acadèmia catalana, la Casa de Convalescència, al
carrer del Carme, 47, al bell mig del barri del Raval, podrà contemplar,
entre moltes altres obres d'art, la figura de sant Pau que hi ha
al centre del pati, l'esplèndid quadre de gran format de
Torres García i el Tàpies de la Sala Puig i Cadafalch.
|
|
|
La Filosofia presentada
per Pal·les al Parnàs com a desena musa,
de Torres García
|
Les tres peces esmentades són exponents
de les tres etapes que es poden diferenciar dins del fons d'art
de l'IEC: el que ja era present a la Casa de Convalescència,
abans de la cessió a
l'Institut, l'any 1931, pocs dies abans de la proclamació de
la República; el que es va fer per encàrrec a l'etapa
fundacional de la institució (fins que el règim franquista
va proscriure l'IEC), i les donacions que van fer un gran nombre
d'artistes catalans a finals dels anys noranta. Per a conèixer-ho
una mica millor, hi fem un passeig de la mà de Francesc
Fontbona, historiador de l'art i membre de la Secció Històrico-Arqueològica
de l'IEC. Comencem, doncs.
La Casa de
Convalescència
La seu de
l'Institut a Barcelona, la Casa de Convalescència, és,
per si mateixa, una obra d'art que milers de visitants contemplen
cada any. Només entrar a l'IEC, hi trobem una magnífica
escultura de sant Pau, obra de Lluís Bonifaç, una
obra mestra de l'escultura catalana del segle XVII. Segons indica
Francesc Fontbona, la tria del sant es deu al fet que un dels màxims
mecenes de l'edifici va ser Pau Ferran, qui va voler posar el seu
patró al bell mig del pati i qui també va incloure
el seu escut d'armes arreu de la construcció. Si hi pareu
atenció, podreu veure un escut amb tres ferradures –una
evident transformació en icona del cognom del mecenes– als
quatre costats del pati.
|
|
|
|
Dos dels
tapissos flamencs situats a la Sala Prat de la Riba de
l'IEC |
Si pugem al
primer pis de l'Institut, a la Sala Prat de la Riba, la més àmplia
de totes, hi contemplarem dues peces de gran valor artístic:
una capella barroca espectacular, recentment restaurada, que
conté un quadre central de Viladomat,
i quatre tapissos flamencs del segle XVI, adquirits per la Generalitat
de Catalunya de l'època, i que, quan aquesta institució va
desaparèixer pel Decret de Nova Planta, van passar a mans
de l'Audiència i, posteriorment, a la Diputació de
Barcelona, que sota la presidència d'Enric Prat de la Riba
va aprovar el dictamen fundacional de l'Institut d'Estudis Catalans,
el 18 de juny de 1907.
Les obres de l'etapa fundacional
En els primers
anys de l'Institut, alguns autors van rebre l'encàrrec
de fer treballs per a la acadèmia catalana, recentment estrenada,
amb seu, aleshores, al Palau de la Generalitat. Els dos casos paradigmàtics
d'aquesta època i que avui en dia són dues de les
obres més valuoses del fons d'art, són Josep Llimona
i Joaquim Torres García. Llimona va fer, l'any 1912, un
conjunt escultòric de cinc peces, Catalunya rodejada
de les lletres, les ciències i les arts, ubicat a
la part superior de la porta de la sala de lectura de la primera
seu de la Biblioteca de Catalunya, creada per l'IEC, i també situada
a la part nord del Palau de la plaça de Sant Jaume de Barcelona.
Aquesta obra es pot veure actualment, desmuntada, a la planta
baixa de la seu de l'Institut, pendent que es reubiqui definitivament
seguint la distribució original.
|
|
|
|
|
|
|
A l'esquerra, grup escultòric
de Josep Llimona, situat l'any 1912 a la
Biblioteca de Catalunya, dins de la primera ubicació de l'IEC;
a la dreta, dues de les escultures en l'actual seu de l'Institut |
Segons Fontbona,
el fris de Torres García La Filosofia
presentada per Pal·les al Parnàs com a desena musa,
del 1911, podria estar valorat avui, a preu de mercat, «sobre
el milió dos-cents mil euros», i es pot contemplar
a la Sala Puig i Cadafalch, al primer pis de l'IEC.
Tanmateix, aquesta ubicació no va convèncer la
filla de l'artista, que va visitar l'IEC anys enrere i no es
va estar de manifestar «la falta de tacte» que suposava
col·locar l'obra del seu pare en una sala amb «aquell
nom». Davant l'estupor general, la filla de Torres García
va comentar que la relació entre el seu pare i Puig i
Cadafalch era «manifestament dolenta».
La
gran donació
|
|
|
IEC 2001,
obra d'Antoni Tàpies
|
L'any 1995,
l'Institut va decidir crear un fons d'art pròpiament
dit per a «vincular l'IEC amb el món artístic
dels Països Catalans», segons va comentar Manuel
Castellet,
aleshores president de l'acadèmia. L'Institut va demanar
l'aportació dels artistes catalans i va reunir, en aquest
període i fins al 2001, un total de seixanta-set obres d'art,
que, segons assenyala l'informe elaborat pel Gabinet de la Presidència,
tenen un valor superior als 420.000 euros. Entre aquesta gran quantitat
d'obres, hi podem trobar peces de ceràmica, escultures,
pintures, gravats, etc.
Entre les obres
més rellevants trobem les següents: IEC,
d'Antoni Tàpies (2001); Parc de la Ciutadella,
de Josep Amat (1984), o Collage a l'Institut d'Estudis Catalans,
d'Antoni Clavé (1994). Altres artistes que hi són
representats són Andreu Alfaro, que també ha creat
la peça escultòrica del centenari de l'IEC; Josep
M. Subirachs, amb un bodegó fet en bronze i una litografia
de la Divina Comèdia, i Joan Brossa, amb un poema
visual. Fins i tot hi podem veure obres de l'escriptora Mercè Rodoreda
i només fa uns dies, l'IEC acabar d'incoporar un bust de Joan
Coromines, obra de Miquel Cusachs, amb motiu de la cloenda
de l'any Coromines. Una deliciosa amalgama de noms i estils
que formen una visió inèdita
d'una de les cares menys conegudes de l'acadèmia catalana
de les ciències i les humanitats.
|
La Casa de la Convalescència
constitueix, per si mateixa, una obra d'art mereixedora
de visita |
Foto: Montse Catalan |
'La consciència', obra de Josep Salvadó Jassans:
Cartell commemoratiu del Centenari de l'IEC, obra
de Manuel Boix:
Escultura commemorativa del Centenari
de l'IEC, obra d'Andreu Alfaro:
Informe sobre el fons d'art de l'IEC,
elaborat pel Gabinet de la Presidència:
Políptic sobre la Casa de la Convalescència:
|