Notícies i actualitat
El dijous 10 de desembre, la Societat Catalana de Comunicació (SCC), filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), va celebrar la seva Lliçó d’hivern. La conferència, de format virtual, la va impartir David Espinós, assessor de comunicació i professor universitari. Titulada «Lideratge i comunicació en temps de crisi», la xerrada va donar algunes claus per a gestionar la por en la comunicació de situacions complicades.
Espinós va deixar clar que per a afrontar una crisi el primer que cal fer és invertir per a prevenir-la, perquè, segons va advertir, «una crisi mal gestionada es dilata en el temps, i pot durar anys». Per a ell, «gestionar la por és el principal repte» i cal tenir en compte que «el primer que salta pels aires en una crisi és el manual de crisi».
El conferenciant va explicar que no existeixen fórmules màgiques, però sí una evidència: «Les organitzacions liderades per persones que realment volen el bé comú acostumen a comunicar bé durant les crisis. Saben on van i per a qui treballen. Si el que volen és retenir el poder, acostumen a actuar per a protegir-se i això fa que es comuniqui malament.»
Va concretar que, davant una situació de conflicte, hi ha dos camins: «Interpretar-la com un combat o ser estrategs», és a dir, tenir clar quins moviments s’han de fer i preveure diferents escenaris. Espinós defensa que aquesta darrera opció és la manera correcta d’acturar, que, a més, «cal aplicar amb rapidesa però sense precipitar-se». Per a ell, «comunicar és generar confiança» i «donar sempre la cara». Va afegir que cal «no deixar-se emportar per l’entorn, ni per les xarxes socials i les fake news». Així mateix, va advocar per actuar sempre des de la reflexió i per mantenir la iniciativa comunicativa.
Sobre la crisi de la COVID-19, Espinós va explicar que s’ha evidenciat que «parlar molt no vol dir comunicar millor» i que és important donar un missatge clar i concret, amb un to institucional i amb els portaveus adequats. En aquest sentit, va ser crític amb la decisió del Govern espanyol de fer sortir militars a les rodes de premsa, perquè «van utilitzar un llenguatge que pot funcionar internament», però no en una situació de crisi global com la que estem vivint.
Finalment, va apuntar que un bon líder «ha de saber mantenir la calma, escoltar per a comprendre —i no només per a respondre—, ser discret, saber delegar, ser empàtic, demostrar valentia, saber què es vol dir quan s’ha de parlar i preparar molt bé la intervenció». Per tot plegat, va concloure, «són necessaris perfils que apuntin cap a la humilitat», condició sine qua non per a comunicar bé.