Notícies i actualitat
El dijous 2 de juliol es va dur a terme de manera virtual el I Seminari d’Estandardització de la llengua catalana, un seminari que per primera vegada han organitzat conjuntament la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i la Comissió d’Assessorament Lingüístic del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de les Illes Balears, els tres organismes implicats en l’establiment i/o la difusió de la normativa.
El seminari s’adreçava a membres i tècnics de les tres institucions, i també a persones que havien comunicat el desig de participar-hi perquè estaven interessades sobre la forma que, en el cas de la llengua catalana, podria adoptar un model estàndard comú a tot el territori de la llengua. A més dels parlaments dels responsables dels tres organismes, van intervenir en la reunió dos ponents de cada institució, que van exposar el punt de vista institucional de cadascú i els criteris específics que guiaven el reconeixement de l’estàndard, base de l’establiment de la normativa lingüística. L’objectiu és arribar, si és possible, a una normativa comuna, inclusiva, respectuosa amb la variació i internament flexible que tingui en compte les diferents situacions de comunicació i la diversitat de registres.
Aquesta és la primera reunió d’un seminari sobre estandardització organitzat en el marc de la cooperació catalano-valenciano-balear que pretén explorar una via activa de col·laboració sobre l’estàndard, de manera que es pugui arribar a un model que, en situacions d’alta formalitat o en àmbits de comunicació supraterritorials i internacionals, faci confluir les seves varietats lingüístiques i evidenciï la unitat de la llengua. El seminari s’ha dut a terme en el context del Protocol de cooperació signat recentment pel president de l’Institut d’Estudis Catalans, el president de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i el rector de la Universitat de les Illes Balears, en què exposen la voluntat de cooperar en una línia de confluència, respectant la variació adequada, de la norma institucional de les tres institucions que tenen competències en prescripció lingüística.
En el marc d’aquesta activitat, es va analitzar com han tractat fins ara les tres institucions participants les orientacions normatives, i també es va debatre com s’hauria d’evolucionar en la consecució d’un model de llengua compartit i inclusiu.