CONSIDERACIONS I PROPOSTES PER AL GOVERN
DE L’IEC
La candidatura que
presentem es proposa treballar activament a partir dels canvis
que l’IEC ha experimentat en els darrers anys, amb
conseqüències internes i externes. Quant a les primeres, l’IEC
ha augmentat notablement el nombre de membres
numeraris; ha augmentat el nombre de projectes
d’investigació i el de les publicacions; s’han fet
esforços, que cal reconsiderar a fons, per a dissenyar un
sistema d’organització i d’infraestructures que faciliti
l’eficàcia de les tasques que s’hi duen a terme, etcètera.
Quant a les externes, l’IEC té una presència pública
considerable, la qual cosa ens permet avançar amb obertura
i sense plantejaments endogàmics, fins a assolir el
coneixement que la societat hauria de tenir de la
institució. D’altra banda, malgrat els progressos
innegables, és encara del tot insuficient el reconeixement
i el suport per part de les institucions polítiques i de
govern, objectiu que cal assolir de manera plena i
efectiva.
Cal que l’IEC sigui fidel als principis
fundacionals, però cal adequar-los a una realitat que travessa
canvis socials, polítics, econòmics i culturals molt
profunds; no des d’una inèrcia que la ignori.
La
candidatura té la voluntat de recollir l’herència de les
gestions anteriors, especialment de les iniciatives i els
objectius que en el mandat breu però fructífer el doctor Josep
Laporte ha sabut desenvolupar amb encert.
La nostra
candidatura es fonamenta en les reflexions i propostes que
figuren a continuació.
1.
De l’exigència i el
rigor científics
Els àmbits de
la ciència, la tecnologia i les arts han evolucionat arreu
molt sensiblement en els darrers anys: la tasca que genera
l’activitat investigadora ha adquirit una magnitud remarcable,
malgrat els recursos tan insuficients que comparativament s’hi
dediquen.
En el passat era
explicable que l’IEC fes les funcions d’alternativa a la
foscor en què es vivia a les universitats, però avui el nostre
sistema de recerca està normalitzat. No té sentit, per
tant, pretendre traslladar a l’IEC allò que es fa en els
departaments, en les facultats, en les escoles i en els
instituts de recerca. L’IEC no ha de substituir cap altra
institució. Això no obstant, no tenim per què cloure en
l’exclusivitat de les universitats o el Consell Superior
d’Investigacions Científiques o en d’altres instàncies els
interessos i les tasques dels investigadors. Pensem en la
possibilitat d’un doble engatjament dels qui ens
dediquem a la recerca: en primer lloc, el que ens obliga
laboralment i professionalment; en segon lloc, aquell que, a
través de l’IEC, ens permet de contribuir a una funció
institucional d’alt valor per a la societat.
És en aquest sentit
que es manté inalterat el primer principi fundacional de
l’IEC: la voluntat d’oferir un espai suplementari ampli que
permeti una doble possibilitat, partint de dues
necessitats molt carregades de significat: a)
l’atenció bàsica als problemes del nostre espai nacional, és a
dir, de la nostra societat més immediata, i b)
l’afavoriment de les diverses formes de relació
interdisciplinària.
Quant a la
necessitat a, ens hem de remetre al segon tret
fundacional: el de la catalanitat. Som una nació amb
greus problemes de reconeixement com a tal. La
subordinació que patim en l’espai de la formació i de la
recerca es mostra particularment en la falta de respecte a
l’autonomia real de les cultures que conviuen dins l’Estat;
s’admet la diversitat lingüística, però des d’una posició de
desigualtat. Són molts els investigadors que senten com un
deure reivindicar que el nostre idioma ha de funcionar amb
plena capacitat i eficàcia com a mitjà d’expressió científica,
cultural i del pensament, i és l’IEC, especialment, qui ha
de promoure el reconeixement acadèmic i institucional de la
llengua catalana com a instrument normal de producció i
transmissió del saber. Des d’un altre punt de vista, cal
insistir en l’especificitat del coneixement profund de la
realitat concreta dels països de llengua catalana. Perquè
en la recerca no hi ha d’haver cap diferència de qualitat
científica que pugui atribuir-se a l’amplitud del context de
la qüestió investigada ni a l’espai geogràfic en què
s’ubica: la recerca geogràfica humana, morfològica,
etcètera, per exemple, és igualment important si es refereix a
un territori petit o a un de gran; l’estudi científic de la
fauna i la flora ¾o de l’arqueologia o
de la història o de l’ecologia¾ d’un espai reduït
no és menys valuós que el d’un espai de grans dimensions.
Tanmateix, les universitats i els centres d’investigació de
l’Estat espanyol no donen habitualment cabuda a allò que és
propi d’àmbits restringits: els «provincianitzen». Tothom
coneix exemples d’actituds despectives de membres de
comissions o de tribunals universitaris respecte a treballs
científicament impecables, però que s’ocupen de problemes que
titllen de «localistes» o «menors», els quals solament poden
veure la llum en publicacions molt poc considerades o fins i
tot inconegudes entre els investigadors. I no cal que diguem
res sobre les possibilitats d’obtenir recursos de segons
quines instàncies oficials per a dur a terme recerques
d’aquestes característiques. Doncs bé, l’IEC ha de ser la via
per a assegurar que es facin aquests treballs. I amb la
dignitat, la projecció i el prestigi que
mereixen.
Respecte a la
necessitat b d’una major interdisciplinarietat, la
cohesió entre els membres que constituïm una mateixa
institució facilita els intercanvis constants de punts de
vista, d’opinions, que promouen el costum de la discussió
més enllà dels cercles professionals habituals. Podem i hem
de contribuir a la pràctica d’aquestes relacions
transversals. La convivència dins l’IEC de cinc seccions
amb les respectives societats filials el converteix en un
espai que possibilita el contacte entre científics d’una
mateixa àrea i entre els d’àrees diferents. Cal convertir
la seu de l’IEC en lloc de trobada i discussió, formal i
informal, dels investigadors.
Les tasques
que, com a corporació, ha de dur a terme i les que ha de
compartir per convenis amb entitats distintes, sobretot amb
les universitats, han d’intensificar el caràcter acadèmic
de l’IEC com a lloc referent de cooperació i de
contacte, des del qual incentivar l’activitat innovadora,
la discussió en la recerca de la realitat i dels elements
comuns a les diverses disciplines. L’IEC ha de tenir
ben perfilat un objectiu inconfusibles: que les cinc
seccions i les respectives societats filials delimitin allò
que més necessita ser investigat en el context del nostre país
i de la nostra societat. Aquesta és la seva funció
principal, la que els dóna sentit i les compromet: la
planificació prioritzada dels aspectes i temes
¾dins del marc
històric i territorial dels Països Catalans¾ que demanen una
investigació des del seu si, perquè ni es fa ni es farà fora
de l’IEC.
L’organització de
l’activitat investigadora és un aspecte essencial, i cal
que elaborem entre tots un contracte-programa per a
presentar en primer lloc al Govern de la Generalitat de
Catalunya, però també a qualsevol altra instància dels
territoris de llengua catalana, i de fora, a fi de justificar
les necessitats de recursos. D’altra banda, hem de
contreure-hi el compromís de retre comptes del compliment
dels objectius.
2.
De la
catalanitat
Partint del
fet que som un país subordinat a un estat que practica el
centralisme lingüístic i cultural, el concepte de
catalanitat present en la ideologia fundacional de Prat de la
Riba es basava, d’una banda, en la necessitat de disposar
d’una Acadèmia de la Llengua i, de l’altra banda, en la
importància que els escriptors i científics no haguessin de
recórrer a una llengua aliena per manca de recursos en la
pròpia. És essencial, per tant, distingir bé la
catalanitat de l’IEC que es tradueix en la funció de
l’Acadèmia de la Llengua, de la catalanitat entesa com
l’objectiu general que la ciència s’expressi en la llengua
pròpia. Per això el programa d’aquesta candidatura no perd de
vista que és el conjunt de l’IEC, i no solament la Secció
Filològica, qui ha de fer les funcions d’Acadèmia de la
Llengua: la tasca d’establiment i de modificació de la
normativa de la llengua catalana és responsabilitat de tot
l’IEC. Això obliga a replantejar l’actuació de l’IEC entorn de
la llengua catalana; la importància, per exemple, que en el
món actual ha adquirit la nova terminologia o l’actualització
de les accepcions obsoletes dels mots exigeixen una revisió
que tingui en compte els avenços en les àrees de coneixement,
sense excepció. Per tant, totes les seccions i totes les
societats filials han de participar molt més en les tasques de
normativització del català, per tal que sigui un idioma
realment actual. Així mateix, hem d’intensificar les
relacions amb el Centre de Terminologia de Catalunya
(TERMCAT), que fa una tasca excel·lent, que potser no
assumim ni aprofitem prou clarament. I d’altra banda, la
Secció Filològica ha d’informar i consultar molt més a les
altres seccions sobre els treballs entorn de la preceptiva de
la llengua.
Reforçar el principi
de la catalanitat ens sembla encara més necessari si pensem en
el procés de consolidació d’una Unió Europea en què —a
pesar dels principis democràtics i d’igualtat— la llengua, la
cultura i la ciència catalanes no hi tenen, ni de molt,
l’espai que mereixen. Les seccions i les societats filials
de l’IEC només contribuirem a mostrar la realitat d’una
cultura nacional si usem amb normalitat la llengua pròpia
en els treballs científics i de pensament; si som
presents lingüísticament, culturalment i científicament— en
les noves xarxes d’informació i comunicació. És ben
evident, doncs, que l’extensió i la presència normals del
nostre idioma són tasca prioritària de
l’IEC.
No és secundària la
qüestió de la qualitat lingüística impecable de tota la
documentació que genera l’IEC, molt especialment de la que
transcendeix a l’exterior; i han de desaparèixer les
incorreccions inadmissibles que adesiara trobem en els textos
interns.
En un altre sentit,
la candidatura té molt present la transcendència de
la qüestió de la unitat de la llengua catalana, d’una
manera especial en les relacions amb el País Valencià. Ens
comprometem a tractar amb tota la dedicació i cura que
requereix el tema de la col·laboració amb l’Acadèmia
Valenciana de la Llengua, de manera que no es lesionin ni
un bri les competències de l’IEC i alhora no es generin
problemes evitables que puguin fer retrocedir en l’acceptació
general de la unitat del català.
Finalment, som ben
conscients que és imprescindible un seguiment rigorós i
permanent de la situació social de l’ús de la llengua
catalana.
3.
De l’obertura a
l’exterior
Si Prat de la Riba
l’any 1907 parlava ja de l’obertura a l’exterior com a
principi que havia de caracteritzar l’IEC, què no diria avui
respecte a aquest principi?
El nostre país no
solament ha sabut fer-se eco dels nous corrents en el terreny
cientificocultural i tecnològic que arriben d’arreu, sinó que
també ha aportat i aporta un patrimoni cultural i científic
quantitativament i qualitativament destacable, que no pot
quedar-se reclòs en el seu àmbit original. Cal, doncs,
intensificar les relacions amb tot el món científic,
especialment les que tenim a través de la Unió Acadèmica
Internacional, que hem d’enfortir encara més. Unes
relacions i un coneixement mutu que, en l’era de la
mundialització, han de servir també per a frenar els
intents d’homogeneïtzació. La tecnologia de la comunicació
permet ara unes interconnexions inimaginables l’any 1907. La
xarxa Internet fa possibles unes relacions ràpides i constants
entre tots els professionals del món, i en el futur augmentarà
encara la facilitat en l’intercanvi d’informació, de
coneixements, de resultats d’investigació, de recerca
aplicada. Però l’obertura a l’exterior va lligada justament
a la defensa de la catalanitat, perquè fa possible que a fora
es pugui conèixer i reconèixer què fem a l’IEC; la qual
cosa, a més de facilitar els contactes entre els científics,
permet de presentar-nos com a comunitat cultural amb identitat
pròpia. Potser no recordem prou, ni cara endins, que la
nostra institució forma part, des de 1923, de la Unió
Acadèmica Internacional, amb seu a Brussel·les, i que n’és
membre fundador. Es tracta, doncs, d’una vocació d’expansió
que té les seves arrels en els orígens de l’IEC. L’IEC com a
corporació, i no solament alguns dels seus membres o dels qui
el governen, ha de ser conegut i reconegut en totes les seus i
en tots els països on es fa alta recerca.
Amb la presència,
nacional i internacional, l’IEC té la responsabilitat de
generar opinió pròpia i compromesa, i de prendre posició
davant els aspectes més actuals de la realitat, tan plena
de contradiccions; davant els problemes de la pobresa, dels
conflictes bèl·lics, la destrucció de l’entorn natural, la
immigració, els sistemes de formació, la normalització
lingüistica i cultural, etcètera. En suma, hem de mostrar
que posem la ciència al servei de les persones, i que la
recerca, contribuint a acréixer el coneixement, contribueix
també al benestar social. I ha de ser la institució qui es
presenti a la societat i li expliqui els seus
projectes.
En una direcció
diferent, hem d’ampliar i millorar les relacions amb tots
els sectors socials i amb els seus representants; amb totes
les forces polítiques, índex de les diverses sensibilitats
i responsables de la gestió dels afers públics. Han de saber
quins són els nostres objectius, i l’IEC, complint un dels
seus mandats, ha de conèixer les qüestions en què
prioritàriament els pot i els ha
d’assessorar.
4.
L’IEC: Acadèmia de
la Llengua, Acadèmia de la Història, Acadèmia de les Ciències
i de la Tecnologia, aplicat especialment a la
catalanística, dedicat
a l’alta investigació amb una aportació complementària a la
que es fa en altres centres d’arreu del
món
Tothom admet
que l’IEC és l’Acadèmia de la Llengua, amb el sentit
tradicional i actual del terme. La nostra candidatura
considera que també hauria de ser plenament l’Acadèmia de
la Història, no pas per a explicar el nostre passat des
d’un punt de vista restringit, sinó per a investigar-lo
específicament, per omplir els buits en la coneixença de la
història pròpia; per a reconduir les tergiversacions mogudes
per la voluntat de presentar-nos com el que no hem estat ni
som; per a marcar metodologies fiables i actuals en l’estudi
de la història literària o cultural, social, política i
econòmica. I Acadèmia de les Ciències i de la
Tecnologia, en tant que institució que, en aquests camps,
s’ocupa principalment de la recerca d’aquells aspectes i temes
que afecten més directament els Països
Catalans.
L’IEC ha d’exercir
en tots els camps la funció de complementar la recerca que
es fa, atenent la realitat que ens és més
immediata, i que si no ens ocupa a nosaltres mateixos,
difícilment serà motiu de recerca d’altri. Hem de dedicar
els esforços en aquesta línia de complementarietat -que no vol
dir subsidiarietat- respecte a allò que
s’investiga en d’altres seus. Aquesta característica és
igualment aplicable a totes les seccions; perquè hem d’aportar
el saber de la nostra geografia, de la nostra història, de la
nostra flora i fauna o de la nostra geologia, de les nostres
tecnologies noves, de l’estat del medi natural, de la nostra
economia, del nostre dret, dels nostres sistemes educatius,
del nostre pensament divers sobre la realitat, etcètera. I cap
altra institució no pot fer-ho com ho pot fer
l’Institut.
Quant a la funció
d’Acadèmia de la Llengua, mai no remarcarem prou que
correspon a totes les seccions, perquè és l’IEC en el seu
conjunt l’autoritat lingüística i no solament una
secció.
5.
L’assessorament
extern
La nostra
candidatura entén que l’IEC no ha exercit amb prou empenta el
mandat explícit de fer d’assessor de l’Administració i dels
poders públics. Sobretot perquè no és tingut suficientment
en compte per l’administració de la Generalitat de Catalunya.
Pensem que no hem d’esperar que se’ns sol·liciti
expressament, sinó que, per mitjà dels treballs de les
seccions i de les societats filials, l’IEC ha d’intervenir
«d’ofici» davant determinades decisions que afecten el nostre
país: la llengua, la història, el patrimoni artístic i
cultural, l’ecologia, la planificació del territori,
l’economia, el dret, la pedagogia, etc. Els representants
polítics han de saber quines són les nostres opinions,
fonamentades científicament, en aquestes matèries i d’altres
equivalents.
D’acord amb el model
anglosaxó, en què les Acadèmies Nacionals de Ciència són
sempre les primeres a ser consultades davant de qualsevol
dubte, entenem que els representants polítics han de
sol·licitar, quan s’escaigui, les opinions qualificades entorn
dels temes més transcendents, si més no, perquè de
l’Administració pública ens arriba el finançament més
important.
Estem convençuts que
l’assessorament és el millor mitjà per a l’obertura social,
per a la generació d’opinió i per a marcar la posició de la
institució en els camps de la nostra competència. El
pensament i la recerca són elements clau del futur: per a un
món que s’ha de conèixer profundament, per a la solidaritat,
per al diàleg creatiu, per a la igualtat i el respecte entre
les persones, per a la defensa de la diversitat. A través de
l’assessorament, hem d’acostar-nos i fer-nos conèixer molt més
al conjunt de la ciutadania dels territoris de llengua
catalana; i aconseguir per aquesta via que l’IEC sigui més
reconegut, funcional i prestigiós, com correspon que
sigui.
L’IEC incideix massa
poc en la presa de determinacions dels qui governen la nostra
societat, i és una responsabilitat que hem d’exercir de manera
decidida.
6.
Les seccions i
l’IEC
Trairíem
l’esperit amb què es creà l’IEC si fos només un conjunt de
grups d’investigadors no connectats entre si o sense el
sentiment de pertànyer a una única institució. Sabem que no és
fàcil tractar la qüestió de l’autonomia necessària de les
seccions sense córrer el risc de ser malinterpretats; però
la nostra candidatura no vol amagar la seva
concepció eminent de l’IEC com a corporació; concepció que
exclou, doncs, la possibilitat que cada secció funcioni
descompassadament i desconnectada respecte a la trajectòria
de l’IEC, que ha de ser compacta i compartida. Si bé el
govern de l’IEC no ha d’interferir abusivament en el
funcionament de les seccions, té, en canvi, l’obligació de
mantenir entre totes elles una harmonia que eviti l’aïllament
i la fragmentació negativa. Altrament, la
interdisciplinarietat i el concepte composicional del treball
científic esdevindrien expressions buides; fins i tot podria
perillar una solidaritat imprescindible per al bon rendiment
en les nostres tasques o podria produir-se un discurs negatiu
de greuges comparatius. El tractament just i, doncs,
igualitari de les seccions i els membres de l’IEC no està en
absolut en contradicció amb la idea fundacional de
col·laboració des de la diversitat en benefici de la unitat
de la institució.
L’IEC és conegut
especialment pels treballs sobre la normativa de la llengua
catalana que identifiquen la Secció Filològica, en perjudici
de la feina que fan les altres seccions. És un objectiu
prioritari de la nostra candidatura promocionar-ne la seva
labor i, sobretot, sol·licitar dels poders públics que comptin
en l’assessorament de l’IEC no solament per a qüestions
lingüístiques, sinó també per a totes aquelles altres de què
s’ocupa a través de les cinc seccions. És absurd i injust,
però també frustrant, que no es considerin prou, des de dins i
des de fora, totes les cinc seccions
igualment.
La candidatura vol
animar les seccions perquè cadascuna lideri una política
d’iniciatives quant a grans línies de recerca. Ultra els
projectes singulars dels membres com a tals, convé que hi hagi
projectes de les seccions.
Les seccions han de
concretar els objectius específics propis i els compartits amb
els de la resta. Els programes i els projectes de recerca han
de ser programes i projectes de l’IEC, proposats i realitzats,
és clar, per una o per més d’una secció o societat filial, que
en són els responsables científics directes. I, en aquest
sentit, la nostra candidatura es proposa intensificar les
relacions entre les cinc seccions.
7.
Les societats
filials i l’IEC
Les societats
filials de l’IEC en són un capital no prou valorat ni, doncs,
prou aprofitat. Les societats filials necessiten el suport
eficaç de l’IEC i una consideració i un paper dins
de l’IEC mateix que han de ser encara més amplis. Gràcies a
les societats filials podem comptar amb un nombre molt
considerable d’investigadors d’alta qualitat i en
especialitats molt variades, i elles mateixes són una
magnífica plataforma per a fomentar el treball científic en
totes les àrees del coneixement.
La disponibilitat
exemplar per part de les societats filials no pot ser
malaguanyada, i la nostra candidatura creu que la seva veu,
per mitjà dels presidents respectius, ha de fer-se més alta.
Cal donar l’oportunitat d’una intervenció
sistemàtica i periòdica dels presidents de les societats
filials en els plens: hi han de poder expressar les seves
inquietuds, sotmetre a discussió projectes de recerca,
explicar amb més deteniment les tasques que duen a terme, les
dificultats amb què topen; han de poder comptar amb el
suport no solament material, sinó també humà, d’acolliment,
per part de tots els membres de l’IEC. La inevitable
limitació dels membres numeraris, que no han de superar el
nombre que permet una activitat operativa, ha de ser
compensada amb la cessió del protagonisme que mereixen les
societats filials. I si les societats filials són un pont
utilíssim per a la connexió amb el món universitari i
científic, han de tenir l’ajuda suficient, que passa per
assignar-los els recursos que els són
imprescindibles.
Un aspecte que cal
considerar especialment és el del finançament de les
publicacions que editen, les quals són un testimoni social
de la tasca en la recerca i la divulgació dels seus
resultats.
S’han d’incentivar
les activitats que proposen, al marge del nombre de socis
de cadascuna. I, en aquest mateix sentit, hem de
vigilar de no fer una política que desanimi aquelles
societats que més iniciatives tenen.
Les societats
científiques són un mitjà excel·lent per a facilitar la
internacionalització de l’IEC.
Així com les
relacions entre les seccions i les respectives societats han
de ser més fluides i permanents, així també s’han
d’impulsar les relacions entre les mateixes societats
filials, mitjançant trobades periòdiques entre si en què
s’exposin els treballs i les inquietuds de totes. Hi ha un
desconeixement mutu que no és gens positiu.
Enfortirem,
doncs, la comissió que s’ocupa de les societats
filials.
8.
Del personal
laboral
Un col·lectiu que
convé tenir molt més en compte és el del personal laboral. És
el grup de persones que treballa durant tota la jornada a
l’IEC. A diferència d’allò que caracteritza altres àmbits, el
personal laboral de l’IEC es distingeix per compartir amb
els membres un sentiment de lleialtat al país, a la llengua i
a la cultura, la qual cosa constitueix un capital
inestimables.
La candidatura vol
activar una política de major participació institucional
del personal laboral, sobretot a través del Comitè
d’Empresa. Ha de tenir, en aquest sentit, una participació
més directa en els òrgans de govern de
l’IEC.
Aquesta política
implica que hi hagi una informació més oberta de tot el que
s’acorda a la institució i fins i tot que sigui habitual la
consulta al Comitè d’Empresa entorn de les decisions més
transcendents.
Volem prioritzar
l’establiment de l’organigrama i la catalogació dels llocs de
treball.
És important
elaborar una política de valoració de la dedicació
professional del personal laboral, particularment en allò
que fa referència al caràcter temporal de contractes de
persones que duen molts anys al servei de
l’IEC.
En suma, la
candidatura pretén una obertura franca envers aquest
col·lectiu sobre el qual descansa molt decisivament el procés
de desenvolupament dels treballs que ens correspon de
fer.
9.
L’IEC i els Països
Catalans
Hem d’insistir en un
aspecte capital que també té a veure amb les funcions
fundacionals encomanades a l’IEC: tenir present que el
nostre àmbit d’actuació és el conjunt dels territoris de
llengua catalana. Sabem que no és una qüestió que es pugui
resoldre amb facilitat; que no basta la bona voluntat o la
convicció, sinó que, sovint topem amb obstacles no desitjats a
causa de contextos sociopolítics que no afavoreixen l’expansió
de l’IEC. Però hem de treballar infatigablement en la línia
d’unes relacions més freqüents i normals, i hem de
ser especialment sensibles als problemes específics del País
Valencià, on tenim una delegació ¾a Castelló de la
Plana¾ que cal que doni
els fruits que la justifiquin. No és casualitat que en la
nostra candidatura hàgim volgut comptar com a membre de
l’Equip de Govern, amb una persona que, a més de ser un
científic i un pensador d’altíssim nivell, és ciutadà del País
Valencià. Hem volgut ser fidels al desig de la pluralitat
no solament científica, sinó també territorial. Hem
d’aprofitar el fet que l’Acadèmia Valenciana de la Llengua
hagi acceptat explícitament la unitat de la llengua catalana,
per tal que es puguin plantejar unes relacions de
col·laboració entre l’IEC i el País Valencià en benefici de
l’envigoriment del català. Sens dubte, les societats
filials poden ser un pont sòlid de relació directa amb aquell
territori.
És important que en
el govern de l’IEC hi hagi científics de fora del Principat,
perquè poden transmetre una percepció que s’ajusta a la
realitat i que sovint des de Catalunya esbiaixem per
una manca de relació directa amb els altres territoris. Com en
el cas del País Valencià, volem també avançar en les
relacions amb les Illes Balears; la candidatura està
preocupada perquè s’hi pugui desenvolupar algun moviment
obstaculitzador respecte a la normalització de la llengua
catalana: les notícies sobre IB3 són, en aquest sentit,
preocupants. Pensem esmerçar esforços especials en els
contactes necessaris amb el Govern de la Comunitat Autònoma
d’Aragó i amb l’Alguer, on sabem que s’espera molt
de la col·laboració de l’IEC per a facilitar la superació de
problemes que hi pateixen. A la Catalunya del Nord
procurarem també omplir del major sentit la delegació que
s’hi ha obert: tenim membres de l’IEC que ens hi poden ajudar
molt activament. També cal intensificar les relacions amb el
Principat d’Andorra, conscients que, com a estat
sobirà, és emblemàtic per a nosaltres, ja que té el català com
a única llengua oficial, llengua
d’estat.
Avui comptem amb
mitjans excepcionals per a la intercomunicació sense límits
territorials; no tindria sentit que una institució com l’IEC
dubtés de la conveniència de sostenir in crescendo les
relacions interiors amb els països que compartim llengua i
cultura, i exteriors amb tot el món. La societat que anomenem
de la informació i del coneixement reclama la
mobilitat, poder exercir influència des de contextos
geogràfics diferents. Malament si, posem per cas, una
corporació com la nostra s’inclina una vegada i una altra per
una direcció duta exclusivament per part dels qui resideixen
habitualment a la ciutat de la seva seu principal: seria
una contradicció difícilment sostenible.
D’altra
banda, hem d’establir un sistema de funcionament basat en
el concepte de xarxa interactiva que vagi més enllà
del nostre país i que consideri especialment la necessitat de
la nostra participació en l’enfortiment de la Unió Europea.
Una corporació acadèmica com és l’IEC, ultra tenir com a espai
d’atenció principal els Països Catalans ¾no solament
Catalunya i menys encara Barcelona¾, no pot negligir
els contactes permanents amb l’estranger; aquesta és una
condició elemental i imprescindible en el món de la
investigació, que l’IEC, avançant-se als temps, ha tingut molt
en compte des de la fundació i que ha de reforçar encara
més.
10.
Les
publicacions
És indubtable que
l’IEC disposa d’un nombre molt considerable de publicacions de
gran qualitat d’alta recerca i de divulgació sobre temes molt
diversos. És una tasca que no pot minvar, perquè l’hem
d’entendre com una de les principals obligacions de la
corporació. Però és ineludible una nova política de
distribució que, d’una banda, asseguri que els esforços en
aquest àmbit tinguin la repercussió que mereixen en el món
científic en general, i que, de l’altra banda, compensi els
recursos humans i materials que s’hi
esmercen.
La nostra
candidatura pretén programar un sistema d’edició i de
distribució que eviti tenir emmagatzemats els llibres i les
revistes, que, quan s’han fet vells, es regalen o s’han de
destruir. Les publicacions han de servir per a
difondre entre tots els investigadors de casa nostra i de fora
els resultats de la nostra recerca, i per a l’intercanvi
científic de revistes i edicions. I en aquest camp és obvi que
hem de considerar i aprofitar els recursos i els avantatges
que la cibernètica ens posa a
disposició.
11.
Els
pressupostos
En aquest
apartat, la primera cosa que volem avançar és la
satisfacció de la candidatura per la labor de la nova Gerència
de l’IEC i per la preocupació per a aplicar correctament
una política pressupostària equànime i
transparent.
Tot i que
progressivament l’IEC ha anat augmentant els seus pressupostos
ordinaris, encara són del tot insuficients. Les
administracions ens retreuen que sempre demanem més recursos,
però la nostra candidatura pensa sincerament que, si de cas,
se’ns hauria de retreure que no fos així, perquè voldria dir
que ja no tenim res de nou per fer o per investigar. Volem fer
entendre que allò que es destina a la recerca i a la seva
divulgació és una de les millors inversions que qualsevol
societat pot fer.
La candidatura és
realista. No vol prometre res que no depengui d’ella mateixa.
Així, doncs, no estalviarem esforços per a assolir dos
objectius principals: que en l’aprovació dels pressupostos
anuals sapiguem exactament allò amb què comptem, i que superin
tant com sigui possible els actuals. Esforços que
adreçarem fonamentalment al Govern i a la societat catalans,
però també al Govern central, que administra una part
substancial dels nostres impostos.
Molt particularment
ens comprometem a retre comptes cada any de com hem
utilitzat allò que cada administració o cada entitat hagi
aportat, tant si se’ns demana explícitament com si no. La
transparència volem que sigui un tret especialment destacat
del govern de l’IEC.
SOBRE EL PROGRAMA I
LA CANDIDATURA
1.
La nostra candidatura és ensems
continuista i innovadora. Ningú no pot
atorgar-se com a pròpia l’herència de cap dels nostres
predecessors, des de la fundació mateixa de
l’IEC.
2. És continuista en la mesura que,
com havia dit el president Josep Laporte, “els equips
de govern no són més que una baula en la llarga cadena de la
història centenària de l’Institut.”
3. La
nostra candidatura vol continuar les
activitats ja iniciades positivament i amb
encert.
4.
És innovadora, perquè també es proposa de
potenciar iniciatives en tots els àmbits, que donin un impuls
potent a la institució, aprofitant al
màxim la riquesa de les persones i del seu treball en
l’estructura acadèmica que formen les cinc seccions, totes les
societats filials i el conjunt del personal
laboral.
5. El
programa que presentem és obert, adaptable a les
necessitats que la realitat imposi i d’acord amb els
procediments establerts per la
institució.
6. És el
resultat d’allò que la candidatura
ha pensat, però també d’allò que els membres i el personal
de l’IEC ens han transmès.
7.
La nostra candidatura
és políticament independent alhora que especialment
capacitada, pels currículums dels membres que la componen, per
a mantenir amb els poders polítics que ens representen unes
relacions òptimes.
8. La
nostra candidatura no vol ser presidencialista. Parteix
del principi de col·laboració, del treball i la dedicació
col·lectius dels membres que la componen, de tot el Consell
Permanent i del Ple de l’IEC.
9. La nostra
candidatura es caracteritza per una marcada
catalanitat. Estarà especialment al servei de la
llengua, la cultura i la ciència del nostre
país.
10. És una candidatura que representa la
pluralitat en un doble vessant: el científic i el
territorial.
11. La nostra candidatura és totalment nova: ningú
dels qui la componem no hem format part de cap govern
precedent. Per tant, assegura la gestió innovadora,
tant de reconducció com de consolidació, a què suara ens hem
referit.
12. Tots els membres d’aquesta candidatura tenen
una alta experiència en la gestió positiva d’àmbits
importants en el món acadèmic, cultural i
professional.
13. Volem caracteritzar-nos pel diàleg permanent
amb tots els membres i amb tots els sectors de l’IEC; ser
vigilants per a no deixar pendents els problemes de cap classe
i procurar-los una solució d’entesa com més immediata millor.
Som conscients que cal mantenir i millorar el clima de
convivència sense divisions, malgrat les inevitables i
saludables discrepàncies.
14. La candidatura vol ser francament integradora
de tots els sentiments, els punts de vista i les opinions que
coexisteixen al si de l’IEC. Volem tenir cura d’un
respecte escrupolós per totes les posicions: escoltar,
reflexionar, discutir obertament i decidir
democràticament. Vol estimular i organitzar debats públics
i l’elaboració de declaracions sobre els temes més preocupants
de l’actualitat.
15. La candidatura considera que, a l’IEC,
no hi han de ser hegemònics els principis economicistes,
sinó la valoració de la tasca científica i cívica que tenim
encomanada.
16. La candidatura és progressista, en el
sentit que entén la ciència al servei del progrés real i
del benestar de la societat, especialment d’aquella sobre
la qual tenim una responsabilitat immediata i
directa.
17. Lluny de tot personalisme, volem que destaqui
la institució com a tal: l’IEC ha de ser col·lectivament
l’únic beneficiari dels èxits en tots els
camps.
18. Cercarem
l’equilibri necessari i just en el tracte de totes les
seccions, de totes les societats filials, enteses com
l’expressió més directa dels grups científics que donen sentit
a l’IEC, segons l’esperit dels seus
orígens.
19. Volem una
presència clara de l’IEC en les xarxes de comunicació,
així com fer normal la comunicació electrònica en tots els
àmbits i en totes les
activitats.
20. La candidatura s’ha format a partir del criteri
de la diversitat, de la pluralitat
que caracteritza aquesta institució. Ens uneix el sentit de
responsabilitat, la decisió i la convicció de poder
contribuir a fer avançar allò que els predecessors han
sabut fer encertadament, així com a la reconducció de tot allò
que justament ho reclami.
ALGUNES PROPOSTES
IMMEDIATES QUE LA CANDIDATURA TÉ LA INTENCIÓ D’APLICAR AMB
CONSENS DEMOCRÀTIC
1.- Crear un
Consell Consultiu Superior, constituït pels membres
emèrits, per tal de canalitzar i aprofitar més
eficaçment la seva singular experiència científica i
professional.
2.- Per
assegurar al màxim la convivència entre totes i tots els
qui treballem a l’IEC, volem promoure:
a) La confecció d’un
organigrama transparent dels àmbits i llocs de treball i dels
costos respectius.
b) Una política laboral
de major integració, confiança i consideració respecte a tot
el personal de l’IEC, perquè estem convençuts que la gran
majoria, per no dir la totalitat, es distingeix per la seva
eficàcia i per una lleialtat a la institució que és el reflex
de la lleialtat al país i a la llengua i a la cultura
pròpies.
c) Evitar situacions
injustes de manteniment de contractes eventuals que
s’allarguin indefinidament.
d) Afavorir la
presència de la veu del sector laboral, quan escaigui i
mitjançant un procediment adequat, en el Consell Permanent i
també en el Ple.
e) L’establiment d’una
quota d’hores anuals a disposició per a la formació personal
professional en relació amb les tasques que hom fa a
l’IEC.
f) La utilització d’una
manera més eficient del Servei d’Informàtica de
l’IEC.
3.- Promoure les
activitats de les societats
filials:
a) Iniciant un procés de reflexió col·lectiva
sobre l’encaix temàtic i orgànic de les societats dins de
l’IEC.
b) Propiciant reunions periòdiques dels presidents
per a l’anàlisi de la realitat de cadascuna de les
societats.
c) Facilitant la compareixença periòdica dels
presidents en els plens, per tal d’exposar-hi allò que més els
interessi o preocupi.
d) Millorant el suport material i humà per a
afavorir el procés de comunicació entre els socis (correu, per
exemple) i afavorir el desenvolupament de les activitats que
duen a terme.
e) Aprofitant les excel·lents possibilitats que
ens ofereixen, per a enfortir i iniciar relacions amb totes
els territoris de llengua catalana i amb les institucions
científiques internacionals.
f) Mantenint-hi, des de
tots els sectors de l’IEC, unes relacions obertes i
respectuoses, allunyades d’un tracte com a
subsidiàries.
4.- Promoure
les trobades periòdiques entre els cinc presidents de les
seccions, per tal de reforçar-ne les relacions i assegurar un
tractament just i igualitari per a totes
cinc.
5.- Amb
motiu del centenari de l’IEC, organitzar unes jornades de
reflexió sobre el passat i el present, per tal d’elaborar
propostes noves per al futur, tant en el camp de la recerca
com en el de la presència cívica i nacional.
6.- Fer
avinent als representants polítics, a través del Consell
Permanent i les seccions, quins són els problemes sobre què
prioritàriament ens oferim a assessorar: respecte al medi, als
avenços biomèdics, al patrimoni artisticocultural, a la
normalització lingüística, a l’aprofitament de recursos,
a l’economia, a la immigració, a l’ensenyament,
etc.
7.- Mantenir la
Comissió d’Investigació en la seva estructura actual, com
a òrgan assessor del Consell Permanent quant als programes i
projectes de recerca i les activitats de les societats
filials, i en l’assessorament sobre la polírica de
publicacions; així mateix, ha d’endegar iniciatives de recerca
globals per a totes les seccions de l’IEC. En cap cas, però,
ha d’interferir en l’autonomia de les seccions, les quals són
les que han d’avaluar les prioritats per a la
investigació.
8.- Incentivar
una política de publicacions en format electrònic i fins i
tot estimular la venda a través d’Internet.
9.- Potenciar al
màxim la funció de les delegacions
territorials.
10. Oferir correu
electrònic a tots els membres i socis de l’IEC i de les
societats. Negociar amb alguna companyia de telecomunicacions
un tracte preferent de connexió.
11.-
Racionalitzar les despeses en les trameses de correu
postal normal o urgent i de l’ús de
missatgeries.
12.- Implicar-se
molt més directament en la participació d’institucions que
són part de l’IEC, com, per exemple, la Biblioteca Nacional de
Catalunya o el Centre de Terminologia de Catalunya
(TERMCAT).
13.
Optimitzar els recursos de secretaria per a les societats
filials, els del servei de publicacions i els de correcció
de textos.
14.-
Proposar una política d’intervenció de les societats
filials amb vista a la celebració del centenari de
l’IEC.
15.- Elaborar, a
petició interna o dels representants polítics, materials
pedagògics i de divulgació per a la informació no esbiaixada
de tot allò que fa referència al nostre país: història
general, llengua, art, economia, ecologia, geografia, etc.
16.- Instar el
Parlament de Catalunya, el Govern de Catalunya i a les
altres administracions dels països de llengua catalana, però
també al Govern central de l’Estat, a consolidar i augmentar
progressivament la dotació pressupostària de l’IEC, a partir
d’un percentatge mínim dels pressupostos generals ordinaris.
Acabar, doncs, amb la situació insostenible de no saber des de
l’inici de cada curs de quins recursos disposem exactament per
al funcionament de la institució.
17.- Negociar amb
el Govern de la Generalitat de Catalunya un
contracte-programa plurianual que permeti a ambdues parts
saber quins són els compromisos bàsics que han de
complir.
18.- Mantenir
unes relacions particularment estretes amb el Departament
d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació, perquè
és, juntament amb el de Presidència de la Generalitat de
Catalunya (Política Lingüística) i el de Cultura, aquell que
té la responsabilitat d’elaborar i aplicar una política que
afecta a tasques que també realitzem a
l’IEC.
19.- Instar les
administracions a comptar amb la representació de l’IEC en
comissions, jurats per a premis científics o ens diversos on
es discuteixin qüestions que han de basar-se en els resultats
de la recerca o en criteris respecte als quals l’Institut
hauria d’aportar una opinió qualificada.
20.- Programar
eficaçment la projecció pública de les activitats de
l’IEC, especialment dels actes acadèmics i institucionals, de
les aportacions culturals i científiques dels seus membres, i
dels treballs de les seccions i les societats
filials.
21.- Crear un
fons social que permeti que els membres i el personal de
l’IEC trobin quan calgui el suport necessari davant situacions
difícils des del punt de vista de la salut o de l’economia
personal i familiar. Aquesta és una iniciativa pensada
sobretot com a reconeixement als treballs en favor de la
institució dels qui n’han esdevingut membres emèrits i del
personal que es jubila.
Barcelona, març de 2005
|
|