Xavier Rubert de
Ventós (Barcelona, 1939)
Xavier Rubert de Ventós és
un dels tres o quatre filòsofs catalans vius més
coneguts, fins i tot d'un públic ampli. Va néixer a
Barcelona fa seixanta cinc anys, el 1939. Va fer
paral·lelament els estudis de dret i de filosofia, com
era habitual entre els filòsofs catalans d'abans de la
Guerra, i es va llicenciar en aquestes dues disciplines
el 1961 i el 1962 respectivament. Es va doctorar en
filosofia a la Universitat de Barcelona el 1964 amb una
tesi d'estètica.
A partir d'aquesta data va ser
professor de filosofia primer a la Universitat de
Barcelona, després a la Universitat Autònoma de
Barcelona i finalment a la Universitat Politècnica de
Catalunya, on és catedràtic d'Estètica i Composició (a
l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura) des del 1973.
És membre fundador del Col·legi de Filosofia de
Barcelona (1976), creador de la Càtedra Barcelona - Nova
York de llengua i cultura catalanes (1977) i, poc
després, membre fundador del New York Institute for
Humanities i de l'Institut d'Humanitats de Barcelona,
del qual és president.
Ha estat Visiting
Professor a la Universitat de Cincinnati (Ohio),
Santayana Fellow de la Facultat de Filosofia de
la Universitat de Harvard i Visiting Scholar de
la Facultat d'Arquitectura de la Universitat de
Califòrnia a Berkeley. També ha fet cursos a les
Universitats de Mèxic i de Caracas. En un altre ordre de
coses, ha estat diputat a les Corts espanyoles (1984-86)
i al Parlament europeu (1986-94).
És autor d'una
extensa producció filosòfica: una vint-i-cinquena de
llibres (a part de molts articles i altres
col·laboracions), que es poden ordenar en quatre grups:
d'estètica, de teoria de la cultura, de filosofia
pràctica (ètica i filosofia política) i de filosofia
general, més alguns treballs sobre filosofia catalana i
alguns assaigs de tipus més literari. Aquesta ordenació
dels seus escrits no és una classificació estricta,
perquè de fet pràcticament tots els seus temes són poc o
molt transversals, però em resulta pràctic seguir-la per
fer-ne la presentació.
a) Les obres d'estètica
estan representades sobretot per la trilogia formada per
El arte ensimismado (1963), Teoria de la
sensibilitat (1968) i La estética y sus
herejías (1973). Em paro una mica en les dues
primeres.
b) Entre les obres de teoria de la
cultura, que voregen la sociologia del coneixement, cal
recordar Utopías de la sensibilidad y métodos del
sentido (1973) i sobretot De la modernidad.
Ensayo de filosofía crítica (1980).
c) Hi ha
també les obres de filosofia pràctica (ètica i filosofia
política). L'interès de Rubert per l'ètica aflora ja en
Moral y nueva cultura, una obra del 1971,
reeditada més tard amb el títol més simple de
Moral (1986) i repensada totalment en el nou
llibre Ética sin atributos (1996). Posteriorment,
la seva reflexió en el camp de la filosofia pràctica,
que es va anar desplaçant cap a la política arran de la
seva experiència de diputat, ha donat lloc a llibres com
ara Europa y otros ensayos (1986), El cortesà
i el seu fantasma (1991), Nacionalismos
(1994) o, Catalunya, de la identitat a la
independència (1999).
d) Dels llibres que cal
considerar de filosofia general, podríem recordar Per
què filosofia (1983), Filosofía y/o política
(1984) o, darrerament, Filosofia d'estar per casa
(2004). A aquest conjunt de publicacions, cal
afegir-hi encara llibres sobre el pensament català, com
ara Pensadors catalans (1987) o bé assaigs de
caire més literari, entre les quals sobresurt, pel meu
gust, Ofici de Setmana Santa
(1978).
Rubert ha rebut diversos premis, com ara
la "Lletra d'or de la literatura catalana", el premi
"Anagrama" d'assaig o el premi "Josep Pla", i ha estat
distingit amb la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de
Catalunya.
El seu compromís amb la cultura
catalana està fora de dubte. Activista antifranquista
amb molts anys sense passaport, va publicar ja a l'època
de la dictadura alguns dels seus llibres en català abans
que en castellà, va crear (com ja he recordat) la
Càtedra Barcelona - Nova York de llengua i cultura
catalanes, ha pouat en la tradició filosòfica del nostre
país i la seva reflexió política culmina en el llibre ja
citat Catalunya, de la identitat a la
independència, de títol prou significatiu. No és cap
casualitat que fes, el 1991, la primera intervenció en
català al Parlament europeu, reivindicant el dret
d'expressar-s'hi en la seva
llengua. |