Modest Prats i
Domingo
Modest Prats i Domingo encarna la imatge
que a molts que estimem l’Institut d’Estudis Catalans
voldríem que retratés tots els seus membres i, més
concretament, sobretot els qui, per raons professionals,
comparteixen la recerca i la docència. I això, en una
persona que vingué al món amb un naixement tràgic el
1936, per tal com, al mateix inici de la seva vida,
restava orfe de pare.
Voldria subratllar les
quatre dimensions que em semblen requisits obligats per
a arrodonir la imatge d’un membre de l’Institut: la
formació, la recerca, l’ensenyament i la projecció
social, i com aquestes dimensions es troben en la vida
de Modest Prats.
1) La formació. La
trajectòria vital de Modest Prats fou vertebrada per la
carrera eclesiàstica, que l’ocupà, al seminari de
Girona, dels deu als vint-i-dos anys. La institució no
s’escapava de la grisor de la llarga i penosa dictadura.
Fou ordenat sacerdot el 1959. Immediatament, en el curs
1959-1960 es desplaça a Barcelona, on estudia filologia
romànica a la Universitat, on vaig conèixer-lo
personalment perquè, com alumne, caigué a les meves
mans. A partir d’aleshores, les seves activitats es
repartiren en dos camps: la filosofia i la teologia
(professor al Seminari i ampliació d’estudis a Roma i a
París) i la filologia catalana (a la biblioteca del
Seminari descobreix, amb un company, el segon volum de
les famoses Instruccions per a l’ensenyança de minyons
de Baldiri Reixac i, en la represa dels estudis
universitaris a Girona, professor de català), fins que,
sense abandonar mai les tasques pastorals, la vida
universitària se li imposa.
2) La recerca.
La llista de les publicacions de Modest Prats és ensems
rica i selectiva. Cal posar-ne en relleu els treballs
que es refereixen a tres grups temàtics: la història de
la llengua, la llengua pròpia de la pastoral i la
litúrgia, i la problemàtica actual que endogala la
llengua i en compromet l’esdevenidor. a) Quant a la
història, hi tenen el primer lloc els dos magnífics
volums d’història de la llengua catalana (1982 i 1996),
escrits (com bon nombre dels seus treballs) en
col·laboració amb Josep M. Nadal. b) Pel que fa a la
llengua litúrgica, voldria fer una al·lusió a la
comunicació de Prats al Congrés Litúrgic de Montserrat
(1965). Si Francesc de B. Moll, M. Sanchis Guarner i jo
mateix hi exposàrem sengles ponències, més aviat
teòriques, sobre el català com a llengua litúrgica
(arran de la Constitució corresponent del Concili Vaticà
II), Modest Prats hi denuncià amb valentia i realisme la
situació aleshores actual de la llengua catalana, mirada
des de l’angle de la pastoral de l’Església en llengua
vernacla. c) Per fi, Modest Prats ha intervingut, amb no
menys valentia i realisme, en la polèmica sobre el futur
de la llengua que cueja de manera intermitent d’ençà del
conegut Manifest d’Els Marges (1979). Bé que jo
personalment en alguns aspectes discrepi de la seva
posició, ell s’ha expressat sempre en termes científics
irreprotxables.
3) L’ensenyament. Ja n’he
fet una menció. Ultra la docència del nostre candidat al
Seminari de Girona (que ens consta que sempre fou ben
rebuda per seminaristes que ara són capellans de
diverses promocions), cal emfasitzar la seva tasca a la
Universitat: el pas de moltes generacions universitàries
per les aules de Modest Prats ha deixat un rastre
indeleble en la població culta, sobretot de les terres
gironines.
4) La projecció social. És la
conseqüència ineludible de la vida de persones que menen
una vida pública, per mitjà de l’escriptura (llibres,
articles) i de la paraula (cursos, conferències). Modest
Prats ha esdevingut un home conegut i escoltat, un home
popular en els medis que anomenem de cultura
general. |