Articles
La cultura catalana a la Fira de Frankfurt
Isidor Marí , membre de la Secció Filològica
de l'IEC
Com ha volgut subratllar fa poc Òmnium
Cultural, és evident que la invitació de
la cultura catalana com a convidada d'honor a la Fira
de Frankfurt 2007 representa el seu reconeixement com
una cultura amb entitat pròpia entre les cultures
europees i del món, i no com una simple cultura
provincial espanyola. Cal confiar, per tant, que aquest
reconeixement no quedarà en cap cas desdibuixat
per la representació catalana a la Fira.
Les
prevencions expressades pels sectors culturals catalans
davant d'aquest risc no són gratuïtes: responen
a una llarga experiència històrica de marginació,
ocultació i voluntat de provincianització de
la cultura catalana, que encara no s'ha superat del tot.
Una simple ullada al sistema educatiu i comunicatiu espanyol
ens mostra el llarg camí que encara cal recórrer
per superar la ignorància i el desinterès
que afecten la cultura catalana al conjunt de l'Estat.
No es tracta com alguns pretenen d'una actitud victimista,
sinó que, com diu el refrany, Gat escaldat,
aigua freda tem. Perquè encara
que tota l'activitat cultural present a Catalunya podria
entendre's que forma part de la cultura catalana en
el seu sentit més
ampli, en
temes culturals, les identificacions són el que
més compta: només cal veure com es presenten,
com s'autoidentifiquen i com són generalment reconeguts
els diferents exponents, autors i obres. No es tracta,
com alguns interpreten, de proposar cap exclusió,
sinó d'evitar un "totum revolutum" en què tot
sigui indistintament cultura catalana. Sense ocultar
les realitats culturals diverses presents i actives a
Catalunya o les edicions en totes les llengües fetes
a Catalunya, és perfectament possible donar el
lloc clarament preferent que correspon a la literatura
en llengua catalana i a les manifestacions culturals
inequívocament reconegudes com a catalanes.
El que no seria lògic és que s'acabés
presentant com a exponents principals de la cultura catalana
uns autors i obres que normalment s'identifiquen amb la
dinàmica d'un altre àmbit cultural, que s'adrecen
primordialment a un altre públic i que no són
habitualment considerats exponents de la cultura catalana.
Llevat, és clar, que es consideri que la cultura
catalana no té entitat pròpia, sinó que és
una cultura províncial espanyola.
Objeccions
a l'informe Cisneros X sobre violència i assetjament
escolar
Martí Teixidó, vicepresident
de la Societat Catalana de Pedagogia
L'informe sobre la violència i l'assetjament
escolar fet públic a mitjans de setembre ha aixecat polseguera
en afirmar que un 23,3% dels infants el pateix a l'escola i que d'una
manera o altra incideix en el 44,3%. L'estudi ha estat fet l'any
2006 amb una mostra de 1.150 aules de catorze comunitats autònomes
d'España d'on s'han recollit 24.990 qüestionaris vàlids
aplicats a alumnes d'edats entre 2n d'Educació Primària
i 1r de Batxillerat. S'ha partit de l'adscripció subjectiva
dels alumnes amb un autotest de fàcil resposta i a partir
d'aquí s'han fet els processaments estadístics bàsics
amb profusió de percentatges i gràfics. El test és
el que s'havia assajat en l'estudi anterior de 2005 on s'afirmava
en una sola ratlla que s'havien completat amb observacions i indicadors
sense donar-ne cap detall.
No són les dades fetes públiques el que ha de preocupar
sinó la clara inadequació d'una metodologia d'investigació sociològica
positiva que tradueix percepcions i patiments personals a nombres
i a partir d'aquí va remenant les dades del dret i del revés.
Això serveix per a l'anàlisi social d'aquelles qüestions
opinables o sentides i s'ha d'aplicar a grans mostres per explicar
fets socials, els que pràcticament fem sense adonar-nos-en
i al respecte Max Weber ja va advertir de la necessitat de considerar
la intencionalitat. Ara bé, aplicar això a infants
de vuit a dotze anys i a adolescents fins als divuit és desconèixer
el comportament de l'humà que hem identificat socialment com
a menor d'edat ignorant que, ja va advertir-ho Rousseau, l'infant
no és un adult en miniatura i hem de saber que pensa i respon
com a infant.
La primera tendència de l'infant quan és preguntat
pels adults és mirar de respondre allò que els adults
esperen d'ell. La seva dependència i inseguretat pròpia
el predisposa a confiar amb els adults que li haurien de garantir
protecció i bon tracte. Bé es veritat que en la societat
de consum hem introduït una perillosa mutació, la de
l'infant consentit que aconsegueix dels adults poc madurs o desorientats
allò que vol, allò que li és més plaent
i fàcil. Un altre cas, molt més greu de tractament
inadequat dels infants, és interrogar-los de manera directa
davant possibles abusos sexuals; el mateix interrogador va parant
el parany i acaba fent dir a l'infant allò que ell mateix
li ha suggerit.
També haurem d'ajustar l'abast del concepte d'assetjament
escolar que per als autors de l'estudi, Piñuel i Oñate,
inclou posar malnoms, insultar, riure's dels errors o explicar falsedats
d'un altre... Primer perquè això deixarà de
fer-ho amb els anys i un bon procés socialitzador com va passar
amb nosaltres els que avui som adults però, i això és
més greu, perquè la televisió i la comunicació de
masses sovint exploten l'insult, la befa i se'n foten dels errors
aliens, això ho veuen els infants i els adults no fem la mediació educadora
corresponent: desautoritzar-ho o fer notar que es tracta d'una situació de
ficció sense dolor per a ningú.
Els autors de l'estudi haurien d'haver considerat
el significat que tenen els nombres que ells mateixos van processar
el 2005: una desviació típica que representava el 20,46%
de la mitjana total, un 22% en el grup dels més petits. Eren
desviacions excessives. A l'estudi del 2006 recentment publicat ni
es fa esment de la desviació típica. Tampoc
els duu a dir res observar que els infants més petits són
els més
afectats, per sobre del 40% i que any rera any segons que es fan
grans va disminuint fins a ser el 11,40% amb els de primer
batxillerat ( el 6% a segon batxillerat a l'estudi de 2005). L'associació que
feien (2005) entre patir assetjament i tenir mals resultats escolars,
que es pot donar en alguns casos, falseja i molt la realitat però tot
això s'abandona el 2006 per fer un informe de nombres i coloraines.
Ben al contrari, per intervenció directa sabem que
els primers candidats a rebre abusos són nens i nenes complidors,
intel·ligents, calmosos, i en certa manera contemplatius que
avui són minoria front a una societat que fa els infants hiperactius,
descontrolats i amb atenció dispersa. Finalment, si els investigadors
coneguessin l'entorn escolar, no haguessin fet el treball de camp
entre el 16 de maig i el 20 de juny, no hi ha dates més inadequades.
Queda palès que la infància i l'educació no és
el que coneixen bé i potser haurien de restringir-se a l'entorn
laboral que potser els és més propi.
Però tot això no vol dir que els educadors
i docents no considerem greu la situació actual de l'entorn
escolar. Efectivament hi ha infants i nois i noies que sofreixen.
La tradicional educació autoritària basada en un ordre
imposat pel mestre però que podia castigar per fer justícia
i neutralitzar els primers abusos no ha trobat relleu. Els esforços
per fonamentar-ho en valors ètics i cívics topa amb
els valors individualistes públics i la incapacitat de bon
nombre de pares en l'àmbit
privat. D'altra banda, mestres i professors que són els més
competents per detectar abusos potser no estan prou atents, potser
també estan massa enfeinats, i no fan una observació continuada
a tota hora, però especialment en el temps informal: abans
d'entrar a classe, al pati o a la sortida de l'escola. Un
mestre o professor observador pot detectar un canvi d'estat d'ànim,
de l'ànim habitual, i amb delicadesa pot acostar-se a l'alumne;
podrà saber si és que està preocupat perquè el
seu pare ha estat ingressat d'urgència a l'hospital, perquè els
seus pares es van barallar la nit anterior o perquè al sortir
d'escola el van estomacar.
Els estudis que hem comentat no aporten res i més
aviat estigmatitzen però efectivament hi ha infants
que sofreixen i pares que veuen el sofriment dels seus fills sense
saber què poden
fer. I aquests estudis alarmen i no aporten explicacions raonables
i consistents. No cal esperar que els afectats siguin un alt percentatge.
Un sol infant ha de moure la nostra acció com a docents i
hem de fer-la en col·laboració amb els pares. Si anem
a la una amb ells, després de considerar les perspectives
diferents que tenim, els infants podran comptar amb la nostra seguretat
i construiran la seva pròpia seguretat acceptant-se com són,
creixent amb el cap clar i el cor net -com els deia Xesco Boix.
Col·laboracions
de membres de l'IEC als mitjans de comunicació
Ramadà, Quaresma,
de Joan F. Mira
Avui, 8 d'octubre de 2006
Carmina
Burana,
de Joan Solà
Avui, 5 d'octubre de 2006
La
negror de la llegenda, de Joan F. Mira
El Temps, 3 d'octubre
de 2006
Sobre
pactes i eleccions
de Joan F. Mira
El Temps, 3 d'octubre de 2006
Violència
a l'escola,
de Josep M. Terricabras
El Periódico de Catalunya, 29 de setembre
de 2006
'
|