Quants estudiants s'examinen
de Química
a les Proves d'Accés a la Universitat (PAU)? Quines han estat les
notes mitjanes d'aquesta assignatura al llarg dels anys? En aquest
breu escrit responem a aquestes preguntes i comentem alguns
aspectes relacionats.
Pel que fa a la Química, les dades corresponents
a les convocatòries de les PAU de juny, des del 2000 fins
l'any passat, són:
ANY |
TOTAL ALUMNES |
ALUMNES QUÍMICA |
% SOBRE EL
TOTAL |
NOTA MITJANA |
2000 |
25469 |
7774 |
30,5 |
5,94 |
2001 |
26228 |
7792 |
29,7 |
4,96 |
2002 |
26239 |
7609 |
29,0 |
4,96 |
2003 |
26725 |
7844 |
29,4 |
4,43 |
2004 |
24002 |
7165 |
29,9 |
4,60 |
2005 |
23685 |
6851 |
28,9 |
5,92 |
Es comenta que el nombre d'estudiants de Batxillerat
que s'examinen de Química a les PAU ha disminuït amb
els anys i aquesta afirmació provoca preocupació en
part del professorat de Química del Batxillerat. L'afirmació és
certa, si bé també és cert que aquesta disminució ha
transcorregut de manera paral·lela al nombre total d'alumnes
que han fet la prova d'accés a la universitat. Pel que fa
al percentatge sobre el total d'alumnes, però, els valors
són molt semblants, si bé s'haurà de seguir
de prop l'evolució d'aquest paràmetre en els propers
anys.
I què podem dir de les notes mitjanes obtingudes?
La mitjana de les notes d'aquests darrers sis anys frega el 5 pelat.
Tots els que ens dediquem a l'ensenyament tenim clar que com més
alta és la nota obtinguda, major és la satisfacció dels
professors i, naturalment, dels estudiants. A tots ens agradarien,
doncs, resultats més bonics però tenim els que tenim
i hem de saber-los contextualitzar en el que són: els resultats
d'un únic examen que l'alumne fa sota pressió i, si
per aquelles coses l'examen cau el darrer dia de les PAU, mig esgotat.
A més, cal denotar que les notes no presenten massa oscil·lació al
llarg dels anys, cosa que és senyal d'una raonable coherència
de criteris quan s'elaboren les proves i, fins i tot, a l'hora de
corregir els exàmens dels estudiants. D'altra banda, el sistema,
afortunadament, pren en consideració aquesta realitat i la
nota obtinguda en les PAU es pondera i matisa amb la nota aconseguida
per l'estudiant en el seu Batxillerat.
Com és natural, la prova de Química
de les PAU procura ajustar-se força als continguts que s'ensenyen
a les aules. Succeeix, però, que una part del professorat
no se sent del tot satisfeta amb currículum actual i això enceta
un interessant debat. Quina química cal ensenyar al Batxillerat
i què hem de fer perquè els nostres estudiants coneguin
i aprenguin millor aquesta ciència? Prepara bé el
currículum
actual d'aquesta matèria als alumnes que volen seguir estudis
universitaris de Química o d'altres disciplines on el coneixement
de la química és molt important? Per quina raó no
estudien Química tots els estudiants de Batxillerat que necessitaran
d'aquesta ciència quan ingressin a la universitat? Cal introduir
canvis en la prova de les PAU per recollir les inquietuds d'aquest
professorat? Aquestes qüestions mereixen ser objecte d'una
reflexió molt
seriosa per part de tota la comunitat educativa. Mentrestant, però,
els qui d'una manera o altra han intervingut i ara intervenim en
les PAU, han treballat i treballem per millorar aquestes proves que,
des de fa molts anys, han de patir els nostres estudiants.
Francesc Centellas, coordinador de
Química de les PAU
Josefina Guitart, professora de secundària i tresorera
de la SCQ
|