Àngel Messeguer (Mèxic
D.F., Mèxic, 1946)
és membre del departament de Química Orgànica
de l'Institut d'Investigacions Químiques i Ambientals de
Barcelona (IIQAB) del Consell Superior d' Investigacions Científiques
(CSIC) de Barcelona i president de la Societat Catalana de Química
(SCQ), filial de l'IEC. En aquesta entrevista Messeguer apunta
la importància dels 'Debats de química' de
la SCQ i la seva preocupació
pel nivell acadèmic del estudiants de química que
accedeixen a les universitats.
Com va sorgir la idea de crear els 'Debats
de química'?
És una idea de la Junta anterior a la nostra
i que va estar presidida per la doctora Pilar González. El
que hem perseguit al llarg d'aquests anys és posar sobre la
taula temes d'interès per al professorat
d'ensenyament secundari a través de la presentació de ponències
per part d'especialistes reconeguts i de debats sobre problemes específics
del col·lectiu d'ensenyants. Les propostes escollides han estat
prou variades i han anat des de temàtiques molt lligades al contingut
de les assignatures o a continguts curriculars fins a les relacions amb la universitat
i amb la societat.
Al llarg d'aquests deu anys de 'Debats', com
ha evolucionat l'ensenyament de la química a l'ensenyament
secundari?
Hi ha hagut aspectes positius, com ara la manera de tractar els fenòmens
i els conceptes bàsics de la química, les formes de plantejar
les pràctiques de laboratori, la utilització creixent dels recursos
informàtics, la connexió amb els problemes reals de la societat
relacionats amb la química, etc. D'altra banda, és evident que
també aquesta assignatura ha notat, com tota l'àrea de ciències
experimentals, la davallada en continguts, hores de classe i motivació de
l'alumnat. El balanç no és gaire esperançador, si atenem
els comentaris repetits any rere any per part dels professionals de l'ensenyament
secundari
Quina ha estat la resposta dels professionals de l'ensenyament
de química?
En general, molt satisfactòria, tant per
l'assistència com per
la participació. A més, el fet que els dos darrers anys s'hagin
celebrat reunions organitzades conjuntament per la nostra Societat, la Societat
Catalana de Física i l'Associació de Professors de Física
i Química de Catalunya, ha ampliat el ventall de temàtiques tractades
en aquest tipus de trobades.
Els estudiants que arriben a les facultats de química
tenen una bona preparació acadèmica?
La resposta és, en general, negativa. El
grau de coneixement, de cultura de l'esforç i de motivació són
inferiors als d'anys enrere. Aquest fet és prou preocupant
amb vista que els alumnes de les facultats de química puguin
acabar els estudis amb els coneixements bàsics
i pràctics necessaris per a afrontar la vida professional. I el país
necessita bons professionals en les ciències experimentals.
Els 'Debats' estan orientats
cap al camp de la docència de
química a secundària. És l'ensenyament de la química
una de les principals preocupacions de la Societat Catalana de
Química?
I tant. La nostra Societat té com a finalitat
la difusió de
la química en llengua catalana arreu i en tots els àmbits
(científic, social, educatiu, etc.). En aquest context, la
docència, i en particular la que es porta a terme a secundària
i als cicles de formació professional, té una parcel·la
de dedicació molt important en les nostres activitats. Així doncs,
a més de l'organització dels debats i de les sessions
esmentades abans amb altres col·lectius, es realitzen sessions
dedicades específicament als cicles de formació, conferències
per tocar temes d'interès científic dedicats als professors
de l'ensenyament secundari i es convoquen premis per a estudiants.
Tot això, amb l'objectiu de motivar el professorat perquè millori
la seva formació i conegui les eines més modernes per
a poder desenvolupar la seva funció.
Com es pot millorar aquest ensenyament
?
En certa manera, acceptant la importància
que l'ensenyament de les bases conceptuals i metodològiques
de les ciències experimentals, i
la química s'hi troba, ha d'iniciar-se a l'ensenyament secundari. Per
tant, aquest ensenyament ha de tenir prou hores perquè l'alumne adquireixi
aquesta formació elemental amb bases solides. De manera complementària,
cal ajustar el tema curricular amb la finalitat que els alumnes trobin interès
en aquestes ciències i el trobin justament perquè els poden ajudar
a comprendre problemes de cada dia i a formar-se un criteri de com anar-los
encarant.
|