La Societat
Catalana de Química de l'Institut d'Estudis Catalans
aplega un col·lectiu
de professionals de moltes branques de la química, entre els
quals se'n troba un bon nombre que treballen en l'educació secundària.
La tasca dels docents de la química, en tots els àmbits,
ha estat sempre una de les preocupacions de la nostra Societat, la
qual té una llarga tradició en l'organització d'actes
adreçats al món de l'ensenyament de la química
i, en concret, en l'etapa de la secundària.
Fins ara, s'han organitzat divuit debats de química a l'IEC,
un o dos per curs acadèmic, al marge d'altres activitats relacionades
amb la docència, com ara conferències d'actualització científica
o la jornada dedicada a l'ensenyament de la física i de la
química. Aquesta jornada s'ha celebrat els dos últims
anys i ha estat organitzada conjuntament amb la Societat Catalana
de Física i l'Associació de Professors de Física
i Química de Catalunya.
En aquest escrit ens centrarem en els debats de química organitzats
des de l'any 2002, any en què es va iniciar la tasca de la
Junta actual de la Societat.
Aquests actes s'han realitzat dimecres a la tarda amb una durada
aproximada de tres hores, amb tres o quatre ponències, un
torn d'intervencions i el debat final. Durant els cursos 2002-2003
i 2003-2004 es van organitzar dos debats per curs, un en la primera
etapa del curs, al mes d'octubre, i el segon als mesos de maig o
inici de juny. En els cursos 2004-2005 i 2005-2006 s'han organitzat
debats al mes de maig i s'ha reservat el mes de novembre per a la
jornada sobre l'ensenyament de la física i la química
abans esmentada.
Les temàtiques dels debats han estat diverses, sempre centrades
en el món de la docència i orientades a propiciar el
debat i la interacció entre el professorat assistent, i amb
el desig de fer d'aquestes trobades un marc d'intercanvi i enriquiment
professional.
Els títols dels debats, llargs, però potser
per això prou
explícits del seu contingut, han estat, des del 13è fins
al 18è debat, els següents: "Quina química
hem d'ensenyar al batxillerat i com ho hem de fer", "La
química quotidiana com a eina per millorar l'alfabetització científica
i l'aprenentatge de la química a l'ESO i al batxillerat",
"Recursos per a l'ensenyament de la química en els nostres
temps. Pràctiques
a microescala i experimentació assistida per ordinador", "Universitat
i ensenyament de la química a la secundària. Pràctiques
per a alumnes de secundària en laboratoris universitaris,
conferències i assessorament per a treballs de recerca", "Física
i química en línia: Internet, applets i webquests"
i "Els
treballs pràctics de química i la gestió del
laboratori a l'educació secundària".
Els ponents han estat professors i professores de física
i química de secundària i de física, química
o didàctica de les ciències de la universitat. De vegades,
els ponents han vingut des d'altres indrets, com ara Aragó,
el País Valencià i Andalusia. En total han estat vint-i-quatre
els professors i professores encarregats de les ponències,
professionals que amb les seves aportacions han interessat el públic
assistent, han contribuït amb el millor de la seva experiència
i han sabut conduir i fomentar el debat posterior. A tots ells els
reiterem el nostre agraïment.
L'assistència de professorat ha estat en tots els casos satisfactòria,
esperem que sigui per l'interès de les temàtiques.
Només alguns dels debats de la segona etapa del curs acadèmic
han comptat amb una cinquantena d'assistents, potser els ànims
i les forces minven una mica al llarg del tercer trimestre. Altres
vegades, les dades han estat al voltant d'un centenar, tota una satisfacció.
Tot i la intenció, i d'haver-ho intentat algun cop, no tenim
dades d'enquestes que reflecteixin l'interès, possibles mancances
o suggeriments del professorat assistent als debats, però ens
consten crítiques positives i professorat fidel i entusiasta.
Així i tot, el nostre desig de millorar l'oferta del debat
ens fa receptius a noves idees, enfocaments o comentaris que es puguin
prendre en consideració per a l'organització de les
reunions futures i per a continuar oferint un espai de comunicació i
debat amb temàtiques d'interès per als nostres ensenyants.
Josefina Guitart
Professora de secundària i tresorera de la SCQ
|