Els 'Debats de química', organitzats amb la
Societat Catalana de Física i l'Associació de Professors
de Física
i Química
de Catalunya, celebren el desè aniversari
La importància i el potencial didàctic
dels treballs pràctics en l'ensenyament de la química
van ser l'eix central del Divuitè "Debat de Química" organitzat
per la Societat Catalana de Química (SCQ) de l'Institut d'Estudis
Catalans, celebrat el passat mes de maig. La sala Pere Coromines
de l'IEC va ser el lloc escollit per a presentar aquesta sessió dels
'Debats' que, en els seus deu anys d'història (van iniciar-se
l'any 1996 i s'han anat realitzant al ritme d'un o dos l'any), han
tractat diverses temàtiques,
sempre relacionades amb el món de
la docència i han tingut l'objectiu de fomentar el debat i
el diàleg
entre els professionals de l'ensenyament que hi assisteixen. Els
'Debats' han estat organitzats amb la col·laboració de
la Societat Catalana de Física, també filial de l'IEC,
i l'Associació de
Professors de Física i Química
de Catalunya.
|
|
Els 'Debats' van reunir els professors de
secundària
a la sala Pere Coromines de l'IEC |
Foto:Montse
Catalan |
Sota el títol genèric d‘"Els
treballs pràctics
de química i la gestió del laboratori a l'educació secundària",
el debat es va centrar en l'aplicació d'aquests
treballs pràctics
a la tasca diària del professorat, una feina que, tot i ser
necessària,
és de difícil incorporació. Els presents van
destacar la necessitat de poder dedicar més temps als treballs
pràctics
i disposar d'uns laboratoris adaptats a les necessitats reals, sense
oblidar un element tan primordial com és la seguretat i la
cura del medi ambient.
Els
ponents convidats van parlar sobre les pràctiques de química
a microescala, una manera de plantejar i dur a terme els treballs
pràctics generalment poc utilitzada en els centres i que presenta
avantatges evidents. També es va tractar la gestió dels
residus al laboratori i les estratègies per generar-ne la
mínima quantitat
i evitar-ne l'ús de productes tòxics i perillosos.
Així mateix,
les sessions també van recollir una reorientació dels
treballs pràctics
tenint en compte els continguts dels conceptes i procediments, així com
les actituds i els valors.
La SCQ te la intenció de continuar amb aquesta
iniciativa que al llarg de deu anys ha assolit l'objectiu pel qual
es va crear: convertir-se en un espai de comunicació i de debat amb
temàtiques d'interès per als professionals de l'ensenyament.
Entrevista
amb Àngel Messeguer, president de la Societat Catalana
de Química
Els
'Debats de Química' a l'IEC, per Josefina Guitart
La
química a les PAU, per Francesc Centellas i Josefina
Guitart
Reportatge fotogràfic :
Les ponències
del Divuitè 'Debat de química' |
Les pràctiques de química a microescala, a
càrrec de Teresa Climent:
La gestió i minimització dels residus i la química
ambiental en els currículums, a càrrec
de Joan Vives:
La seguretat com a valor i norma de treballs als
laboratoris de ciències de
secundària, a càrrec M. Antònia Merino:
El plantejament dels treballs pràctics de química
fent èmfasi en les evidències
científiques i els valors, a càrrec de Mercè Izquierdo:
|