Narcís Cabré (Barcelona,
1984) és estudiant de quart curs de graduat superior en
disseny gràfic a l'Escola Eina de Disseny i Art, centre
vinculat a la Universitat Autònoma de Barcelona. Cabré va
ser el guanyador del concurs convocat per l'Institut d'Estudis
Catalans per a la creació del logotip del Centenari de la
institució.
En quins elements es va inspirar
a l'hora de crear el logotip del Centenari?
Per crear aquest logotip vaig fer una anàlisi prèvia
del elements que identifiquen l'IEC. Vaig analitzar la gràfica
que té basant-me en el logotip dissenyat per Enric Satué i
pel logotip que té forma de segell.
Com que el que es demanava era un logotip que pogués conviure
amb aquesta gràfica, el que vaig fer va ser la unió de
les paraules IEC, cent anys, 1907 i 2007,
i fer-les funcionar com si fossin una sola paraula, compacta i clara.
M'interessava que el logotip fos tot tipogràfic,
sense cap grafisme ni dibuix. Amb la tipografia i el codi de color
vermell i negre es crea la diferenciació de les
paraules.
Quines funcions es poden aplicar
a aquest logotip?
A l'hora d'elaborar aquest logotip ja es va pensar en les diferents
aplicacions i correccions visuals. Està pensat per a dues
tintes, però també se
n'ha fet l'adaptació en blanc i negre i en una sola tinta.
Es pot aplicar des de la papereria fins a una pancarta de grans
dimensions. El fet que sigui un logotip íntegrament tipogràfic
dóna la facilitat que es pugui ampliar i reduir a les mides
que es vulgui.
Com va pensar a presentar-se al concurs?
Aquest concurs estava limitat als alumnes de les escoles Eina i
Massana. Arran d'això, als alumnes de la meva classe se'ns
va proposar aquest concurs com un exercici més de classe i
després
es faria una tria (interna) dels quatre millors logotips de la classe
per presentar-los al concurs. Jo vaig ser un dels quatre escollits
per a presentar-me. I, evidentment, ho vaig acceptar.
Quin coneixement previ
tenia de l'IEC?
El meu coneixement sobre l'IEC no era molt gran
abans de participar al concurs. Sabia que era una gran institució que
des de feia molts anys vetllava per la llengua catalana. El que no
sabia és
que es dedicava a tants camps d'estudi i d'investigació. Arran
del concurs, l'IEC va fer arribar tot tipus d'informació sobre
la institució per tal de poder estar ben informats sobre el
tema.
Fins a quin punt resulta decisiu aquest
coneixement a l'hora de crear un logotip?
Crec que és essencial. Per crear
una imatge gràfica
de qualsevol cosa és importantíssim tenir la màxima
informació possible. Com més informació i investigació es
fa sobre l'entitat, empresa, etc., és més fàcil
extreure'n un concepte clar, intel·ligent i interessant.
Què suposa per
a un jove estudiant poder crear la imatge del Centenari d'una
institució com l'IEC?
Primer de tot és una gran il·lusió. Crec
que és encoratjador amb vista al futur. Aquestes coses sempre
animen a seguir endavant i a millorar en la feina i l'aprenentatge
d'un mateix.
|