Doctor en enginyeria industrial
per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers Industrials
de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya,
on actualment és catedràtic d’Enginyeria Mecànica,
Joaquim Agulló (Barcelona, 1943) ha estat director del Departament
d’Enginyeria
Mecànica
de l’Escola d’Enginyers Industrials. Des del 2002 és
president de la Secció de Ciències i Tecnologia de
l'IEC. La seva activitat de recerca s’ha
centrat en la mecànica de robots i vehicles, la dinàmica
percussiva i la vibroacústica, en el marc de la qual ha
impulsat un programa de recerca d’acústica musical
relatiu als instruments de vent i, en particular, als instruments
catalans de la cobla. Recentment ha presentat la cadira de rodes
triesfèrica,
un invent que ajudarà a les persones amb discapacitats a
millorar la seva mobilitat.
Quines són les principals característiques
de la nova cadira de rodes triesfèrica? Què la
diferencia de la resta de cadires de rodes?
La seva principal característica és
la possibilitat de moviment lateral. A més, el tipus de rodes
que s'ha emprat per aconseguir-ho, que són omnidireccionals
amb corrons esfèrics, fan que la cadira pugui girar en espais
més reduïts que les cadires convencionals.
Qui ha participat en el desenvolupament d'aquesta cadira?
El projecte va estar dirigit per ESCLATEC, centre amb àmplia experiència
en la reinserció laboral de persones discapacitades i en el desenvolupament
de productes específics per a aquestes persones. Hi van col·laborar
tres grups de la Universitat Politècnica de Catalunya. Jo vaig tenir
la responsabilitat de la innovació tecnològica mecànica
que fonamenta la Triesfèrica, i el professor Antonio Benito Martínez
va ser responsable del seu control electrònic. El Centre CIM es va ocupar
del projecte mecànic per a la fabricació.
Quin era l'objectiu? Què es pretenia aconseguir
amb aquest projecte?
L'objectiu fonamental
del projecte era desenvolupar una cadira de rodes motoritzada que
ajudés la reinserció laboral de les persones discapacitades.
Per a qui ha de treballar en cadira de rodes, la possibilitat directa
de desplaçament lateral –com ara per moure's al llarg d'una
taula–és important perquè estalvia temps, espai
i consum de les bateries. Les cadires convencionals han de fer maniobres
que ocupen temps i demanen espais més amplis i, si
són motoritzades, les arrencades i aturades inevitables disminueixen
l'autonomia permesa per les bateries. Cal dir que el desplaçament
lateral de la Triesfèrica admet el canvi continuat de direcció –per
moure's al llarg, com ara, d'una taula rodona– de la mateixa manera
que les cadires convencionals –i la Triesfèrica també–
permeten el desplaçament longitudinal amb canvi continuat
de direcció.
Què suposarà la utilització d'aquesta cadira per a persones
amb mobilitat reduïda? En quins escenaris es podrà utilitzar?
Aquesta cadira els ha de suposar un augment significatiu
de mobilitat, amb una conducció extremadament simple i intuïtiva.
L'escenari més específic és el de llocs de treball
interiors –el
tipus de rodes emprat requereix un terra raonablement llis–,
per bé que és també una cadira adequada per
a l'habitatge perquè facilita la maniobrabilitat en espais
reduïts.
La seva capacitat de girar sobre el seu centre escombrant una superfície
mínima la fa particularment adequada per a espais com les
cambres de bany i els ascensors. La Triesfèrica pot girar
180° en la majoria dels ascensors i evita, per tant, que l'usuari
hagi de sortir reculant. Un altre escenari on seria adequada el constitueixen
els museus. En el grups de visitants, qui va en cadira de rodes es
posa al davant per causa de la seva posició més baixa
i, a l'hora de desplaçar-se lateralment, si la cadira és
convencional, les maniobres necessàries pertorben les persones que
es troben darrera. Amb la Triesfèrica podria desplaçar-se
lateralment al llarg de tot el recorregut de l'exposició sense
causar cap pertorbació als qui són darrera.
Quin és el futur pròxim
de la Triesfèrica? Arribarà al
mercat?
En un futur proper caldria fabricar-ne una petita sèrie que permetés
fer-la arribar a usuaris i experimentar-la en condicions d'utilització reals.
La fabricació en una sèrie, encara que petita, permetria també una
reducció de cost, per bé que pel fet d'emprar tres motors en comptes
dels dos que solen emprar les cadires motoritzades usuals, i pel fet d'emprar
rodes omnidireccionals en comptes de rodes convencionals, té un cost
inevitablement superior. Ara bé, la seva incidència en la reinserció laboral
de persones discapacitades, pot promoure l'existència de subvencions
que ajudin a compensar aquest increment.
Es pot dotar la Triesfèrica d'altres
tecnologies per millorar les seves prestacions?
La cinemàtica molt particular de la Triesfèrica,
derivada de la utilització de tres rodes omnidireccionals
de corrons esfèrics que permeten superposar els tres moviments
bàsics –longitudinal, lateral i de canvi d'orientació–,
la fa un punt de partida immillorable per aconseguir la que es podria
anomenar una "cadira intel·ligent". La facilitat
del seu control permet incorporar-hi amb gran facilitat la informació d'alguns
sensors, de manera que recordi trajectòries efectuades prèviament
i les ressegueixi, amb les degudes precaucions relatives a la detecció d'obstacles
no previsibles.
En quins altres projectes està treballant
actualment?
Conjuntament amb el professor Antonio Benito Martínez
participo en diverses iniciatives d'innovació tecnològica
en l'àmbit de plataformes
mòbils, autònomes o de conducció manual, per a entorns
de serveis, com és el cas dels hospitals. En una altra línia ben
diferent, estic dirigint un projecte de recerca de l'IEC per a la millora de
la tenora, l'instrument musical més emblemàtic de Catalunya.
Com a president de la Secció de
Ciències i Tecnologia de l'IEC,
què en pensa de l'estat de la investigació en el seu àmbit?
Aquesta és una qüestió que conec bé com a coordinador
del Report de la recerca a Catalunya, fet per l'IEC, relatiu a l'enginyeria
industrial, àmbit on l'estat de la recerca és molt desigual. En
el meu àmbit específic, que és el de l'enginyeria mecànica,
el panorama és desolador per manca d'exigència de la universitat
pel que fa a la recerca del seu professorat.
|