Un equip multidisciplinari,
dirigit per l'enginyer Joaquim Agulló, treballa
per enllestir-ne un prototipus abans de juny del 2007, centenari de l'Institut
La millora i modernització de la tenora,
l'instrument més característic
del so de la cobla, és el centre d'un projecte que impulsa l'Institut
d'Estudis Catalans (IEC) sota la direcció de l'enginyer Joaquim
Agulló,
president de la Secció de Ciències i Tecnologia de l'IEC i catedràtic
d'Enginyeria Mecànica de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria
Industrial de Barcelona, de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).
L'objectiu és crear una tenora millorada, que no presenti els problemes
d'afinació i timbre de les actuals. El prototipus de la nova tenora es
voldria enllestir per al seu possible ús en el concert
antològic
del Centenari, previst per al juny del 2007, dins els actes del commemoració dels
cent anys de l'Institut, que dirigirà el compositor Joan Albert Amargós.
Paral·lelament,
la mateixa Secció de Ciències i Tecnologia
de l'IEC desenvolupa un ambiciós projecte sobre l'estat
del sòl a Catalunya i les Illes Balears, del qual informarem abastament
al proper butlletí.
|
|
Joaquim Agulló comenta
els atributs d'una tenora actual |
|
La tenora és un instrument derivat de la
xeremia clàssica de l'arc
mediterrani de la qual també en provenen altres instruments, com ara
la gralla. S'ha conservat en un àmbit gairebé artesà per
la seva escassa producció, que ha impedit que evolucionés vers
una perfecció com la d'altres instruments de l'orquestra. Feta, llevat
d'excepcions, de fusta de ginjoler, és l'única xeremia popular
que es pot considerar culta, perquè té música escrita ja
des del segle XIX .
És un instrument llarg, que es toca en horitzontal,
complicat de sostenir i d'articular les notes, sobretot, a l'hora
de doblar les del cos inferior. Això ha fet de la tenora un
instrument únic al país, però que té alguns
problemes per a produir un bon so, el principal dels quals és
que "els forats de l'instrument no són on haurien de
ser des del punt de vista acústic i això n'afecta l'afinació i
el timbre", segons Joaquim Agulló. El president de la
Secció de Ciències i Tecnologia de l'IEC afegeix que "es
pot corregir l'afinació o el timbre llimant o enxiquint una
mica els forats, però és complicat millorar totes dues
coses alhora. D'aquí que es digui que fer sonar una tenora és
difícil, però fer-ne sonar dues alhora i que lliguin
bé és gairebé impossible".
|
|
|
|
El projecte de l'IEC pretén corregir aquests
defectes a través dels darrers coneixements en acústica,
mitjançant experiments que en mesurin la seva identitat acústica
i aplicant un model matemàtic que indiqui clarament com ha
de ser la columna de l'aire del seu interior i la distribució i
mida dels forats per a obtenir el so característic de la tenora,
però sense dificultats innecessàries.
Membres de l'equip
Per a dur a terme aquesta iniciativa,
l'IEC compta amb un equip multidisciplinari que treballa en els
diversos camps del projecte: un grup de la UPC , amb la física Anna
Barjau, autora d'una tesi sobre l'acústica de la tenora; el
Laboratori d'Acústica
de La Salle -on es realitzen els experiments-, amb Sergi Soler, el
seu responsable, que ha preparat l'instrument de mesura i el programa
informàtic que el controla; el lutier Pau Orriols, especialista
en instruments tradicionals catalans i l'encarregat de construir-ne
els prototipus, i diversos músics professionals que els provaran
i en suggeriran millores, entre els quals destaca Jaume Vilà,
que Agulló qualifica com a "col·laborador infatigable
en la recerca sobre la tenora els darrers vint-i-cinc anys",
i Jordi Campos, que reuneix la doble condició de músic
de tenora i especialista en acústica, que ha posat a punt
el model matemàtic que s'empra en la investigació. Els
treballs de l'equip d'investigadors parteixen d'estudis efectuats
en les tres darreres dècades amb l'objectiu de preservar l'heretatge
cultural representat per la tenora, però sense disposar dels
recursos actuals per al projecte i construcció de prototipus.
Enguany, en el calendari de treball es preveu construir-ne tres prototipus. "Cadascun
serà la millora de l'anterior i crec
que seran suficients per a obtenir una bona tenora", afirma Joaquim
Agulló. Quant a una possible data d'estrena, "seria molt bonic
que un instrument impulsat per l'Institut es toqués per primer
cop en el concert del Centenari", conclou.
Objectiu col·lateral
Joaquim Agulló voldria que s'aprofités l'existència
d'una tenora millorada per a altres objectius, com ara revifar
la sardana -"hi ha poca gent jove que la balla, i algunes
colles són tan encarcarades que van en contra de la mateixa
filosofia d'un ball democràtic i obert a tothom"- o
utilitzar-la per tocar altres tipus de música com, per
exemple, la medieval. Per Agulló, "la tenora és
un dels pocs instruments que encara deu sonar com sonaven les
xeremies a l'edat mitjana, que la fa ideal per a concerts d'aquest
tipus de música. A més, la calidesa del seu so
la fa molt adequada per a concerts d'orgue i tenora".
Joaquim
Agulló desenvolupa la nova cadira triesfèrica
Entrevista
amb Joaquim Agulló
|