El rendiment
dels alumnes en matemàtiques. L'informe PISA
Els estudiants catalans superen
la mitjana espanyola, però queden per sota dels guarismes
mitjans dels països de l'OCDE
L'informe PISA que confecciona l'Organització per
a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) va mesurar l'any
2003 la competència
en la resolució de
problemes matemàtics de
10.761 alumnes espanyols de quinze anys, entre els quals hi figuraven
un grup de 1.516 catalans de cinquanta centres escolars. El resultat
va ser que el rendiment global dels alumnes catalans va ser lleugerament
inferior a la mitjana dels quaranta països
analitzats, però
en canvi, va ser superior a la mitjana assolida pels alumnes
del conjunt d'Espanya.
Sobre la base de resultats concrets, els millors
els van aconseguir Hong Kong (550 punts) i Finlàndia (544),
mentre que el pitjor el va assolir Brasil (356 punts). Catalunya
va ocupar el lloc 24è amb 494 punts, nou per sobre de
la mitjana espanyola (485). També cal destacar que els alumnes
de Castella-Lleó (503
punts) i el País Basc (502) són els que tenen un rendiment
més alt en el
conjunt de l'Estat, per sobre, fins i tot, de la mitjana de l'OCDE
(500 punts).
L'informe PISA 2003 ressalta les següents conclusions
pel que fa als resultats dels alumnes espanyols en matemàtiques:
- Es corresponen amb el nivell de desenvolupament econòmic
i cultural així com amb la inversió en educació dels
darrers anys a Espanya .
- Se situen una mica per sota de la mitjana de l'OCDE (485
davant 500), són semblants als d'Eslovàquia, Noruega, Luxemburg,
Polònia, Hongria, Letònia i Estats Units i són superiors al
d'Itàlia, Grècia i Portugal.
- Mostren un bon grau d'equitat en el sistema educatiu, ja
que produeix entre els alumnes diferències de rendiment menys
pronunciades que en altres sistemes educatius de països desenvolupats.
Resultats de l'alumnat de Catalunya i ítems alliberats. Informe
PISA 2003:
|