Carles
Casacuberta (Olot,
1961) és doctor en Matemàtiques per la Universitat
Autònoma de Barcelona, catedràtic de Geometria i Topologia
de la Universitat de Barcelona des de 2001, i l'actual president
de la Societat
Catalana de Matemàtiques (SCM) de l'Institut
d'Estudis Catalans (des de 2002). Casacuberta repassa en aquesta
entrevista els principals problemes i l'estat de l'ensenyament de
les matemàtiques en els estudiants de Secundària, els
protagonistes de la Prova Cangur que es va realitzar el passat 21
de març.
Segons l'informe PISA 2003, Espanya
es troba per sota de la mitjana europea pel que fa a la competència
dels alumnes espanyols per a resoldre problemes matemàtics.
A què creu
que és degut?
Una bona resposta a aquesta pregunta requeriria
una anàlisi acurada de molts factors, com se n'han fet
moltes en els darrers mesos. Tanmateix, apuntaré dos fets
que en la meva opinió han influït molt en els resultats
no gaire bons dels estudiants catalans i espanyols. D'una banda,
la dedicació horària a les matemàtiques en
els centres de Secundària està clarament per sota
de la majoria de països europeus. D'altra banda, les qüestions
que es varen plantejar a l'alumnat en el procés de recollida
de dades per a l'informe PISA eren de caire molt pràctic:
no es pretenia mesurar els coneixements de matemàtiques
de l'alumnat, sinó la seva capacitat per aplicar aquests
coneixements en la resolució de situacions que requerien
un xic de maduresa de raonament i una capacitat d'aplicació d'idees
més abstractes. Això s'ensenya poc (per ara) als
centres docents catalans i espanyols. Senzillament, l'alumnat no
estava prou ben preparat per respondre preguntes d'aquest caire.
És prou bo l'ensenyament de les matemàtiques
a Espanya? I a Catalunya, la situació és diferent?
L'ensenyament de les matemàtiques és bo a
Catalunya i ho és a Espanya. S'han fet molts documents d'anàlisi
de la situació en els darrers anys, la majoria dels quals
admeten que els temaris de les assignatures a primària i
a secundària són correctes. El que no és correcte és
el nombre d'hores que es dedica a impartir aquests temaris. A Catalunya
s'estan oferint actualment tres hores setmanals de matemàtiques
a tots els cursos d'ESO i del Batxillerat, i en els primers anys
de vigència de la LOGSE s'oferien fins i tot només
dues hores setmanals en alguns cursos. A les altres comunitats
autònomes de l'Estat s'estan oferint quatre hores setmanals
de matemàtiques durant el Batxillerat, i les xifres varien
entre tres i quatre a l'ESO, depenent del curs i de la comunitat.
En el disseny inicial dels antics plans d'estudis de BUP i COU,
els alumnes cursaven quatre, cinc, cinc, quatre, quatre i quatre
hores setmanals de matemàtiques, respectivament, des del
setè curs d'EGB fins a COU. Això significava pràcticament
dos cursos més, en termes de dedicació horària
total a les matemàtiques, respecte al que s'ofereix actualment.
Finalment –això també és important dir-ho!–
creiem que la reglamentació actual de l'ensenyament primari
i secundari no afavoreix prou l'esforç personal de l'alumnat.
Com han anat la Prova Cangur d'aquest any?
Les proves Cangur,
com ja hem dit en diverses ocasions, no són ni un examen
ni una competició entre centres ni entre territoris. Són
una festa matemàtica on l'alumnat ha de demostrar el seu
enginy en una trentena de preguntes on precisament el volum dels
seus coneixements matemàtics no és el que més
compta, sinó la seva capacitat de raonament. Enguany hi
han participat 16.853 alumnes de 485 centres de Catalunya, Andorra
i la Comunitat Valenciana (on varen participar-hi 2.077 alumnes),
i 3.100 més a les Illes Balears, on les proves Cangur es
fan amb els mateixos fulls d'enunciats que editat la Societat Catalana
de Matemàtiques, però amb recursos organitzatius
propis.
|