Carles
              Casacuberta (Olot,
            1961) és doctor en Matemàtiques per la Universitat
            Autònoma de Barcelona, catedràtic de Geometria i Topologia
            de la Universitat de Barcelona des de 2001, i l'actual president
            de la Societat
            Catalana de Matemàtiques (SCM) de l'Institut
            d'Estudis Catalans (des de 2002). Casacuberta repassa en aquesta
            entrevista els principals problemes i l'estat de l'ensenyament de
            les matemàtiques en els estudiants de Secundària, els
            protagonistes de la Prova Cangur que es va realitzar el passat 21
            de març.  
          
           Segons l'informe PISA 2003, Espanya
                es troba per sota de la mitjana europea pel que fa a la competència
                dels alumnes espanyols per a resoldre problemes matemàtics.
                A què creu
            que és degut?    
           Una bona resposta a aquesta pregunta requeriria
              una anàlisi acurada de molts factors, com se n'han fet
              moltes en els darrers mesos. Tanmateix, apuntaré dos fets
              que en la meva opinió han influït molt en els resultats
              no gaire bons dels estudiants catalans i espanyols. D'una banda,
              la dedicació horària a les matemàtiques en
              els centres de Secundària està clarament per sota
              de la majoria de països europeus. D'altra banda, les qüestions
              que es varen plantejar a l'alumnat en el procés de recollida
              de dades per a l'informe PISA eren de caire molt pràctic:
              no es pretenia mesurar els coneixements de matemàtiques
              de l'alumnat, sinó la seva capacitat per aplicar aquests
              coneixements en la resolució de situacions que requerien
              un xic de maduresa de raonament i una capacitat d'aplicació d'idees
              més abstractes. Això s'ensenya poc (per ara) als
              centres docents catalans i espanyols. Senzillament, l'alumnat no
            estava prou ben preparat per respondre preguntes d'aquest caire.   
          
            És prou bo l'ensenyament de les matemàtiques
              a Espanya? I a Catalunya, la situació és diferent?   
             L'ensenyament de les matemàtiques és bo a
              Catalunya i ho és a Espanya. S'han fet molts documents d'anàlisi
              de la situació en els darrers anys, la majoria dels quals
              admeten que els temaris de les assignatures a primària i
              a secundària són correctes. El que no és correcte és
              el nombre d'hores que es dedica a impartir aquests temaris. A Catalunya
              s'estan oferint actualment tres hores setmanals de matemàtiques
              a tots els cursos d'ESO i del Batxillerat, i en els primers anys
              de vigència de la LOGSE s'oferien fins i tot només
              dues hores setmanals en alguns cursos. A les altres comunitats
              autònomes de l'Estat s'estan oferint quatre hores setmanals
              de matemàtiques durant el Batxillerat, i les xifres varien
              entre tres i quatre a l'ESO, depenent del curs i de la comunitat.
              En el disseny inicial dels antics plans d'estudis de BUP i COU,
              els alumnes cursaven quatre, cinc, cinc, quatre, quatre i quatre
              hores setmanals de matemàtiques, respectivament, des del
              setè curs d'EGB fins a COU. Això significava pràcticament
              dos cursos més, en termes de dedicació horària
              total a les matemàtiques, respecte al que s'ofereix actualment.
              Finalment –això també és important dir-ho!–
              creiem que la reglamentació actual de l'ensenyament primari
              i secundari no afavoreix prou l'esforç personal de l'alumnat.   
                          Com han anat la Prova Cangur d'aquest any?   
                                          Les proves Cangur,
              com ja hem dit en diverses ocasions, no són ni un examen
              ni una competició entre centres ni entre territoris. Són
              una festa matemàtica on l'alumnat ha de demostrar el seu
              enginy en una trentena de preguntes on precisament el volum dels
              seus coneixements matemàtics no és el que més
              compta, sinó la seva capacitat de raonament. Enguany hi
              han participat 16.853 alumnes de 485 centres de Catalunya, Andorra
              i la Comunitat Valenciana (on varen participar-hi 2.077 alumnes),
              i 3.100 més a les Illes Balears, on les proves Cangur es
              fan amb els mateixos fulls d'enunciats que editat la Societat Catalana
              de Matemàtiques, però amb recursos organitzatius
              propis.  
            
                        
           |