Salvador Giner assenyala
la importància de l'ensenyament del civisme per mitjà dels
exemples i no com assignatura
|
|
Tarín,
Ontañon, Giner, Ainaud de Lasarte i Bohigas, durant l'acte
celebrat a l'IEC |
|
El president de l'Institut d'Estudis Catalans,
Salvador Giner va considerar fonamental
"ensenyar civisme a les escoles, no com a matèria,
sinó amb
exemples", en el transucurs de la taula rodona Vigència
d'un model educatiu basat en el coneixement i el civisme,
celebrada en la seu de l'IEC, en el marc de la commemoració del
40è aniversari de la Fundació Escoles
Garbí.
Giner va intervenir en aquest acte en la seva doble condició de
sociòleg i president de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC)
i es va
preguntar "què hagués passat si en comptes del Fòrum
de les Cultures o l'Expo de Sevilla s'haguessin fet més
escoles".
La taula rodona va estar moderada pel periodista
de La
Vanguardia
Santiago Tarín, exalumne de l'Escola Garbí, i va
comptar amb la presència de l'historiador Josep M. Ainaud
de Lasarte, l'arquitecte Oriol Bohigas i la presidenta de la Corporación
de Antiguos Alumnos de la Institución Libre de Enseñanza,
Elvira Ontañon, a més de Salvador Giner.
El debat –segona sessió del cicle "L'educació en
un món de canvi: del segle XX al XXI"– va girar
entorn de la realitat educativa actual, partint de l'experiència
del fundador de les Escoles Garbí, el pedagog Pere Vergés,
i dels instituts-escola creats a Catalunya a principis del segle
XX. En aquest sentit, Ainaud de Lasarte va lamentar que, de no
ser per la guerra i la postguerra, "el
projecte d'educació iniciat a les primeres dècades
del segle XX el tindríem ara completament integrat". Amb
la manera d'educar de pedagogs com Vergés, "es va aconseguir
una cosa tan natural com és que els nens i nenes anessin
junts al col·legi", va afegir l'historiador.
L'arquitecte Oriol Bohigas va recordar la seva
experiència
com alumne de l'Institut-Escola de la Generalitat Republicana. "Les
escoles", va assenyalar, "tenien un interès més
enllà de
l'alumne, pretenien educar tot el barri", posant
per exemple l'Escola del Mar, creada el 1921, de la que Pere Vergés
va ser-ne director. L'arquitecte i president de l'Ateneu Barcelonès
va mostrar els seus dubtes sobre "la legitimitat de tenir un pressupost
de cultura, si no n'hi ha prou amb el d'ensenyament". "És
més important ensenyar a fer teatre, que fer teatre", va
afirmar.
Oriol Bohigas va assenyalar "la desintegració definitiva
de la família" com una de les causes de la qualitat de l'educació actual,
coincidint amb el parer d'Elvira Ontañon, que va anar més
enllà i va demanar el tipus d'educació que van rebre
els alumnes de les Escoles Garbí o de la Institución
Libre de Enseñanza per a l'ensenyament actual.
La propera sessió de cicle serà la
taula rodona Ensenyar
en la societat complexa d'avui, del 21 de març. L'acte compatarà
amb la presència,
entre d'altres, del president del Consell Escolar de Catalunya
i membre de la Societat Catalana de Pedagogia de l'IEC, Pere
Darder, i del director general de la CCRTV, Joan Majó.
Descarregueu-vos
el programa complet del cicle
:
Descarregueu-vos el programa d'actes de
la commemoració del 40è aniversari
de les Escoles
Garbí:
Descarregueu-vos els apunts biogràfics
de Pere Vergés:
|