L’IEC
entén que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya
no qüestiona el model d’ensenyament vigent a Catalunya
L’Institut d’Estudis Catalans dóna suport al Moviment per la Llengua de les Illes Balears
Antoni M. Badia i Margarit, membre de la Secció Filològica, distingit amb la Medalla d’Or de la Generalitat
Josep Massot,
vicepresident de la Secció Històrico-Arqueològica,
Premi d’Honor de les Lletres Catalanes 2012
La Secció Filològica commemora el centenari a l’Alguer i a París
El president Artur Mas inaugura el Centre de Formació Integrat Ferran Sunyer i Balaguer de Figueres
Els reptes de l’ensenyament de la biologia en el segle xxi s’analitzen en una jornada organitzada per la SCB
L’IEC
entén que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya
no qüestiona el model d’ensenyament vigent a Catalunya
Davant la resolució emesa pel
Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) el dia 8 de
març, l’Institut d’Estudis Catalans va fer
pública una declaració segons la qual «entén
que el TSJC no qüestiona l’actual model d’ensenyament
de Catalunya, el qual, tal com l’Institut va manifestar en la
Declaració del 5 de setembre de 2011, s’ha acreditat al
llarg de decennis com a fonamental i imprescindible per a la
cohesió social, la convivència intercultural i
lingüística i la igualtat d’oportunitats, objectius
irrenunciables de la nostra societat». L’Institut
d’Estudis Catalans espera, tal com recull la Declaració,
«que aquests objectius d’interès general no es vegin
afectats per actuacions i decisions futures».
D’altra banda, la Societat
Catalana de Pedagogia, filial de l’IEC, va recordar que el model
català d’educació està avalat
científicament, tal com conclou la Declaració
en relació amb les bases científiques,
pedagògiques i socials de l’escola catalana i la
immersió lingüística, que la Societat Catalana
de Pedagogia, filial de l’IEC, va publicar fa uns mesos,
coincidint amb la inauguració del curs 2011-2012.
En aquesta declaració, la
Societat Catalana de Pedagogia fonamenta pedagògicament
l’ensenyament en llengua catalana, «que és el
més adequat per al desenvolupament personal i social de tots els
infants i joves en els països on el català és
llengua pròpia». La Declaració assenyala que
«en la munió d’estudis de què ha estat
objecte el model d’escola catalana en llengua i continguts per
part dels estudiosos de les nostres universitats i de molts altres
països, es constata inequívocament que els
pressupòsits que el defineixen es troben en plena relació
positiva amb el dret, la ciència, la pedagogia i la
sociologia».
Recull de premsa:
L’Institut d’Estudis Catalans dóna suport al Moviment per la Llengua de les Illes Balears
L’Institut
d’Estudis Catalans, conscient de les greus
conseqüències que les mesures legislatives anunciades pel
Govern actual de les Illes Balears poden comportar per al futur de la
llengua catalana, ha expressat el seu suport al Moviment per la
Llengua, que compta amb l’adhesió de personalitats i
entitats nombroses i representatives de sectors molt diversos de la
societat de les Illes Balears. Tal com es va fer públic en un
comunicat el dia 23 de març, L’IEC confia que
l’organització d’aquest ampli moviment
contribuirà a recuperar la sensatesa que ha de presidir el
comportament de tots els governants i a evitar una fractura social que
tindria conseqüències molt greus, no solament per al futur
de la llengua pròpia i patrimonial de les Balears, sinó
per a la convivència harmònica entre tots els ciutadans.
L’Institut d’Estudis
Catalans ja va assumir com a pròpies les al·legacions
presentades per la Universitat de les Illes Balears contra
l’Avantprojecte de llei de funció pública, ja que
significaria la ruptura indirecta del marc de convivència
lingüística adoptat per unanimitat en l’inici de la
transició democràtica. Al mateix temps, l’Institut
va expressar al Govern de les Illes Balears la necessitat de tenir en
compte la gran quantitat d’al·legacions presentades per
entitats i persones altament representatives de la societat balear
contra aquell avantprojecte.
Recull de premsa:
Antoni M. Badia i Margarit, membre de la Secció Filològica, distingit amb la Medalla d’Or de la Generalitat
|
Antoni M. Badia i Margarit
|
El Govern de la Generalitat de Catalunya
ha aprovat concedir la Medalla d’Or de la Generalitat de
Catalunya al lingüista Antoni M. Badia i Margarit, membre de la
Secció Filològica de l’IEC, i a l’historiador
i polític Josep M. Ainaud de Lasarte, que va fundar, l’any
1948, la Societat Catalana d’Estudis Jurídics,
Econòmics i Socials, filial de l’Institut. El Govern ha
reconegut Badia i Margarit amb aquesta distinció per la
«destacada trajectòria en l’àmbit de la
lingüística i per haver contribuït a prestigiar, des
d’una perspectiva acadèmica influent, la llengua i la
cultura catalanes al món». En el cas d’Ainaud de
Lasarte, el guardó «és un reconeixement a la seva
destacada trajectòria com a historiador i a la seva
contribució rellevant a la continuïtat del país, des
d’una sostinguda fidelitat als millors valors
cívics».
Antoni M. Badia i Margarit (Barcelona,
1920) és llicenciat en filologia romànica per la
Universitat de Barcelona (UB) i també es va formar als Estudis
Universitaris Catalans. El 1948 es va convertir en catedràtic de
Gramàtica Històrica de la Llengua Espanyola a la UB i, el
1977, de Gramàtica Històrica Catalana. Va ser rector de
la UB entre 1978 i 1986. La recerca de Badia i Margarit s’ha
centrat en l’àmbit de la lingüística
històrica, sobretot catalana: ha tractat temes
morfològics, sintàctics, fonètics,
semàntics i més generals, i s’ha dedicat a la
dialectologia. L’onomàstica i la lingüística
estructural també han estat objecte de la seva recerca. Entre
els seus treballs, destaquen l’Atles lingüístic del domini català, de què va ser un dels impulsors; Llengua i cultura als Països Catalans (1964); dues obres de síntesi en llengua espanyola, que són Gramática histórica catalana (1951) i Gramática catalana (1962), i Gramàtica de la llengua catalana: descriptiva, normativa, diatòpica, diastràtica (1994). Una de les seves obres més rellevants és La llengua dels barcelonins
(1969). Membre de l’IEC des del 15 de novembre de 1968, Badia i
Margarit va presidir la Secció Filològica entre els anys
1989 i 1995.
Josep M. Ainaud de Lasarte (Barcelona,
1925) es va llicenciar en dret el 1952 a la Universitat de Barcelona.
El 1948 havia fundat la Societat Catalana d’Estudis
Jurídics, Econòmics i Socials, filial de l’IEC, i
havia promogut l’Antologia poètica universitària (1949).
L’any 1974, poc abans que s’iniciés la
transició, va contribuir a la fundació del Grup
d’Advocats Demòcrates. Ainaud de Lasarte va contribuir, de
manera molt notòria, al coneixement de la figura i la
trajectòria d’Enric Prat de la Riba, amb obres com Prat de la Riba, home de govern (1973, en col·laboració amb Enric Jardí) i el recull d’articles Prat de la Riba, home de dret
(1991). Amb Albert Balcells, membre de l’IEC, va iniciar, el
1998, l’edició de l’obra completa del qui va ser el
primer president de la Mancomunitat de Catalunya i fundador de
l’IEC.
Article de Joan Veny
Recull de premsa:
Josep Massot, vicepresident de la
Secció Històrico-Arqueològica, Premi d’Honor
de les Lletres Catalanes 2012
|
Josep Massot i Muntaner
|
Òmnium
|
El pare Josep Massot i Muntaner (Palma,
1941), monjo de Montserrat, director de Publicacions de l’Abadia
de Montserrat i vicepresident de la Secció
Històrico-Arqueològica de l’IEC, ha estat guardonat
amb el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes 2012, que atorga
Òmnium Cultural. El guardó reconeix la seva
aportació en el camp de la historiografia, la
documentació i la seva tasca com a editor i impulsor
d’institucions essencials per a la llengua i la cultura catalanes.
La presidenta de la Secció
Històrico-Arqueològica de l’Institut, M. Teresa
Ferrer i Mallol, ha destacat la figura de Josep Massot com una persona
«erudita, però molt propera i dialogant», i
considera que és un premi molt merescut pel seu gran treball com
a científic en els camps de la filologia i la història i
també per la tasca divulgativa, que ha qualificat de
«fonamental», i que ha dut a terme mitjançant la
seva activitat editorial.
Llicenciat en filologia romànica
per la Universitat de Barcelona, Josep Massot va ser alumne de Joaquim
Molas i de Ramon Aramon als Estudis Universitaris Catalans. Va
ingressar al monestir de Montserrat el 1962 i és director de
Publicacions de l’Abadia de Montserrat des del 1971 i de les
revistes Randa i Serra d’Or. Forma part del Consell de
Redacció de Llengua & Literatura (que va fundar el 1986) i d’Estudis Romànics, i del Consell Assessor de la revista Catalan Historical Review,
de l’Institut d’Estudis Catalans. Ha estat president i
vicepresident de la Societat Catalana de Llengua i Literatura, filial
de l’IEC. Ha rebut el Premi Francesc de B. Moll, modalitat dels
Premis 31 de Desembre de l’Obra Cultural Balear (1989); el Premi
de la Crítica Serra d’Or (1993); el Premi Sanchis Guarner
(1994); el Premi Nacional de Cultura Popular de la Generalitat de
Catalunya (1997), i el Premi Ars Magna (1999) de la Casa Catalana de
Mallorca. Ha rebut la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya
(1996). El 1998 fou nomenat doctor honoris causa per la Universitat de
les Illes Balears. Ha rebut la Medalla d’Honor i Gratitud de
l’Illa de Mallorca, categoria d’Or, del Consell de
Mallorca (2009).
Recull de premsa:
La Secció Filològica commemora el centenari a l’Alguer i a París
|
La Universitat de la Sorbona
|
Viquipèdia
|
«Malgrat que no utilitzi gaire
l’alguerès, la població jove de la ciutat sarda en
té uns coneixements latents importants i, per això, si
s’activen les relacions amb la resta de territoris de llengua
catalana, hi pot haver un procés de recuperació de la
llengua». Aquesta seria, segons la intervenció de Francesc
Ballone, doctorand de la Universitat Autònoma de Barcelona, una
de les possibles conclusions de la taula rodona «L’ensenyament de les llengües minoritàries en una escola plurilingüe»,
que va obrir els actes commemoratius del centenari de la Secció
Filològica de l’IEC a l’Alguer, els dies 9 i 10 de
març. En la taula rodona va intervenir Joaquim Arnau, membre de
l’IEC, amb la ponència «L’ensenyament
de la llengua minoritària en una escola plurilingüe: alguns
principis bàsics», que va centrar el debat.
En les jornades també va
intervenir el president de la Secció Filològica, Isidor
Marí, que va explicar en què consisteixen els actes de
commemoració del centenari de la Secció. També es
van presentar els llibres La gestió interestatal de les llengües transfrontereres, editat per la Càtedra UNESCO de Llengües i Educació de l’IEC, i El lèxic alguerès de l’agricultura i la ramaderia entre els segles xvii i xviii, publicat
per la Secció Filològica de l’Institut. La
sessió de cloenda es va dedicar a la vitalitat de la llengua per
mitjà de les cançons: d’una banda, es va presentar DVD Pop lletrat. Lletres sentides i, de l’altra, hi va haver les intervencions musicals de Franca Masu i Claudio Gabriel Sanna.
D’altra banda, el dijous 29 de
març, el president de l’IEC, Salvador Giner; el president
de la Secció Filològica, Isidor Marí; la
vicepresidenta de l’IEC, Mariàngela Vilallonga i el
president de la Comissió Lexicogràfica de
l’Institut, Carles Miralles, van participar en la
commemoració del centenari, en aquest cas, al Centre
d’Estudis Catalans de París. L’acte va ser
organitzat pel Centre d’Estudis Catalans de la Universitat de la
Sorbona conjuntament amb l’IEC i l’Institut Ramon Llull.
Recull de premsa:
El president Artur Mas inaugura el Centre de Formació Integrat Ferran Sunyer i Balaguer de Figueres
|
Artur Mas i Salvador Giner van participar en l'acte
|
El president de la Generalitat, Artur Mas, va inaugurar
el dia 9 de març el Centre de Formació Integrat de
Figueres, que ha rebut el nom del matemàtic empordanès
Ferran Sunyer i Balaguer, de qui enguany es commemora el centenari del
seu naixement. En l’acte inaugural també va intervenir
Salvador Giner, president de l’Institut d’Estudis Catalans
i de la Fundació Ferran Sunyer i Balaguer, i hi van assistir els membres del Patronat de la Fundació.
Ferran Sunyer i Balaguer (Figueres, 1912 - Barcelona,
1967), que patia una greu atròfia congènita del sistema
nerviós, va ser un matemàtic autodidacte que va treballar
a Catalunya des del final de la dècada dels anys trenta fins que
va morir. La seva contribució a les ciències exactes va
ser molt important i els treballs que dugué a terme van rebre el
reconeixement de les institucions catalanes i espanyoles i de la
comunitat matemàtica internacional. La Fundació Ferran
Sunyer i Balaguer —integrada a l’IEC des de l’any
1991—, amb motiu del centenari del naixement del matemàtic
català, li ret homenatge amb l’organització
d’una sèrie d’activitats.
A mitjan maig és prevista la presentació a Barcelona de l’Obra selecta de Ferran Sunyer i Balaguer,
que recull els treballs del matemàtic comentats pels
catedràtics de la Universitat Autònoma de Barcelona
Joaquim Bruna i Julià Cufí.
Els reptes de l’ensenyament de la biologia en el segle xxi s’analitzen en una jornada organitzada per la SCB
|
Inauguració de la Jornada |
SCB
|
«El problema és que es parla de
ciència només quan hi ha una catàstrofe, per a
explicar-ne la causa; el que caldria, però, és parlar de
la ciència per defecte, com una cosa normal, amb
l’objectiu d’humanitzar-la». És el que va
afirmar Josep M. Gili, biòleg marí i professor
d’investigació de l’Institut de Ciències del
Mar de Barcelona, en la taula rodona titulada
«L’ensenyament de la biologia per a formar ciutadans
competents», en la qual també van intervenir Joan Barril,
periodista, i Àngel Domingo, biòleg i pedagog.
L’acte, que va tenir lloc a la Sala Gaudí de la Pedrera el
17 de març, va obrir la I Jornada de la Biologia a l’Ensenyament i es va emmarcar dins els actes del centenari de la Societat Catalana de Biologia, filial de l’IEC.
En la seva intervenció, Gili va assenyalar que
la missió dels mitjans de comunicació no solament hauria
de servir per a divulgar la ciència, sinó per a explicar
com es fa la ciència, en què consisteix el mètode
científic i com treballa el científic. En relació
amb els mitjans de comunicació, Joan Barril va denunciar que
«ho estan frivolitzant tot, no solament la ciència»
i va assenyalar que «s’hauria de controlar què es
comunica». Domingo, d’altra banda, va explicar que
«els ciutadans estan molt formats científicament,
però el problema és que ens governen polítics que
estan molt allunyats de la ciència».
A més de la taula rodona, durant l’acte,
diversos professors de biologia van explicar, per mitjà de
comunicacions, les seves experiències en la docència. Es
van abordar aspectes com els aliments funcionals a l’aula, el
disseny d’unitats tutorials multimèdia per a treballar
competències en genètica o la presència de la
biologia en el cinema. David Bueno, professor i investigador de
genètica de la Universitat de Barcelona, divulgador de la
ciència i coordinador de la matèria de biologia en les
proves d’accés a la Universitat, va pronunciar la
ponència «L’ensenyament de la biologia per a formar
futurs professionals». En la seva intervenció, Bueno va
afirmar que a l’hora d’ensenyar la biologia «cal
emocionar els estudiants, i només un professor emocionat pel que
ensenya els pot emocionar».
|